Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(Griekse) Oudheid en het hiernamaals bezien

(Griekse) Oudheid en het hiernamaals bezien

33 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik had met Mindless onder andere reeds het een en ander beschreven, ik vind dit onderwerp erg interessant.
En dus heb ik er een draadje over aangemaakt.
Kom op mensen, reageer! Graag!

Aangezien deze mythologie, door mij als iets "zweverige, dromerigs" wordt beschouwd en sommig drugs bij mij dat effect hebben, vond ik het weleens leuk om hier op DF eens te ventileren.
Vandaar.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mmm dit kan wel interessant worden. Volg. Ik weet er echter te weinig vanaf om mee te discussiëren. Heb me wel een poosje verdiept in Mithras en de rest van de Romeinse goden en hoe de Romeinse legioensoldaten daar mee om gingen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeelanddude zei:
Mmm dit kan wel interessant worden. Volg. Ik weet er echter te weinig vanaf om mee te discussiëren.
Klik om te vergroten...
Same here.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Aanvulling is altijd interessant, en zeer welkom!
Van welke aard dan ook.
Laten we wel wezen, ook heden ten dage zijn er nog best veel mensen, die hiermee bezig zijn. Alhoewel ik zelf niet in een hiernamaals geloof, vind ik alle informatie over dit onderwerp erg interessant.
Ik zal zometeen een aftrap geven!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maar als je zelf niet in een hiernamaals gelooft, waarom heb je het er dan steeds over dat jij en je familie letterlijk Charon ontmoeten na de dood? Of bedoel je dat niet zo?

Verder wel benieuwd naar een soort samenvatting van de Griekse mythologie of iets dergelijks.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
@ Mindless,
Ik geloof idd niet in een hiernamaals zoals dit in de Bijbel, of in de Koran beschreven staat. Ik ben er in elk geval nog niet uit.
Let wel alle extreme vormen volg ik du s niet. nooit. Nee.
Dit, omdat deze vaak de geschreven woorden volkomen uit hun verband lichten, en verdraaien op de koop toe.

Dus deze tellen niet mee!

Ik vind de oude mythologie wél interressant, en omdat de mens graag een soort van steuntje in de rug in barre tijden heeft, vind ikzelf de Griekse mythologie voor mij daarin het beste.
Nood leert bidden, nietwaar?
Al deze geloven of ideeën eens nader bekijken.
En ook leuk om te lezen en bespreken. Filosoferen, zo je wilt.

Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
N.B.
Wie hier meer kennis over heeft, graag reageren!

Des te meer vind ik in het islamitische geloof over dat paradijs terug, en ik moet zeggen dat mij het islamitische paradijs, met zijn 8 poorten, aantrekkelijk vind!
Van de reis, die je in de Griekse mythologie vindt, die je als overleden entiteit moet maken, via Charon.
Naar de overkant want varen dus, en vervolgens Langs de hond met drie koppen, deze reis zou ik later wel willen meemaken.
Zie je het al vóór je, je staat daar in de een of andere entiteitsvorm aan de oever van die brede rivier de Styx te wachten, totdat Charon je komt halen?
Ik vraag me af, hoe zie je , nee hoe herken je deze figuur, want het zou zomaar kunnen dat je op de verkeerde veerpont stapt?
D aan kom he dus niet, waar je wezen moet !
En, hoe hoog is de prijs voor die ene, speciale overtocht?
Je Zal eens een euro te weinig bij je hebben....?
Hoe blijft dat geld trouwens heel, als je in de oven hebt gelegen?
Is het een goed idee, om alvast in de kist iets mee te nemen waarmee je die hond kunt afweren?
En wat is dan het einddoel van de totale onderneming? Een soort van paradijs, lijkt me, of is dat einddoel de berg met de naam: Olympus? Waar de oppergod Zeus de scepter zwaait?
Allemaal vragen en onzekerheid te over, dus.

