Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraag over LSD en oplossen van Ego

Vraag over LSD en oplossen van Ego

24 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waarnemer zei:
met welke dosering en met welke regelmaat lijkt het jullie het meest efficient om structureel je ego op te laten lossen?
gr T
Klik om te vergroten...

je ego structureel laten oplossen dmv LSD? :grin: onbegonnen werk. <- dit is een waardevolle tip en kan veel energie kosten.

LSD is geen shortcut, no doubt. Het is goed dat je daar vragen over stelt en daarmee bezig bent, je beschrijving over het ego en het doorzien daarvan is erg goed, maar als je jezelf afvraagt om je ego structureel te laten oplossen dan heb je nog weinig kennis over wat het ego in feite is. Onderzoek dat eerst.
Wie stelt die vraag en wat wil opgelost worden?

Er valt niks op te lossen, het ego kan niet opgelost worden, het verliest alleen zijn grip. Je doorziet het ego, je weet wat het ego is en het verliest zijn grip, that's all. Er veranderd in feite weinig. LSD kan dat laten zien, maar kan dat niet doen.. Dat doe je in het leven, in alles wat je doet, constant, elk moment. Nu, hier, precies dit moment, daar is geen sprake van ego...
elke fractie van dit moment verwijderd, ja.. dan is er sprake van ego..
zonder ego willen leven is absurd, omdat het ego dit wil :grin: hoe kan het ego dit nou willen??
het ego is sneaky en zal er alles aan doen om te overleven, desnoods als een spiritueel ego.. of een eckhart tolle ego.. of nog erger, doen alsof het ego er niet meer is hahaha

Nogmaals, stel jezelf de vraag, wie wil er opgelost worden? Jij? het ego? Ik? De gedachte?

succes ermee :sunglasses:
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
^ ik heb overigens niet alle posts gelezen. Ik reageer puur op dat citaat.. met de nadruk op 'structureel oplossen van het ego'

Bewuste ervaring zonder tussenkomst van het ego is inderdaad mogelijk tijdens een LSD ervaring.. is altijd mogelijk. Maar ervan af willen, dat is de grootste onzin :grin:

bezig zijn je ego te laten oplossen is als een hond dat zijn staart achterna rent.. de horizon proberen aan te raken.. en gaande weg wordt het ego sluwer en sluwer.. lukken zal het nooit, je kan hierin niet slagen..
wie is er bezig? met wat op te lossen?
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
lol ik zie nu pas dat dit van 2008 is. Kleine kans dat 'waarnemer' dit weer leest :rolleyes:
Misschien heeft iemand anders er wat aan.

en Doll, over wat je beschrijft lijkt meer op een soort tripreportje. Wilde je dit gewoon melden? of was de vraag of er bij jou sprake was van ego-dood? Ik kan dat niet opmaken uit wat je beschrijft. Je verhaal klinkt warrig, zoals een LSD trip bij veel mensen is. Als je zegt dat je af en toe terugkwam in de werkelijkheid en dan weer niet, waar was je dan buiten de werkelijkheid? was je 'out' gegaan? buiten bewustzijn zoals men dat ook noemt? :wave: of gewoon lekker aan het trippen? :)
D
DollLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hee Vaarklaas, leuk dat je reageert :) Ja, uiteraard was het een report maar wel met mijn vraag of het kan bestaan dat je hele persoonlijkheid of het besef daarvan voor uren weg kan zijn en of mensen dat ook weleens meemaken. Dus met terugkomen in de werkelijkheid bedoelde ik dat je dan weer iets ziet, hoort, waarneemt van de omgeving en van jezelf en het weg zijn, daar bedoelde ik mee dat ik niet out was (door om het anderhalf uur ofzo (weet het niet precies) voor een paar seconden wel te weten waar ik mij bevond en dan weer wegzonk) maar dat ik mij daar dan niets van kan herinneren en dat ik ook niets kon waarnemen van mijzelf en van de omgeving en ook geen bewuste herinnering heb van de trip. Als je buiten bewustzijn zou zijn zou je toch op de grond liggen en niet gewoon zitten of staan lijkt mij?
Kan het zijn dat je niets beleeft in een trip?
Grt
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja, als je 'out' bent, of buiten bewustzijn, dan lig je op de grond :) most likely

Wat neem je waar op zo'n moment? Of is er geen waarnemen meer? Dan zou het een soort droomloze slaap toestand zijn. Dat waar je elke nacht voor een periode inzakt en daarna weer uitkomt om vervolgens wakker te worden en je ontbijtje te maken. In elke nacht is er een fase van een droomloze slaap, dan is er totaal geen gewaarzijn meer en totaal geen aanwezigheid van ego, men kan dat zich meestal niet herinneren. Maar dat moment kan je ook bewust ervaren. Dan neem je waar dat het lichaam slaapt, snurkt, een beetje draait, rustig ademd.. puur waarnemen.
Voor de meeste mensen is dat niet weggelegd. Maar het is dus ook mogelijk om dat tijdens een LSD trip te ervaren. Puur gewaarzijn, diepe intense rust, gedachtenloosheid.. Dat is wat men noemt de dood van het ego, of 'ego loss'. Dat is tijdelijk.

Doll zei:
Kan het zijn dat je niets beleeft in een trip?
Klik om te vergroten...
Blijkbaar, dat vertel je net zelf toch? Ik ken dat zelf niet. Hoe hoog de dosis ook was, ik ben nooit een tijdje "weg geweest", er was altijd beleving, of beter gezegd, gewaarzijn, wakker zijn.
Wat jij beschrijft lijkt me eerder een toestand van een droomloze slaap, een toestand die ik hierboven beschrijf. Of een toestand die men door dronkenschap (van alcohol) ook kan verkrijgen, maar dat lijkt me sterk, aangezien je LSD hebt genomen. Maar ja, iedereen kan er weer anders op reageren.

Als je het hebt over de droomloze slaap. Die toestand volledig ervaren, elke fractie van een moment met alle aandacht meemaken, dat lijkt me het streven in een trip waard. Een rustige geest, weinig denken, openheid, geen angst, een totaal ontspannen zenuwstelsel is wel een voorwaarde om dat moment te herkennen en te laten zijn en daarin te "rusten"..., dus niet dat gaan redeneren of analyseren, want dat staat het denken weer in de weg. Dat is wat men meditatie noemt. Totaal bevrijd zijn van alle patronen van het zenuwstelsel, totaal los van het denken, het ego, total freedom :openmouth:
Volg je het nog? :grin: Het blijft lastig te beschrijven. Een ervaring moet je ervaren, de woorden zelf zijn betekenisloos..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."