Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving en genezing ervan anders/meer fundamenteel bekeken

Verslaving en genezing ervan anders/meer fundamenteel bekeken

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
In de spirituele (sorry!) wereld wordt wel vaker gezegd dat de zogenaamde “victim mentality” genezing in de weg staat. Ik erger me daar soms aan. Er zijn natuurlijk situaties waarin mensen een slachtofferrol aannemen omdat dat op de één of andere manier voordelig is, maar er zijn ook situaties waarin mensen ondubbelzinnig slachtoffer zijn — bijvoorbeeld situaties waarin je met fysiek geweld of misbruik te maken hebt. Dan doet deze uitspraak niet echt recht aan hoe moeilijk het is om traumas te verwerken:
Mindless zei:
If you really want to be healed, then healing comes...
Klik om te vergroten...
Dit is niet jouw uitspraak natuurlijk, maar het is te kort door de bocht voor mij. Je kan genezing willen, maar dan ligt het nog niet meteen voor het oprapen.

Soms zie je dat het bovenstaande denken in misbruik situaties wordt ingezet om de schuld bij het slachtoffer te leggen. Soms wordt reëel lijden er ook mee gebagatelliseerd. Dan denk ik: Er zitten wel degelijk grenzen aan onze persoonlijke verantwoordelijkheid voor onze gevoelens. De schuld ligt niet altijd bij jou. We hebben ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid om elkaar geen kwaad te berokkenen en elkaar (als maatschappij) te helpen bij het genezingsproces.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
In de spirituele (sorry!) wereld wordt wel vaker gezegd dat de zogenaamde “victim mentality” genezing in de weg staat. Ik erger me daar soms aan. Er zijn natuurlijk situaties waarin mensen een slachtofferrol aannemen omdat dat op de één of andere manier voordelig is, maar er zijn ook situaties waarin mensen ondubbelzinnig slachtoffer zijn — bijvoorbeeld situaties waarin je met fysiek geweld of misbruik te maken hebt. Dan doet deze uitspraak niet echt recht aan hoe moeilijk het is om traumas te verwerken:
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, deze wereld is naast een mooie wereld ook een duistere wereld.

OtherShore zei:
Dit is niet jouw uitspraak natuurlijk, maar het is te kort door de bocht voor mij. Je kan genezing willen, maar dan ligt het nog niet meteen voor het oprapen.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of je de video hebt bekeken? (anders: hopelijk ga je dat doen) Ik begrijp het sentiment dat het te kort door de bocht voelt, maar in principe is er (imo) geen woord aan gelogen. Als je écht wilt helen, zal heling komen. De manier waarop kan echter totaal anders zijn dan je had gedacht en/of gewild. Maar in de kern is hier een goedaardigheid die vanuit een veel breder perspectief weet wat het is dat wij nodig hebben en ons dat ook geeft åls we daarvoor open staan. Maar niemand heeft gezegd dat dit makkelijk en pijnloos zal gaan worden.

OtherShore zei:
Soms zie je dat het bovenstaande denken in misbruik situaties wordt ingezet om de schuld bij het slachtoffer te leggen. Soms wordt reëel lijden er ook mee gebagatelliseerd. Dan denk ik: Er zitten wel degelijk grenzen aan onze persoonlijke verantwoordelijkheid voor onze gevoelens. De schuld ligt niet altijd bij jou. We hebben ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid om elkaar geen kwaad te berokkenen en elkaar (als maatschappij) te helpen bij het genezingsproces.
Klik om te vergroten...
Wederom, ik begrijp hoe je er tegenaan kijkt, maar tegelijk zie ik het niet zo in termen van wie schuld heeft. En ik denk ook dat mocht je de video bekijken, dat je zult zien dat dit allemaal helemaal niets heeft te maken met de schuld bij iemand neerleggen.

En ja, we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om elkaar geen kwaad te berokkenen, maar het punt van deze meer fundamentele kijk op verslaving en leed in het algemeen is dat voor echte heling dat allemaal op een bepaald punt voorbij gegaan moet worden: los van persoonlijke schuld, los van mogelijke wrok naar anderen, los van mogelijke schaamte en spijt, los van alles:

The journey of the alone to the alone.

Op een bepaald punt, ĂĄls je echte heling zoekt, moet je de verantwoordelijkheid over alles nemen, Ăłngeacht wie zijn "schuld" iets is.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Op een bepaald punt, ĂĄls je echte heling zoekt, moet je de verantwoordelijkheid over alles nemen, Ăłngeacht wie zijn "schuld" iets is.
Klik om te vergroten...
Ahhh, zou het kunnen dat we het over verschillende niveaus van genezing hebben? Jij legt meer de nadruk op de ultieme genezing (op spiritueel niveau), waar ik vooral denk aan de aardse, therapeutisch genezing (op psychologisch niveau) —hoewel het één het ander niet uitsluit natuurlijk.

