Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlleengebruikers 3mmc

Alleengebruikers 3mmc

22 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dirkjan zei:
Na en Ca? Ik keek in mijn glazen bol en die liet me weten dat Ca staat voor Cocaine Anonymous. Je zou toch verwachten dat Cocaine valt onder NA? (Narcotics Anonymous). Maar dat wist mijn glazen bol dan niet. Hij was ook van de blokker.
Klik om te vergroten...
Ja dat klopt. Je moet eigenlijk niet zo naar die namen kijken. Het maakt niet uit welk middel je gebruikte, je bent bij iedere groep welkom, zolang je maar een verlangen hebt om te stoppen met gerbuiken.

Als alcoholist ben je net zo goed welkom bij de CA of de NA. Als coke verslaafde net zo goed bij de NA. En een heroïne verslaafde net zo goed bij de CA.

Waarom CA ooit is ontstaan weet ik niet exact. Het is wel rond Hollywood begonnen. Misschien konden ze toch niet goed aarden bij NA?

De groepen verschillen wel van elkaar op bepaalde gebieden. Vaak is het gewoon persoonlijke voorkeur voor wat bij je past. De CA gebruikt literatuur van de AA voor herstel. De NA gebruikt eigen literatuur. Uiteindelijk zijn het allebei afsplitsingen van de AA.

In mijn ervaring is de CA wat ruwer en directer. De NA wat vriendelijker, maar soms ook wat langzamer. Het is maar net wat prettig voelt. Ik ga nog steeds naar zowel CA als NA.

En dan heb je ook nog AGOG en SLAA. En misschien nog wel meer verschillende groepen. Deze zijn wel wat meer anders dan NA vs. CA.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Dat is in het begin zo fijn aan meetings (NA / CA / AA). De herkenning in verhalen van anderen.

Dus mocht je er niet aan uit komen tegen die tijd. Zou ik je, naaste eventuele professionele hulp, ook aanbevelen om naar meetings te gaan.
Klik om te vergroten...
Na en Ca? Ik keek in mijn glazen bol en die liet me weten dat Ca staat voor Cocaine Anonymous. Je zou toch verwachten dat Cocaine valt onder NA? (Narcotics Anonymous). Maar dat wist mijn glazen bol dan niet. Hij was ook van de blokker.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Helaas allemaal met het uitgangspunt dat het probleem bij de gebruiker ligt ipv de drug. Maar dat is mijn enige kritiek op aa en dergelijke. De filosofie is verder goed en als het mensen helpt, who am I the judge?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."