Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums4-FMA met 3mmc combineren?

4-FMA met 3mmc combineren?

10 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
E
Elisa01Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

Eerst even wat achtergrond info.. ik ben een vrouw van 32 jaar en weeg 60 kg, Heb sinds ik naar hardstyle festivals ga (vanaf 2007) vaak Xtc/mdma en 4-FMA gebruikt,
Sinds 2019 geen Xtc/mdma meer gebruikt maar de laatste tijd wel regelmatig 3MMC.. lees: 1 keer in de maand, meestal 4 capsules op een avond/nacht van 150-170mg per stuk met tussenpauzes van 2,5 uur.

Echter nu de festivals weer gaan beginnen wil ik de xtc/mdma achterwege laten (omdat ik me daarna echt slecht voel).
Ik begon voorheen een festival altijd met een 4-FMA (130mg) en pakte dan een uurtje of 4 later een halve pil xtc of een beetje Mdma.
Afgelopen oud en nieuw ben ik ook begonnen met een 4-FMA en na een paar uurtjes heb ik een capsule 3MMC (160mg) bijgepakt, en een paar uur daarna weer zo'n capsule 3MMC.. Dit is voor mij ook perfect qua gevoel en deze combi zou ik dus op de komende festivals ook willen gebruiken.
De 4-FMA is vooral lekker om een festival mee te beginnen vind ik, en het is ook een fijne 'basis' om daarna dan nog iets bij te pakken..

Wat nu dan ook mijn vraag aan jullie is, of er meer mensen zijn die de combi 4-FMA en 3MMC nemen?
Of wat jullie adviezen of ervaringen zijn... Want ik kan er niet zoveel over vinden, alleen de standaard info zoals 'dat je niet moet combineren' maar naar mijn idee combineert bijna iedereen wel? :)
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Elisa01 zei:
maar naar mijn idee combineert bijna iedereen wel?
Klik om te vergroten...
Hahah sommige mensen zijn inderdaad minder heilig dan ze zich voordoen.

De combinatie kan wat meer neurotoxisch zijn, oftewel het sloopt je hersenpan meer dan de drugs afzonderlijk zouden doen.

Het belangrijkste is gewoon dat als je combineert dat je dan ook daadwerkelijk van allebei een halve dosis neemt en niet veel meer gaat nemen dan dat je van 1 afzonderlijk zou doen.

Dat is dan het geval bij deze 2 stoffen, sommige andere dingen zijn wel heel gevaarlijk in combinatie
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind 3MMA beter dan 4FMA. De naam MMA zegt genoeg.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Elisa01 zei:
Of wat jullie adviezen of ervaringen zijn... Want ik kan er niet zoveel over vinden, alleen de standaard info zoals 'dat je niet moet combineren' maar naar mijn idee combineert bijna iedereen wel? :)
Klik om te vergroten...
In ieder geval de eerste mythe uit de wereld helpen: lang niet iedereen combineert drugs.

Maar ik ben het zeker ook eens met @Geneesmiddel
Geneesmiddel zei:
Hahah sommige mensen zijn inderdaad minder heilig dan ze zich voordoen.
Klik om te vergroten...
Dat geldt voor mij ook wel denk ik. Maar ik vind dat een verschil want ik weet echt wat ik doe! :tonguewink:

Wat belangrijk is om je te realiseren is dat het combineren van stimulerende middelen de kans op ernstige gezondheidseffecten flink toeneemt. Een ernstig gezondheidsincident is wanneer er acuut levensgevaar ontstaat en er ziekenhuisopname nodig is voor behandeling. Je ziet duidelijk in de statistieken dat mensen die vanwege drugs in het ziekenhuis belanden veel vaker gecombineerd hebben. Zo staat in de Monitor Drugsincidenten dat tweederde van de patiënten die vanwege gebruik van 3-MMC in het ziekenhuis belandde de drug had gecombineerd met een ander middel.

https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/2021/12/AF1958-Monitor-Drugsincidenten-2020.pdf

Wat precies de risico's zijn van 3-MMC combineren met 4-FMA is niet te zeggen. Van de middelen afzonderlijk is al niet goed een risicoschatting te maken, hoewel er over 3-MMC mondjesmaat wat data is gepubliceerd. In die data staan dan dingen over gezondheidseffecten die bij mensen geconstateerd zijn (zoals hartkloppingen, zweten, agitatie, verminderd bewustzijn). Maar we weten nog bar weinig over hoe 3-MMC ingrijpt op het lichaam. Dat is belangrijk om te begrijpen, omdat je dan voorspellingen kunt doen over de effecten van gebruik. Nu kunnen we dus alleen maar empirisch vaststellen 'kennelijk kreeg iemand hartkloppingen van 3-MMC', maar dan weten we niet hoe of wat en bij welke dosis. Omdat we zo weinig weten, kunnen we ook niks zinnigs zeggen over de interacties met andere drugs, zoals 4-FMA.