Ik moet de video nog kijken, geen oordopjes bij de hand. Sorry, misschien iets te snel gereageerd 🙂 Maar dit:
Mindless zei:
The journey of the alone to the alone.
Klik om te vergroten...
Plotinus? Mooi đŸ€©
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Ahhh, zou het kunnen dat we het over verschillende niveaus van genezing hebben? Jij legt meer de nadruk op de ultieme genezing (op spiritueel niveau), waar ik vooral denk aan de aardse, therapeutisch genezing (op psychologisch niveau) —hoewel het één het ander niet uitsluit natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Ergens zou je het zo kunnen zeggen, maar ik denk dat "diepe" en "spirituele" genezing zo misleidend kunnen zijn als termen. Genezing is alleen hier en nu mogelijk, gewoon aan de "oppervlakte" en het gebeurt altijd middels (zelf-)liefde. Zelfs therapie is er slechts om te guiden, de daadwerkelijke genezing gebeurt door liefde van jezelf, voor jezelf.

Er zijn vaak wel vele lagen aan trauma waar doorheen gewerkt moet worden, maar dat gebeurt middels liefde hier en nu, niet ergens diep in de krochten van je geest. :wink: Wij blijven gewoon waar we zijn, de shit uit het onderbewuste komt omhoog naar ons om het hier en nu te verwerken. :wink:

Persoonlijk denk ik dat het tijd is om spiritualiteit als minder mystiek en meer praktisch te beschouwen. Ook al is ons bewustzijn ergens heel mystiek (hoe the fuck is het ĂŒberhaupt mogelijk dat er bewustzijn is?) is praktisch bezig zijn met onze geest en alle daarbij komende kwalen/stoornissen denk ik cruciaal.

OtherShore zei:
Ik moet de video nog kijken, geen oordopjes bij de hand. Sorry, misschien iets te snel gereageerd 🙂 Maar dit:
Klik om te vergroten...
Geeft niet ik vind het fantastisch dat je bereid bent hem te kijken! :hearteyes:

OtherShore zei:
Plotinus? Mooi đŸ€©
Klik om te vergroten...
Zou goed kunnen, weet niet waar het wegkomt!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Klik om te vergroten...

Awww hier is het weer đŸ„° Sat chit ananda. Tat tvam asi 😍

Kga uhm straks helemaal luisteren.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Op een bepaald punt, ĂĄls je echte heling zoekt, moet je de verantwoordelijkheid over alles nemen, Ăłngeacht wie zijn "schuld" iets is.
Klik om te vergroten...
Het heeft even geduurd, maar inmiddels geef ik je hier gelijk in. Als de verantwoording voor jouw herstel bij een ander komt te liggen wordt herstel vrijwel onmogelijk.

Ik denk dat ik vooral viel over het woord ‘slachtoffer’. Soms ben je nou eenmaal slachtoffer, maar wat je daar vervolgens mee doet blijft jouw verantwoordelijkheid. Ik zou graag een andere uitdrukking willen vinden voor “een slachtofferrol aannemen”, zonder het woord slachtoffer te gebruiken, maar ik kan zo snel even geen betere uitdrukking bedenken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Het heeft even geduurd, maar inmiddels geef ik je hier gelijk in. Als de verantwoording voor jouw herstel bij een ander komt te liggen wordt herstel vrijwel onmogelijk.

Ik denk dat ik vooral viel over het woord ‘slachtoffer’. Soms ben je nou eenmaal slachtoffer, maar wat je daar vervolgens mee doet blijft jouw verantwoordelijkheid. Ik zou graag een andere uitdrukking willen vinden voor “een slachtofferrol aannemen”, zonder het woord slachtoffer te gebruiken, maar ik kan zo snel even geen betere uitdrukking bedenken.
Klik om te vergroten...
"De slachtofferrol aannemen" is wellicht soms te kort door de bocht ja. Soms is het wel echt het geval (de 'ik heb ook altijd pech' types), andere keren ben je zoals jij zegt nou eenmaal het slachtoffer van iets of iemand. Het zal je alleen niet verder helpen om jezelf puur als het slachtoffer te zien. Nogal een machteloze positie.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Het zal je alleen niet verder helpen om jezelf puur als het slachtoffer te zien. Nogal een machteloze positie.
Klik om te vergroten...
Idd ja. Waar ik ook over viel was het idee dat iemand een slachtoffer rol zou aannemen omdat het voordelig is. In de uiteindelijke analyse is dat nooit voordelig en ik vraag me af of mensen dit ĂŒberhaupt bewust doen.

