#1
Eens. Maar je kunt niet ontkennen dat stemgedrag indirect invloed heeft op dit soort zaken en op de keuze voor wie er minister dan wel staatssecretaris zal gaan worden.Ging er maar een democratisch proces aan het verbieden van drugs vooraf. De realiteit is dat een staatssecretaris of minister per Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) zelfstandig kan besluiten een middel toe te voegen aan de Opiumwetlijst, zonder dat daar een debat in de Tweede Kamer voor nodig is.
Dat is inderdaad een treurige zaak maar was nooit gebeurt als het CDA 0 zetels had gehaald.Laten die nu net im dit kabinet hebben besloten dat er zowel op justitie als bij VWS een CDA'er zit die gaat over het verbieden van drugs..
Eens! Toxiciteit is een kwestie van dosering!wordt alleen gewezen op dát het schadelijk is (logisch, alle stoffen zijn gif, zei al de grondlegger van de farmacologie Paracelsus). Vervolgens wordt daar heel moralistisch over gedaan (tenzij de machthebbers zelf ook die drug gebruiken) en dat is dan voldoende grond voor een totaalverbod.
Absoluut mee eens!Daarbij speelt buitenlandse druk een heel grote rol. Zo werden middelen zoals DOM, en DMT, en tientallen andere middelen, in één klap verboden gemaakt met de ondertekening van het VN-verdrag Inzake Psychotrope Stoffen, onder politieke druk van president Nixon die drugs de oorlog had verklaard om zo zijn hippie-oppositie buiten spel te zetten en de aandacht van de impopulaire Vietnamoorlog af te leiden.
Ook eens!Daar komt nog bij dat we als kiezer maar op één partij kunnen stemmen eens in de vier jaar en dat we niet onze voorkeuren per beleidskwestie kunnen aangeven. De laatste jaren was D'66 de grootste aanjager van een liberaal drugsbeleid. Maar als je niks hebt met de neo-liberale koers van die partij dan heb je pech.
Maar mijn punt blijft onverminderd van kracht dat ons stemgedrag wel degelijk van invloed is op het drugsbeleid van ons land. Hypothese: als iedereen in NL de volgende paar verkiezingen enkel D66, Groen Links en Partij voor de Dieren zou stemmen zouden we gegarandeerd een ander en toleranter drugsbeleid krijgen. Dat zul je toch niet met me oneens zijn?