Het feit dat je een vrouw bent is daarbij nog een extra risicofactor. Vanwege wisselende hormoonspiegels lopen vrouwen meer risico op ongewenste effecten. Daarnaast worden klachten bij vrouwen vaker gemisdiagnosticeerd. En als de diagnose wordt vastgesteld, dan is de behandeling vaak gebaseerd op onderzoek naar mannen. Het voelt een beetje seksistisch om te zeggen, maar helaas denk ik dat het in de huidige praktijk wel waar is dat vrouwen maar beter voorzichtiger kunnen zijn dan mannen. Hoewel je het misschien ook kunt omkeren omdat mannen vaker roekeloos zijn dan vrouwen dus misschien kunnen die ook nog eens wat leren :wink:

Nog even een puntje ter nuance:
constant blijven bijpakken is minstens zo gevaarlijk als drugs combineren. Op dit drugsforum wordt 3-MMC / MDMA / speed blijven bijpakken en een nacht of nachtenlang wakker blijven bijna als gegeven beschouwd. Dus je zou kunnen zeggen van 'nou dan vallen mijn twee doses nog mee!' Liever zou ik natuurlijk zien dat er een groter risicobesef ontstaat en dan mensen het bij één dosis houden van één middel. Als het effect, de werkingsduur of de bijwerkingen niet passen bij een bepaalde setting, misschien was die drug dan niet zo'n fantastisch idee om te nemen bij die gelegenheid :wink:
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hmmm... Weet niet. Het werkt beide in op serotonine.

Daarnaast ook erg belastend voor hart en bloedvaten lijkt me. De psychonautwiki heeft zelfs een specifieke waarschuwing voor 4-FMA voor als je hartpatiënt bent of klachten hebt. En dan 3-MMC die berucht is om vasoconstrictie, verre van ideaal, zelfs als je geen hartpatiënt bent.

Persoonlijk zou ik deze combi niet zo gauw doen, but that's me.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
3MMA is waardeloos. Zelfs zwakker dan methcathinone. Ook de effecten zijn gewoon "meh". Een beetje stimulatie, geen focus zoals op -amphetamines, geen liefde of wat dan ook. Stimulatie, zweet en that's it. Een van de middelen die ik voorgoed "doei" zeg
E
Elisa01Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Oke bedankt voor jullie snelle reacties! Had al wel wat vermoedens dat het geen goude combi zou zijn natuurlijk, maar zocht denk ik toch nog even die bevestiging. Denk dat ik dan beter de 4-FMA helemaal weg kan laten en het moet houden bij 2 of 3 capsules 3MMC verspreid over een festival dag.

Of een kleinere dosering 4-FMA met een beetje Mdma?!:laughing:
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Elisa01 zei:
Oke bedankt voor jullie snelle reacties! Had al wel wat vermoedens dat het geen goude combi zou zijn natuurlijk, maar zocht denk ik toch nog even die bevestiging. Denk dat ik dan beter de 4-FMA helemaal weg kan laten en het moet houden bij 2 of 3 capsules 3MMC verspreid over een festival dag.

Of een kleinere dosering 4-FMA met een beetje Mdma?!:laughing:
Klik om te vergroten...
No problemo! 😎

4-FMA met MDMA zou ik ook voorzichtig mee zijn vanwege de aanzienlijke kans op serotoninesyndroom. Mocht je toch overwegen dat te gaan doen, dan kan je van beide drugs de dosis het beste laag houden.
I
IsaacLid
01-01-2024, 00:00
#9
Elisa01 zei:
Hoi allemaal,

Eerst even wat achtergrond info.. ik ben een vrouw van 32 jaar en weeg 60 kg, Heb sinds ik naar hardstyle festivals ga (vanaf 2007) vaak Xtc/mdma en 4-FMA gebruikt,
Sinds 2019 geen Xtc/mdma meer gebruikt maar de laatste tijd wel regelmatig 3MMC.. lees: 1 keer in de maand, meestal 4 capsules op een avond/nacht van 150-170mg per stuk met tussenpauzes van 2,5 uur.

Echter nu de festivals weer gaan beginnen wil ik de xtc/mdma achterwege laten (omdat ik me daarna echt slecht voel).
Ik begon voorheen een festival altijd met een 4-FMA (130mg) en pakte dan een uurtje of 4 later een halve pil xtc of een beetje Mdma.
Afgelopen oud en nieuw ben ik ook begonnen met een 4-FMA en na een paar uurtjes heb ik een capsule 3MMC (160mg) bijgepakt, en een paar uur daarna weer zo'n capsule 3MMC.. Dit is voor mij ook perfect qua gevoel en deze combi zou ik dus op de komende festivals ook willen gebruiken.
De 4-FMA is vooral lekker om een festival mee te beginnen vind ik, en het is ook een fijne 'basis' om daarna dan nog iets bij te pakken..

Wat nu dan ook mijn vraag aan jullie is, of er meer mensen zijn die de combi 4-FMA en 3MMC nemen?
Of wat jullie adviezen of ervaringen zijn... Want ik kan er niet zoveel over vinden, alleen de standaard info zoals 'dat je niet moet combineren' maar naar mijn idee combineert bijna iedereen wel? :)
Of
alha php combi 3fea al ooit eens geprobeerd
Klik om te vergroten...
I
IsaacLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja 3mmc valt goed met 4fma te combineren zeker nasaal
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is niet zo slim dubbele belasting. Ik voorzie mega katers.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."