Dit is mosterd na de maaltijd, maar ik dacht “ik laat het je toch even weten”.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Idd ja. Waar ik ook over viel was het idee dat iemand een slachtoffer rol zou aannemen omdat het voordelig is. In de uiteindelijke analyse is dat nooit voordelig en ik vraag me af of mensen dit ĂŒberhaupt bewust doen.

Dit is mosterd na de maaltijd, maar ik dacht “ik laat het je toch even weten”.
Klik om te vergroten...
O ik vind het sowieso interessant om hierbij stil te staan.

En ik heb genoeg mensen meegemaakt die een slachtoffer rol aannemen omdat ze dénken hier profijt van te hebben, maar zoals je al zegt is het in de uiteindelijke analyse nooit voordelig. Het is denk ik dan meer dat iemand "gelijk krijgt" dan dat het diegene echt vooruit helpt.

Self-fulfilling prophecy speelt er ook een grote rol in: "zie je wel, overkomt mij dat weer".

Niet hard bedoeld, maar het is eigenlijk een soort loser mentaliteit waarin iemand zichzelf tegenhoudt. Waarschijnlijk ook omdat het op een bepaald niveau "comfortabel" is om te blijven waar je bent en niet te hoeven groeien. Zelf-sabotage dus.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Thanks man. Het deed me goed om dit te horen, want dit maakt het toch wat inzichtelijker voor me.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Thanks man. Het deed me goed om dit te horen, want dit maakt het toch wat inzichtelijker voor me.
Klik om te vergroten...
Hoop dat mijn woorden niemand kwetsen. Ik heb zelf die slachtofferrol gebruikt om niet verder te hoeven groeien. Maar in tegenstelling tot wat je hoofd je kan vertellen is stilstaan niet comfortabel maar pijn.

Groei is trouwens ook pijn maar vele malen beter dan stilstaan en je komt dan tenminste verder.

Nooit te laat om de strategie aan te passen, al slijten gewoonten wel dieper in met de leeftijd.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Hoop dat mijn woorden niemand kwetsen.
Klik om te vergroten...
Mij niet in ieder geval. Ik denk wel dat de mensen die deze inzichten het meest nodig hebben ze misschien juist niet kunnen of willen horen. Ik herken de slachtoffer mentaliteit wel in mezelf, maar het beheerst mijn leven niet. Dus dan is erover praten toch makkelijker.


Mindless zei:
Nooit te laat om de strategie aan te passen, al slijten gewoonten wel dieper in met de leeftijd.
Klik om te vergroten...
Ja dat geeft me hoop.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Mij niet in ieder geval. Ik denk wel dat de mensen die deze inzichten het meest nodig hebben ze misschien juist niet kunnen of willen horen. Ik herken de slachtoffer mentaliteit wel in mezelf, maar het beheerst mijn leven niet. Dus dan is erover praten toch makkelijker.
Klik om te vergroten...
Het is ook de manier waarop woorden bedoeld worden. Toen ik op het laagste punt van mijn leven zat en ik mezelf weldegelijk tot slachtoffer maakte, maar tegelijkertijd ook niet wist hoe ik beter in de situatie kon staan, hielp het niet bepaald dat iemand die dicht tot me stond me letterlijk loser in mijn gezicht noemde. Ook al was het weldegelijk de verliezer-mentaliteit die ik op dat moment aan had genomen en mezelf mee vastzette in angst waardoor ik daar niet uitkwam, is dat gewoon een trap na geven, contraproductief en simpelweg gemeen.

Zo bedoelde ik het dus niet toen ik "loser mentaliteit" zei. (Maar dat weet jij ook wel en ik wist dat jij dat weet :wink: )

Maar ik zie het wel veel tegenwoordig en heb er zelf ook ervaring mee: de slachtoffer mentaliteit en tot mijn spijt: soms zelfs het ĂĄĂĄnmoedigen van vooral de slachtofferrol aan te nemen. Nee... Dat is niet hoe je iemand helpt. Dat is het slechtste wat je voor zo iemand kunt doen. Niets mis met de winnaarsmentaliteit. Winnen is goed! Zolang het niet ten koste van anderen gaat uiteraard. Het is ook eerder een winnen van je oudere/eerdere zelf. Vergelijken met anderen heeft geen zin.

