Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums4mmc kater na 5-htp?

4mmc kater na 5-htp?

17 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
Y
YubederLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ganggang💯 zei:
Onmogelijk om te zeggen of het door de 5-htp komt maar het is niet uit te sluiten. Zou voor de zekerheid altijd 48 na laatste inname beginnen met 5-htp, dan zit je sowieso safe.

Kater kan ook met oververhitting, fysieke toestand en/of slaaptekort komen.

Hou het in de gaten, als het heftiger wordt of langer dan 3-4 dagen aanhoudt zeker even langs je huisarts gaan.
Klik om te vergroten...
Oke, bedankt voor de reactie.
Heb zelf wat op zitten zoeken over misschien withdrawal effects van 4mmc, in principe zijn de meeste symptomen na 7 dagen vrijwel verdwenen.
Mocht het dus na 7 dagen niet veel minder zijn ga ik even langs de huisarts!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
benzzzy zei:
Dus dat zou 5htp minder effectief maken en de kans op zoon reactie verlagen?
Klik om te vergroten...
Ik reageerde puur op deze zin:
"Ja 24 uur zou vrijwel all 4mmc afgebroken zijn en de serotonine levels drastisch terug naar Normaal."

Het wordt dan een beetje de vraag wat je bedoelt met 'serotonine levels', maar na die 24 uur is er dus nog wel sprake van een verminderde respons op dezelfde concentratie serotonine in de synaps. Dat leidt dan tot vermindering van activiteit in bepaalde hersenregionen, wat geassocieerd wordt met klachten zoals vermoeidheid, somberheid, irritatie, verminderde eetlust, verminderde seksuele opwinding, ga zo maar door. De drug is dan uit het systeem, maar er zijn nog klachten die veroorzaakt worden door de overgebleven tolerantie, wat onderdeel is van het rebound-effect.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik reageerde puur op deze zin:
"Ja 24 uur zou vrijwel all 4mmc afgebroken zijn en de serotonine levels drastisch terug naar Normaal."

Het wordt dan een beetje de vraag wat je bedoelt met 'serotonine levels', maar na die 24 uur is er dus nog wel sprake van een verminderde respons op dezelfde concentratie serotonine in de synaps. Dat leidt dan tot vermindering van activiteit in bepaalde hersenregionen, wat geassocieerd wordt met klachten zoals vermoeidheid, somberheid, irritatie, verminderde eetlust, verminderde seksuele opwinding, ga zo maar door. De drug is dan uit het systeem, maar er zijn nog klachten die veroorzaakt worden door de overgebleven tolerantie, wat onderdeel is van het rebound-effect.
Klik om te vergroten...
Wat weet jij toch altijd veel! Ik leer er echt van hoor!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Wat weet jij toch altijd veel! Ik leer er echt van hoor!
Klik om te vergroten...
Same here, altijd goede informatie!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Yubeder zei:
Mijn vragen zijn eigenlijk; Kan het zijn dat de 5-htp er voor heeft gezorgd dat ik me nu zo vreemd voel?
en ; Hoe lang kan het ongeveer duren voordat ik me weer een beetje fris voel in de ochtend?
Klik om te vergroten...
Ik vind het een beetje lastig om deze vraag te beantwoorden. De beschikbare informatie over 5-HTP is een beetje tegenstrijdig.

Aan de ene kant is er bewijs dat 5-HTP al in de maag wordt afgebroken tot een andere stof. Ook zijn er aanwijzingen dat 5-HTP niet (goed) over de bloed-hersenbarrière getransporteerd wordt. Daardoor zou ingeslikte 5-HTP niet aankomen op de plekken in het brein waar het nodig is. Om die redenen wordt regelmatig geadviseerd om geen 5-HTP bij te slikken, maar L-tryptofaan. Die laatstgenoemde stof gebruikt het lichaam als bouwsteen om 5-HTP te maken, wat weer verder wordt gemetaboliseerd tot serotonine.

