Hoezo onvoorspelbaarheid op meerdere vlakken als je water toevoegt?
PG staat bekend om dat het zo'n beetje de grootste oplosbaarheidsfactor heeft onder vloeistoffen. Al kan de oplosbaarheid in PG specifiek natuurlijk per stofje verschillen lijkt PG hier zeer consistent in te wezen en vrijwel altijd zeer grote hoeveelheden in relatief klein volume op te kunnen lossen.
Als iets een zeer hoge oplosbaarheid heeft wordt iets meestal ook als meer veilig beschouw voor de meer (submiligram) potente stoffen. Als je water toevoegt verlaag je dus de oplosbaarheid maar het toevoegen van water kan ook meer afwijkende reacties geven geven qua oplosbaarheid ten opzichte van verschillende stoffen.
Als een stof zeer hydrofoob (water afstotend) is is het bijvoorbeeld al de vraag hoe goed deze oplost in een mengsel van PG en water zogezegd. Zodra iemand dus water toevoegt aan PG is het dus lastiger garanderen dat alle stoffen perfect hierin zullen oplossen en kan ik enkel op persoonlijke ervaringen met af gaan.
Eveneens maakt het toevoegen van water de vloeistof aanzienlijk meer vloeibaar. PG is namelijk vrij stroperig en wordt om deze reden al langzamer opgenomen in het lichaam. Niet alleen wordt het vloeibaarder maar los daarvan lijkt een kleine toevoeging van water aan PG biobeschikbaarheid te kunnen versterken. Water is zogezegd een meer aan het lichaam vertrouwde stof en wordt wat makkelijker opgenomen. Hierin kan verder bijvoorbeeld zuurtegraad (PH waarde) ook een rol spelen, soms wordt er bijvoorbeeld citroensap toegevoegd om een meer heftige piek aan effecten te faciliteren.
Lang verhaal kort, als je water toe voegt aan een PG oplossing zal het actieve psychoactieve bestanddeels ook veel sneller in het lichaam worden opgenomen wat resulteert in aanzienlijk sterkere pieken in effect. Ik heb aardig versteld gestaan in welke mate het toevoegen van een beetje water aan PG de intensiteit van de piek van psychoactieve effecten kan doen toenemen. Met meer potente stofjes wil je een hardere piek in effecten vaak eerder vermijden.
En hoelang is het in zo'n PG oplossing houdbaar? Moet ik dan aan jaaaren denken?
PG oplossingen kennen vaak voor zover bekend de langste houdbaarheid als opslag vloeistof. Er zijn ook wel vendors voorbij gekomen die benzodiazepines zoals Etizolam opgelost in PG aanboden waarschijnlijk om deze reden. Kan wederom per stofje verschillen al lijkt PG net als bij de hoge oplosbaarheid ook hier wel aardig consistent in te wezen.
Wederom, als je water toe voegt is het minder voorspelbaar hoe lang deze houdbaar zullen wezen maar ik durf mijn geld er wel op in te zetten dat je over het algemeen wel aan jaren kunt denken ja. Maar dissociatieven die zeer slecht houdbaar zijn op water en ook tryptamines wel heb ik dan alweer mijn twijfels bij, deze zijn waarschijnlijk aanzienlijk langer houdbaar op enkel PG.
Ik denk dat benzodiazepines op een 50:50 water:PG mengsel zeker even lang houdbaar zijn als wanneer opgelost in ethanol, minstens enkele jaren dus zonder merkbaar potentie verlies. Maar op enkel PG zullen ze nog aanzienlijk langer houdbaar wezen.