OtherShore zei:
Ja dat geeft me hoop.
Klik om te vergroten...
En het is waar!

Ik loop inmiddels tegen de 40 aan maar het gaat op praktisch alle vlakken beter dan ooit te voren. Door een verandering van mindset en ja, ook: hard werk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Met opzet heb ik even het woord "spiritueel" vermeden in de titel, omdat ik goed begrijp dat dit af kan schrikken en eerlijk gezegd begin ik zelf een lichte aversie tegen het woord te ontwikkelen. Al zou je toch kunnen zeggen dat dit is waar dit topic in de kern mee heeft te maken. Maar goed, het woord is niet belangrijk, de manier van denken en de daaruit voortkomende acties wel.

Eigenlijk jat ik hier letterlijk de zienswijze en woorden van een man die ik al vele jaren zo nu en dan heb "gevolgd" (ook niet zo'n fan van dat woord eigenlijk, doet me denken aan "influencers" :kots:, maar je begrijpt wat ik bedoel). En wederom: soms kun je een afkeer voelen tegen dus bijvoorbeeld een spirituele zienswijze: te zweverig, te "out there". Geloof het of niet, ook ik heb daar soms last van. Ook gehad met deze zelfde man op momenten, die trouwens doorgaat onder de naam Shunyamurti. Wéér iets wat af kan stoten, want: je bent blank, je bent westers, waarom neem je een mystieke Indische naam aan? (cultural appropriation!!)

But stay with me please... Er zijn vele video's van deze man die imo ongelofelijk briljant zijn en door de jaren heen is er altijd 1 gebleven die voor mij de perfecte boodschap brengt op zo'n manier die ook goed te ontvangen is voor mensen die allemaal niet zoveel hebben met dat "zweverige" (wat ik dus echt goed kan begrijpen, want soms is het ook gewoon cringe). Niet deze video dus. Al worden misschien her en der wat termen tussendoor gebruikt dat je denkt:



Maar het is niet teveel (pinky promise :wink: ).

En ik begrijp... Ondanks dat ik je (iedereen eigenlijk) aanraad om de hele video te bekijken, want het horen op de manier hoe het gezegd wordt is zoveel beter, begrijp ik ook dat velen niet een dikke 40 minuten de tijd kunnen/willen/zullen nemen om dat te doen.

En daarom heb ik wat ik denk wat het belangrijkste is, hieronder opgeschreven. Dit, is imo de kern van verslaving, maar nog meer dan dat: de kern van algeheel lijden. En ook meteen de manier om eruit te stappen:



"There are three questions that you have to answer for yourself.

The first question is the easiest one:

1. Do you want to be happy?

Anyone who doesn’t want to be happy? Okay, see? You’ve all passed the first.


Second one. Also relatively easy, but... there’s some resistance:

2. Do you want to be healed?

Do you really want to be healed? Or, are there reasons why you are holding on to your sense of whether it’s illness, or neurosis, or some other kind of suffering, because you use it. People use their victim-hood, don’t they? They use their pain, to gain a kind of illusion of control over others. Right? So, do you really want to be healed and give up the secondary gain that comes from having a problem, that becomes a problem for other people? If you really want to be healed, then healing comes... the word ‘healing’ itself means ‘whole’, it comes from the same word as ‘wholeness’. It comes from letting go of the partial consciousness of your false self and reaching the level of your whole, true being. Which is very simple, there are no obstacles, except: your own resistance to it.


This brings us to the third question.

This is the hard one:

3. Do you want to live in truth?

Real truth. Do you want to live in truth?

The reason it’s hard, is that we live in a society that hates truth. It denies truth. It teaches you not to be interested in the truth. That’s called dumbing down a culture. The whole school system is to make you lose your interest in truth, have no curiosity about it and to not even want to know who you really are, or even know that you don’t know. It wants to make you want to kick back, watch a football game and drink a beer. Or some version thereof, that’s equally a distraction from discovering who you are. To live in truth: It’s majestic. The truth ultimately is blissful, it’s infinite. You would say: how would anyone not want it? But, there is a first phase of discovering the truth, which is very humbling. Because it requires the recognition that you have been living a lie. And this is why there are very few people on an authentic spiritual path. They don’t want to know, that they don’t want to know."



Mocht je hier om de een of andere reden nog zijn en heel misschien zelfs interesse hebben in de video zelf bekijken, die nog veel meer omvat en het veel beter overbrengt dan hier in tekst mogelijk is. Here it is:

AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."