Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs het universum onverschillig?

Is het universum onverschillig?

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is het universum onverschillig?

Ik heb het altijd een hele geruststellende gedachte gevonden dat het universum volledig onverschillig is. Dingen zijn. Het universum is ontstaan maar niet gecreëerd. Het voelt voor mij onwerkelijk dat er bewuste keuze/actie achter zit en dat er dingen bestaan als absolute moraliteit of reden voor wat dan ook.

nothing matters, nothing is relevant and everything is eventual. Things are.

wat denken jullie?
M
MiraculeusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lijkt mij wel, en wie bepaalt anders wat wel en niet relevant is? Dingen zijn gewoon zoals ze zijn, daarbinnen kun je als mens verschillende keuzes maken (al is niet iedereen overtuigd van de eigen wil in dezen) maar ik geloof niet in een 'groter geheel' met een doel of boodschap o.i.d.. De wereld is toevallig zoals die is en we maken er met zijn allen ons eigen potje van.
A
A'dam studentLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Is het universum onverschillig?

Ik heb het altijd een hele geruststellende gedachte gevonden dat het universum volledig onverschillig is. Dingen zijn. Het universum is ontstaan maar niet gecreëerd. Het voelt voor mij onwerkelijk dat er bewuste keuze/actie achter zit en dat er dingen bestaan als absolute moraliteit of reden voor wat dan ook.

nothing matters, nothing is relevant and everything is eventual. Things are.

wat denken jullie?
Klik om te vergroten...
Dit is helaas een pessimistisch maar toch feitelijk gedachtegoed. At the end of the day zijn wij een planeet die doelloos om onze zon draait. Betekenis wordt gecreëerd door de mens om zingeving te geven en om het bestaan te verklaren....terwijl in the bigger picture niks boeit. Niet teveel over nadenken, het brengt je hoogstwaarschijnlijk geen vreugde.

Joe
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hier is deze denk ik ook toepasselijk:

tumblr_onw0b0bHFt1uprl4ko1_1280.jpg


Als je niet weet, zal realiteit als een soort biologische chaotische onverschillige machine jouw lot bepalen. Als je wel weet, is realiteit afhankelijk van jou. Dan is het universum niet meer onverschillig, want jij bént het universum. Maar beiden zijn daarom denk ik waar. Het hele verschil zit hem in ons perspectief. Ons geloof is zo extreem krachtig, dat het dat wat wij de fysieke realiteit noemen beïnvloedt.

236410-Terence-McKenna-Quote-The-Imagination-is-the-golden-pathway-to.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."