A we dan eens naar het islamitische paradijs kijken, dan weet je al, dat als je een goede moslim geweest bent, wat je te wachren staat.
Want dat is dus zeer uitvoerig beschreven.
De kleding, die gedragen wordt, hoe het "water" van de rivieren aldaar ruikt, ( zoeter, dan muskus) en hoe het eruit ziet ( witter, dan melk) plus dat het een soort van wijn is, waarvan je niet dronken zal kunnen worden?
Immers, de Profeet heef bepaald dat "Alles, wat dronken maakt, verboden is" ...
De boom el Sakkhoem die er staat a t, waar je verre van moet blijven, want er groeien duivelskoppen aan die boom, die, als ze de k aanstaande krijgen je maag en darmen stuk zullen scheuren,? Tja, een kleinigheidje blijf je natuurlijk houden! En verder nog:
Hoe de dames daar eruit zien, en hoe ze zich gedragen, staat er, voorts dat er geen pijn of vermoeidheid meer bestaat, en nog veel, veel meer!
Ik moet zeggen dat mij dat paradijs dus wel aanstaat, alleen heb ik dan één probleem, en dit is het feit, dat ik geen moslim ben...

En vwb het christelijk geloof vind ik het moeilijk om te verteren dat wanneer je een hele grote boef bent geweest, en je ligt op je sterfbed, vraagt om een priester, en je vraagt n a je biecht om absolutie en je toont berouw over he zonden, dat je dan vergeven wordt en langs Petrus aan de hemel poort kunt gaan, het paradijs in.
(Al waren uw zonden zo rood als karmozijn, zij zullen worden als witte sneeuw ) zou staat er in de Bijbel....
Dat klinkt me dan toch wel als muziek in de oren.
Want ik ben best wel een deugniet geweest.
Géén crimineel, dat zeer zeker niet, maarreh...Ach, je weet wel!

Dus, welke moet ik nou kiezen, ik weet het echt niet....
Niet kiezen is óók een keuze!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legio Patria Nostra zei:
Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
Klik om te vergroten...
Klopt, in het boek Genesis wordt er wel over geschreven natuurlijk en dat Adam en Eva daar uit gezet werden, ik heb me altijd afgevraagd of het paradijs wel bestaan heeft. Of het niet meer een bepaalde state of mind is geweest ipv een vaste plaats.

Legio Patria Nostra zei:
zou staat er in de Bijbel....
Klik om te vergroten...
klopt ook, zo zouden we kunnen kijken naar de moordenaar aan het kruis die op het laatste moment nog vrede gevonden had en verzekerd was van een plaats in de hemel naast Jezus.

Ach, ik weet het ook niet wat een leven in het hiernamaals kan betekenen of wat je daar allemaal voor zou moeten doen. Denk nu opeens aan die rijke farizeer die naar Jezus kwam en alles had gedaan wat in de joodse wet beschreven stond waarop Jezus zei: verkoop alles wat u heeft en volg mij. En dat kon die man precies niet.

Zelf vind ik het boek Openbaringen van Johannes wel interessant maar ook verschrikkelijk moeilijk. Daar staan dingen in beschreven die veel overeenkomsten hebben met voorspellingen uit andere geloven. Wat is daar allemaal van waar denk ik dan?

Weet niet aan welke stuff die Johannes zat maar dat moet toch wel goed spul geweest zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
Klik om te vergroten...
Opvallend ja.

Streng Christelijken (voornamelijk Amerikaanse in mijn beleving) hebben allemaal details over de hel, maar niet over de hemel. Tenminste, ik heb er weinig van gehoord.

Persoonlijk geloof ik niet in een hemel als hiernamaals, maar in dat we hier op aarde komen om de energie van God (die altijd transcendentaal zal blijven) te 'channelen' en hier op aarde het koninkrijk van de hemel te creëren. Waar we over het algemeen hard in aan het falen zijn, maar dat terzijde.

Sorry, niet echt ontopic maar ik heb maar weinig verstand van de Griekse oudheid.