Het is in ieder geval bekend dat je lichaam niet sneller serotonine gaat aanmaken als je 5-HTP bijslikt. Het is meer dat 5-HTP op de juiste plekken in het brein nodig is op de juiste momenten om serotonine te kunnen maken. Als je die kennis volgt, dan zou je dus moeten concluderen dat te veel 5-HTP niet zozeer het probleem is, maar dat je wel te weinig 5-HTP kunt hebben.

Toch wordt voor de zekerheid inderdaad geadviseerd om in ieder geval 48 uur te wachten met het bijslikken van 5-HTP na de laatste inname van drugs zoals 4-MMC of MDMA. Daarbij wordt vaak het argument genoemd dat de 5-HTP kan leiden tot een overvloed aan serotonine en daarmee het serotonine syndroom.

Als ik je bovenstaan post lees dan zie ik klachten die veroorzaakt zouden kunnen worden door 4-MMC. Het is bekend dat de nafase van 4-MMC gepaard kan gaan met een lage bloeddruk, wat klachten zoals duizeligheid en misselijkheid kan veroorzaken. Ook vermoeidheid is een veelgenoemde klacht als 4-MMC net is uitgewerkt. Mijn vermoeden is dus dat de klachten die je ervaart mogelijk door 4-MMC zijn veroorzaakt.

Je kunt het beste goed uitrusten en gezond eten. Dan gaan de klachten waarschijnlijk vanzelf weer over. Met stimulerende middelen kan het soms wel een week of twee weken duren voordat je je helemaal fit voelt. Dat heeft er ook mee te maken dat je slaapritme verstoord is; waardoor je je nog enige tijd vermoeid en gestrest kunt voelen. Als je vers, gevarieerd en gezond eet dan zitten daar meer dan voldoende voedingsstoffen in om te herstellen. Je hoeft dus eigenlijk helemaal geen 5-HTP bij te slikken. Ik denk zelfs dat het beter is om gewoon een salade met linzensoep te eten (bijvoorbeeld).
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Je lichaam reageert op overstimulatie van serotonerge drugs door het terugtrekken van receptoren in de cel. De receptoren worden daardoor minder gevoelig voor de neurotransmitter serotonine. Maar als de drug verdwenen is uit je bloed; dan blijft die tijdelijke tolerantie aanwezig. Bij normale serotonine-activiteit is er dan minder stimulans, waardoor je last kunt krijgen van het tegenovergestelde effect van wat de drug bewerkstelligde. Dat wordt dus het rebound-effect genoemd.

Rebound effect - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
Dus dat zou 5htp minder effectief maken en de kans op zoon reactie verlagen?
Y
YubederLid
01-01-2024, 00:00
#7
Enige bronnen misschien? Het enige wat ik kon vinden over 5-htp na drugsgebruik is dat er een dag tussen moet zitten, wat bij mij ook het geval was.
Dus niet zondag ochtend maar maandag ochtend in dit geval.
Bedankt voor de reactie trouwens!
Y
YubederLid
01-01-2024, 00:00
#8
Om te beginnen.
Ik ben een man van 23 jaar 1,77m 102kg (vet percentage 20% dus licht overgewicht)

Ik heb afgelopen zaterdag op zondag nacht zon 800mg 4mmc nasaal genomen met mijn vriendin ( 400mg p.p). Eerste dosis rond 22.30 en de laatste rond 7.00, daarna zijn we gaan slapen voor zover dat lukt natuurlijk.

De dag erna met wakker worden(24 uur na de laatste dosis 4mmc) was ik vrij moe maar voelde ik me eigenlijk wel prima. Ik heb toen 5-htp ingenomen om het serotonine herstel te bevorderen. Echter na een half uur voelde ik me onwel worden en begon alles te draaien. Ik ben toen onder de douche gestapt en heb me toen moeten vast houden onder de douche om niet onderuit te gaan, daarna ben ik in bed gaan liggen en ging ik vrijwel meteen knock-out.
Na het wakker worden daarvan ervaarde ik een echte "xtc kater" en heb ik de hele dag rustig aan gedaan.
Daarna ook geen 5-htp meer in genomen.

