Mijn vragen zijn eigenlijk; Kan het zijn dat de 5-htp er voor heeft gezorgd dat ik me nu zo vreemd voel?
en ; Hoe lang kan het ongeveer duren voordat ik me weer een beetje fris voel in de ochtend?
Ik vind het een beetje lastig om deze vraag te beantwoorden. De beschikbare informatie over 5-HTP is een beetje tegenstrijdig.
Aan de ene kant is er bewijs dat 5-HTP al in de maag wordt afgebroken tot een andere stof. Ook zijn er aanwijzingen dat 5-HTP niet (goed) over de bloed-hersenbarrière getransporteerd wordt. Daardoor zou ingeslikte 5-HTP niet aankomen op de plekken in het brein waar het nodig is. Om die redenen wordt regelmatig geadviseerd om geen 5-HTP bij te slikken, maar L-tryptofaan. Die laatstgenoemde stof gebruikt het lichaam als bouwsteen om 5-HTP te maken, wat weer verder wordt gemetaboliseerd tot serotonine.
Het is in ieder geval bekend dat je lichaam niet sneller serotonine gaat aanmaken als je 5-HTP bijslikt. Het is meer dat 5-HTP op de juiste plekken in het brein nodig is op de juiste momenten om serotonine te kunnen maken. Als je die kennis volgt, dan zou je dus moeten concluderen dat te veel 5-HTP niet zozeer het probleem is, maar dat je wel te weinig 5-HTP kunt hebben.
Toch wordt voor de zekerheid inderdaad geadviseerd om in ieder geval 48 uur te wachten met het bijslikken van 5-HTP na de laatste inname van drugs zoals 4-MMC of MDMA. Daarbij wordt vaak het argument genoemd dat de 5-HTP kan leiden tot een overvloed aan serotonine en daarmee het serotonine syndroom.
Als ik je bovenstaan post lees dan zie ik klachten die veroorzaakt zouden kunnen worden door 4-MMC. Het is bekend dat de nafase van 4-MMC gepaard kan gaan met een lage bloeddruk, wat klachten zoals duizeligheid en misselijkheid kan veroorzaken. Ook vermoeidheid is een veelgenoemde klacht als 4-MMC net is uitgewerkt. Mijn vermoeden is dus dat de klachten die je ervaart mogelijk door 4-MMC zijn veroorzaakt.
Je kunt het beste goed uitrusten en gezond eten. Dan gaan de klachten waarschijnlijk vanzelf weer over. Met stimulerende middelen kan het soms wel een week of twee weken duren voordat je je helemaal fit voelt. Dat heeft er ook mee te maken dat je slaapritme verstoord is; waardoor je je nog enige tijd vermoeid en gestrest kunt voelen. Als je vers, gevarieerd en gezond eet dan zitten daar meer dan voldoende voedingsstoffen in om te herstellen. Je hoeft dus eigenlijk helemaal geen 5-HTP bij te slikken. Ik denk zelfs dat het beter is om gewoon een salade met linzensoep te eten (bijvoorbeeld).