Zeelanddude zei:
Zelf vind ik het boek Openbaringen van Johannes wel interessant maar ook verschrikkelijk moeilijk. Daar staan dingen in beschreven die veel overeenkomsten hebben met voorspellingen uit andere geloven. Wat is daar allemaal van waar denk ik dan?
Klik om te vergroten...
Ik wil echt zo graag nog eens de boeken van de bijbel goed lezen, maar elke keer als ik het probeer stoot het me af door de dogmatische inhoud. Wel geloof ik zeker wel dat er echte betekenis in is te vinden, maar dat dit meer metaforisch is.

Zeelanddude zei:
Weet niet aan welke stuff die Johannes zat maar dat moet toch wel goed spul geweest zijn.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk wel ja.

Zag laatst iets waarin werd uitgelegd hoeveel invloed Johannes heeft gehad op onze westerse beschaving en dat we nu ook dagelijks nog - inclusief alle atheïsten - denken op een manier die heel veel ontleent van wat Johannes heeft geschreven in Openbaringen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Op zich is het gebruik van drugs in de oudheid, in elk geval de Romeinse tijd, en laten we niet vergeten de gelovigen in inheemse stammen in het regenwoud, een bekend feit.
Sjamanen gebruiken óók vele middelen, om hun trance stadium te kunnen bereiken.
Ik weet niet of de goden op de berg Olympus zich aan druggebruik schuldig hebben gemaakt, maar ik ga ervan uit, dat dit zonder meer het geval moet zijn geweest.
Alleen al de soms incestueuze handelingen tussen die goden onderling al.
Dat lijkt mij zonder aardig high te zijn geweest, al zeer moeilijk.
Heden ten dage, de ayahuasca ceremonie.
Daarover is veel meer bekend.
Alle sektes die er zijn.
Volgens mij zijn er daarvan heel veel, die gebruik als meditatie tolereren.
Terug naar de Griekse mythologie, zou het niet een mogelijkheid zijn geweest, om de hond met drie koppen een drogerende stof te laten eten, vóórdat je daar voorbijgaat?
Ik heb inmiddels gezocht naar verdere info over deze mythologie.
Het valt mij op, welke wangedrag daar op de berg der goden zijn begaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Die bijbelse vertellingen, ik moet zeggen dat er toch wel erg goede in staan.
Lees bijvoorbeeld de gelijkenissen door Jezus eens. Doeltreffend vaak.
Maar er zijn ook passages te vinden waarvan ik geen donder geloof.
Ik heb op bijbelse scholen gezeten, en heb hierdoor wat bijbelkennis.
Maar daar houdt het mee op.

De jehova's. Die kennen de bijbel uit het hoofd geloof ik...

Ooit weleens mee in discussie gegaan.
Kan je beter nalaten.
Daar is geen kruid, ook geen cannabis, of die ene soort papaver, tegen gewassen...

Wie is het gelukt overigens om deze mensen kwaad te krijgen?!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Terug naar de Griekse mythologie, zou het niet een mogelijkheid zijn geweest, om de hond met drie koppen een drogerende stof te laten eten, vóórdat je daar voorbijgaat?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen idee daarover, daar weet ik echt veel te weinig vanaf,


Legio Patria Nostra zei:
Die bijbelse vertellingen, ik moet zeggen dat er toch wel erg goede in staan.
Lees bijvoorbeeld de gelijkenissen door Jezus eens. Doeltreffend vaak.
Maar er zijn ook passages te vinden waarvan ik geen donder geloof.
Ik heb op bijbelse scholen gezeten, en heb hierdoor wat bijbelkennis.
Maar daar houdt het mee op.
Klik om te vergroten...
Die gelijkenissen van Jezus, Ja, dat vind ikzelf ook wel iets moois. Oppervlakling klinkt het als een leuk verhaal maar er zit toch altijd wel een diepere betekenis achter hoor. Ik ben zelf opgegroeid in Oud-gereformeerde gemeenschap, christelijke lagere school, christelijk voortgezet onderwijs en ben dus altijd wel onderwezen in de christelijke leer. Moet er nu ook wel bij vertellen dat ik verschillende keren de klas ben uitgestuurd omdat ik te critische vragen ging stellen wat dus duidelijk niet op prijs werd gesteld :(