Ik heb nu dat ik elke ochtend wakker word met een onrustig gevoel waardoor ik niet verder kan slapen, Verder ben ik een beetje vaag in m'n hoofd en vrij moe, ik kan echter wel sporten en verdere dagelijkse taken doen.
In de loop van de dag klaart het een klein beetje op, 's ochtends is het het ergst en dan in de middag rond 15.00 is het iets verminderd.
Het vreemde is wel dat het zich elke dag herhaalt.

Mijn vriendin daarentegen heeft nergens last van, zij had immers de 5-htp niet genomen.
Normaal gesproken heb ik 2 tot 3 dagen last van 4mmc, nu heb ik dus al zon 5 dagen een soort van kater.
Ik eet verder gewoon gezond, maak elke dag een wandeling van 30 tot 45min in het bos en ik doe aan fitness.

Mijn vragen zijn eigenlijk; Kan het zijn dat de 5-htp er voor heeft gezorgd dat ik me nu zo vreemd voel?
en ; Hoe lang kan het ongeveer duren voordat ik me weer een beetje fris voel in de ochtend?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het is erg link om 5thp zo kort na een serotonine slurper te nemen. Het kan serotonine syndroom veroorzaken.
Als je dan 5htp wil gebruiken (het nut er van is nooit echt bewezen) dan moet je er een paar dagen tussen laten.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yubeder zei:
Enige bronnen misschien? Het enige wat ik kon vinden over 5-htp na drugsgebruik is dat er een dag tussen moet zitten, wat bij mij ook het geval was.
Dus niet zondag ochtend maar maandag ochtend in dit geval.
Bedankt voor de reactie trouwens!
Klik om te vergroten...
Ik heb dat hier op de site ergens gelezen en vaker gehoord. Bron heb ik niet want ik gebruik nooit 5htp.
Iemand anders hier kan je dat denk beter vertellen. 800mg is ook wel echt veel qua dosering.
Sterkte iig!
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#11
De kater is uiteraard niet alleen gelinkt aan je lagere serotonine levels. Twee dagen wachten met het suppleren van 5-HTP voor de zekerheid. Voor de rest gewoon verder gaan met je leven en de draad oppakken. Die kater waait wel over.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
4mmc word zeer snel afgebroken met een halfwaarde van ong een uur.
Ja 24 uur zou vrijwel all 4mmc afgebroken zijn en de serotonine levels drastisch terug naar Normaal.

Lijkt me sterk dat dit Al te problematisch zal zijn voornamelijk met 4mmc
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Onmogelijk om te zeggen of het door de 5-htp komt maar het is niet uit te sluiten. Zou voor de zekerheid altijd 48 na laatste inname beginnen met 5-htp, dan zit je sowieso safe.

Kater kan ook met oververhitting, fysieke toestand en/of slaaptekort komen.

Hou het in de gaten, als het heftiger wordt of langer dan 3-4 dagen aanhoudt zeker even langs je huisarts gaan.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Over het algemeen is de later van 4mmc nihil.
Kischien day 5htp niet eens nodig is
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
benzzzy zei:
Ja 24 uur zou vrijwel all 4mmc afgebroken zijn en de serotonine levels drastisch terug naar Normaal.
Klik om te vergroten...
Er is ook nog zoiets als tolerantie en het rebound-effect.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Er is ook nog zoiets als tolerantie en het rebound-effect.
Klik om te vergroten...
En hoe is dit relevant?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je lichaam reageert op overstimulatie van serotonerge drugs door het terugtrekken van receptoren in de cel. De receptoren worden daardoor minder gevoelig voor de neurotransmitter serotonine. Maar als de drug verdwenen is uit je bloed; dan blijft die tijdelijke tolerantie aanwezig. Bij normale serotonine-activiteit is er dan minder stimulans, waardoor je last kunt krijgen van het tegenovergestelde effect van wat de drug bewerkstelligde. Dat wordt dus het rebound-effect genoemd.

Rebound effect - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#18
benzzzy zei:
Over het algemeen is de later van 4mmc nihil.
Kischien day 5htp niet eens nodig is
Klik om te vergroten...

De kater van 4mmc is persoonsgebonden. Net zoals de mogelijke katers van alle drugs.


So, disagree with this one. 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."