#1
Wat bedoel je met onze ervaring is "slechts bewustzijn"? Ga je er van uit dat er niets meer is dan bewustzijn?Ugh... Ik blijf zo gefascineerd door dit alles... Wat kan er nou ook interessanter zijn dan de aard van onze ervaring, van realiteit onderzoeken!
Het meest fascinerende vind ik nog wel dat blijkbaar de letterlijke fysieke wereld, dat waar je naar kijkt en in rondloopt, gemaakt is van bewustzijn. En dat zelfs middels rationeel logisch denken, niet woo woo, tot deze perceptie gekomen kan worden. Het is zó'n hardnekkige opvatting dat we bewust zijn 'van iets', 'van de wereld'. Dit zit zó diep in ons denken verweven, dat we er eigenlijk niet bij stilstaan dat wijzelf dat laatste als een geloof toevoegen. 'De wereld' is een totale abstractie die toegevoegd wordt aan onze eigenlijke ervaring. Onze ervaring is slechts bewustzijn, niet bewustzijn 'van iets'. Wanneer ik dat feit soms inzie, ligt mijn kaak soms nog steeds op de grond van verbazing, omdat de implicaties zo immens zijn. Maar dan neem ik een stapje terug en verifieer ik: de letterlijke 'wereld' die ik voor me zie, ís mijn zicht. En 'zicht' bestaat alleen maar uit bewustzijn. Alles wat we ooit mee hebben gemaakt en kunnen meemaken, is ons eigen bewustzijn! En aangezien wij bewustzijn zijn, kunnen we alleen maar onszelf ervaren! Dat betekent niet dat wetenschap en al ons andere denken irrelevant wordt. Alleen, dat dat alles enkel en alleen uit bewustzijn bestaat.
Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat je je echt bewust bent van "iets" en dat de fysieke wereld zoals je die nu ervaart daadwerkelijk fysiek aanwezig is. Dat het niet bewijsbaar is omdat de laatste stop altijd je eigen bewustzijn is, betekent niet dat het waarschijnlijk is dat er geen fysieke wereld is.
Alleen maar onszelf kunnen ervaren is uiteindelijk natuurlijk waar, maar ook hier is het mogelijk dat iemand anders ervaren (weliswaar via je eigen bewustzijn) dicht in de buurt komt van hoe die iemand anders daadwerkelijk is.
Wel echt erg interessant inderdaad, dit soort vraagstukken houden me elke dag wel even bezig, meestal gelukkig op een positieve manier. Vind je het niet een eenzaam idee dat alles wat je ooit zal ervaren jezelf is?