Legio Patria Nostra zei:
Wie is het gelukt overigens om deze mensen kwaad te krijgen?!
Klik om te vergroten...
Zo 1x in de 2 maanden komen ze bij mij aan de deur, Laat ze altijd vriendelijk binnen, bakje koffie enz en natuurlijk proberen ze je te overtuigen dat hun weg/pad/levenswijze beter is als die van mij maar nooit dwingen ofzo, Ik leg dan uit waar ik vandaan kom, en dat ik op dit moment totaal geen behoeft heb om me aan te sluiten bij een bepaalde geloofs overtuigen. En dat respecteren ze ook gewoon maar wel altijd met de vraag of ze nog vaker langs mogen komen. Ja, van mij wel hoor.
Zolang ik maar niet geforceerd wordt om iets met ergens definitief bij aan te sluiten.
En ze praten dan ook echt niet de hele tijd over geloof, je moet dat of je moet zo. In mijn beleving zijn het wel mensen die belangstelling hebben voor jou, en dat waardeer ik wel. Heb helemaal geen zin om die mensen kwaad te maken. Sterker nog, ze kwamen een keer langs. doorbell: ringring ik deur open doen en op tafel ligt nog een voorgedraaide jont, hun gingen het gesprek op gang bengen terwijk ik die joint nog verder oprookte, Geweldige ervaring en later stonden ze gewoon weer op de stoep
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ah, de klas uitgestuurd....Dat is mij ook overkomen, en uk hoefde niet meer terug te komen in de lessen Katechismus ...
En dit, vanwege mijn hiernavolgende opmerking!
Op een gegeven moment werd er gesproken over de Onbevlekte Ontvangenis van de maagd Maria.
Dit hield in, dat zij, zonder met haar man Jozef de daad te hebben gedaan, toch zwanger was geraakt. Onbevlekt, dus.
Dit wilde er bij mij niet in. ( en nog steeds eigenlijk niet)
En daarom zei ik toen :
Dat moet dan toch een Onbemande Vliegende Lul Zonder Bestemming zijn geweest!
En deze opmerking volstond.....
Katechismus....fini!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeelanddude zei:
Sterker nog, ze kwamen een keer langs. doorbell: ringring ik deur open doen en op tafel ligt nog een voorgedraaide jont, hun gingen het gesprek op gang bengen terwijk ik die joint nog verder oprookte, Geweldige ervaring en later stonden ze gewoon weer op de stoep
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:

Ik moet eerlijk zeggen, mijn ervaring met Jehova's Getuigen is ook dat ze het met respect brengen en niet opdringerig overkomen. Toch, het strijkt me toch wat tegen de haren in dat iemand helemaal tot aan je voordeur komt om je eigenlijk te vertellen dat je fout zit en zij juist. Komt toch wat arrogant over, hoe respectvol het ook gebracht wordt. Het staat immers al buiten kijf dat zij het ware geloof hebben.


Legio Patria Nostra zei:
Dit hield in, dat zij, zonder met haar man Jozef de daad te hebben gedaan, toch zwanger was geraakt. Onbevlekt, dus.
Dit wilde er bij mij niet in. ( en nog steeds eigenlijk niet)
Klik om te vergroten...
Jozef wilde er bij Maria ook niet in.

Sorry, moest 'm maken...
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
Dat moet dan toch een Onbemande Vliegende Lul Zonder Bestemming zijn geweest!
En deze opmerking volstond.....
Katechismus....fini!
Klik om te vergroten...

Ja maargoed, dat snap ik dan ook wel. Dit komt bij mij ook niet echt respectvol over.
Wij hadden eens een discussie met de godsdiensleraar ( een hele openstaande man trouwens) hoeveel de bijbel in de huidige tijd nog vav toepassing was?
Ja compleet natuurlijk zei hij. Vervolgens zocht ik een stukje op waarin dus beschreven staat dat degene die aan godslastering doen gestenigd moeten worden en of dat dan correct is? Nee dat was ook weer niet correct.
Nou, wat moet ik dan wel uitvoeren en wat niet? En wie ging dan bepalen wat en wanneer en hoe de bijbel opgevat moest worden?
Toen werd ik dus de klas uitgestuurd met de opmerking dat ik maar eens diep over mijn zonden na moest denken? Note: ik was hier 12a13 jaar ofzo.

