Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOververhitting en hyponatriëmie

Oververhitting en hyponatriëmie

26 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Aan de andere kant, als iemand een halve liter sportdrank drinkt moet ie ook niet 3x zijn adh binnenkrijgen. :P
Klik om te vergroten...
Dat is waar, en het is gemaakt voor mensen die sporten en niet voor mensen die met een watervergiftiging zitten. :P Oh ja, en het moet nog een beetje te drinken zijn natuurlijk haha
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#2
ooscaar zei:
Fool zei:
Aan de andere kant, als iemand een halve liter sportdrank drinkt moet ie ook niet 3x zijn adh binnenkrijgen. :P
Klik om te vergroten...
Dat is waar, en het is gemaakt voor mensen die sporten en niet voor mensen die met een watervergiftiging zitten. :P
Klik om te vergroten...
Even voor de helderheid: dat is niet het advies wat ik gaf, dus je hebt duidelijk iets niet begrepen in mijn tekst en uitleg. Kan gebeuren, dus laten we beginnen bij het begin.

Member "candymonster" vroeg of je oververhit kunt raken en zo ja, wat je dan moet doen.

SirErick zei:
candymonster zei:
Een vraag waar ik al langere tijd mee in mijn hoofd zit; is het anatomisch mogelijk om oververhit te zijn?
Klik om te vergroten...
Ja, dat is zeker mogelijk (denk aan bijvoorbeeld koorts). Mijn advies is om medische hulp in te schakelen en diegene zo snel mogelijk af te laten koelen, dit kun je doen door hem of haar met koud water te besproeien of in een nat handdoek te wikkelen.
Klik om te vergroten...
Tot zover is het voor iedereen duidelijk, toch? Mooi, dan gaan we verder.

candymonster zei:
maar ook te veel water gedronken te hebben?
Klik om te vergroten...
Ik nam aan dat hij/zij wilde weten of je bij een oververhitting een watervergiftiging kunt krijgen door te veel water te drinken. Mijn antwoord was helder, namelijk dat dit het geval is en vervolgens legde ik uit hoe je dat dus kunt voorkomen.
SirErick zei:
Je kunt diegene het beste een sportdrank (AA) geven aangezien dat suikers, mineralen en andere belangrijke stoffen bevat die snel opgenomen wordt door het lichaam.
Klik om te vergroten...
Het zal vast aan mij liggen, maar wat is er niet helder aan mijn uitleg?

Fool zei:
SirErick zei:
Fool zei:
Sterker nog, je hebt er helemaal niet zoveel aan om koud drinken te nemen tegen het afkoelen, daardoor koelt het lichaam helemaal niet zo goed af.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of je het weet, maar als je iets kouds drinkt dan geven je hersenen het signaal door dat het lichaam moet opwarmen. Bij een oververhitting is dat dus extra gevaarlijk, dus drink bij voorkeur het sportdrank op kamertemperatuur.
Klik om te vergroten...
Ik lees deze uitspraak wel eens vaker, maar kan eigenlijk nergens een goede onderbouwing of bron hiervoor vinden. Heb jij die wel?
Klik om te vergroten...
Check: link 1, link 2 en link 3.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
SirErick zei:
Check: link 1, link 2 en link 3.
Klik om te vergroten...
Ja, ik was zelf naar onderzoeken aan het zoeken die beschreven over het effect van koud drinken bij oververhitting, niet in normale omstandigheden. Toch bedankt, ik zal er maar vanuit gaan dat daar nog niet echt onderzoek naar is gedaan/aangenomen wordt hetzelfde effect te hebben bij een niet-oververhit persoon. :)
L
LemonadeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je door gebruik van bijvoorbeeld MDMA een overschot aan ADH (antidiuretisch hormoon) krijgt dan kun je alsnog oververhit raken. MDMA staat hier ook om bekend.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Conclusie: het kan, maar iemand water geven om af te koelen werkt dus sowieso niet goed ongeacht of er ook sprake is van watervergiftiging :tongueout:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
volgens mij alleen koud water of erg veel water tot nu toe toch?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
SmartieAndMe zei:
Misschien beter om het topic maar gewoon te sluiten?
Klik om te vergroten...
Is beter inderdaad.

@Candymonster, stuur me even een pb mocht je toch nog willen reageren dan zet ik het weer open voor je.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."