Kijk, ik vind het altijd leuk om te discuseren over gelof maar zodra het onrespectvol begint te worden ben ik er al klaar mee of als iemand overtuigd is van zijn gelijk en nog geenens iets van een ander oogpunt wil bekijken. Tja, dan hoeft het van mij ook niet meer XD
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Toen ik met mijn niet zo denderend goede opmerking kwam, was ik 16 of 17 jaar.
Jeugdige onbezonnenheid.
Eén ding kunnen we vaststellen over het geloof, dat is het navolgende
Er is niet een oorzaak, waardoor er zó ontzettend veel mensen elkaar over de kling hebben gejaagd, en dit nu nog steeds doen overigens, als.....Het geloof.
In de oudheid al, en nu in o.a. het Midden-Oosten, het is overal raak.
Dit gegeven vind ik héél erg jammer.
Wat dit aangaat zijn de mensen erg, erg hardleers.
T
TomorrowneverknowsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Misschien een wat late reactie op dit zéér interessante draadje maar, ikzelf ben opgevoed als één van Jehovah’s getuigen, dus met grote belangstelling las ik jullie voorgaande reacties en ervaringen daarmee haha!

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof zeker dat de getuigen in bepaalde opzichten gelijk hebben, namelijk dat ‘oprecht berouw’ van je zonden aan god tot verlossing kan leiden. In tegenstelling tot veel andere religies die er vaak maar op los leven en ‘toch wel in de hemel komen’.

Echter heb ik door het gebruik van psychedelica een totaal andere kijk op het leven gekregen, waar ik dankbaar voor ben!

Als ‘god dan liefde is’ en wij ‘zondig’ geboren, waarom zouden wij ons dan bij alles wat we doen schuldig of berouwvol moeten voelen? Wij kunnen daar immers niks aan doen?

Interessante materie..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tomorrowneverknows zei:
Als ‘god dan liefde is’ en wij ‘zondig’ geboren, waarom zouden wij ons dan bij alles wat we doen schuldig of berouwvol moeten voelen? Wij kunnen daar immers niks aan doen?
Klik om te vergroten...
Goed punt. Maar manipulatief als we zijn, kunnen we dat ook misbruiken door te zeggen "ik ben nu eenmaal zoals ik ben, dus ik kan er niets aan doen dat ik dit of dat doe."

Daar moeten we wel voor oppassen denk ik, anders krijg je bijvoorbeeld een denkwijze als het luciferianisme met zijn "Do what thou wilt".
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Tomorrowneverknows zei:
Als ‘god dan liefde is’ en wij ‘zondig’ geboren, waarom zouden wij ons dan bij alles wat we doen schuldig of berouwvol moeten voelen? Wij kunnen daar immers niks aan doen?

Interessante materie..
Klik om te vergroten...
We worden juist puur geboren, schaamte en berouw wordt ons aangeleerd dat is iets waar ik echt voor de volle honderd procent van overtuigd ben.

Hier nog zo een die al snel vrijstelling kreeg van godsdienst op de middelbare school omdat ik veel te kritisch was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
O geboren, dat had ik over het hoofd gezien.

Nee, ook ik geloof dat we juist puur geboren worden. 'Zonde' komt later.
T
TomorrowneverknowsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Interessante invals hoek hoor, zeker. Totaal anders dan ik van huis uit heb meegekregen, maar zeker aannemelijk.

Dat is ook de grootste reden geweest waarom ik gebroken heb met (christelijke) religies. Altijd maar dat schuld en zonde verhaal op de mens schuiven. Hou toch op, ik heb niks gedaan! 😛

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."