Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen ik een nacht mens?

Ben ik een nacht mens?

12 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat de oplossing zou zijn is om naar een tijdzone te gaan die 4 a 5 uur later begint :grin:
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb al een probleem sinds tiener dat ik altijd wil dat ik voor 24:00 ga slapen maar dat lukt mij nooit en ik slaap meestal 12 uren door en dan wordt ik laat in de middag wakker dan ben ik zo suf door te veel slapen ik zet de alarm elke dag aan maar lijkt of dat ik een marathon gelopen heb is dat eigenlijk een verslaving dat ik snachts liever wakker blijf of dat ik een nacht mens ben of gewoon geen disipline voorlopig doe ik een opleiding in de avond daarmee heb ik niks te doen in de dag
Toen ik werkte sliep ik 3 keer in de week direct na het eten van 19 tot 7.00 en toch kwam ik vaak telaat gellukig kwam de baas laater zodat ik niet buiten gesmeten werd
weet geen raad morgen gaat deze spel opnieuw beginnen
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#3
Al ooit eens van licht therapie gehoord? Ik word ook soms moeilijk wakker met de gordijnen dicht, maar als ze open zijn en de zon gaat langzaam steeds feller schijnen dan heb ik dit niet meer.

Je ogen zijn erg gevoelig voor licht verandering en kleine veranderingen in licht kunnen al weer het proces van wakker worden starten voordat je opstaat. Te veel licht voordat je gaat slapen is ook slecht, als je tot 01.00 s'nachts nog achter een fel lcd/telefoon scherm zit dan val je pas veel later in slaap.

Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#4
ElvenSpice zei:
Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
Klik om te vergroten...

Ja klopt zo'n Philips wake up light al zullen er inmiddels genoeg varianten van andere merken te koop zijn. Maar het makkelijkste is inderdaad je gordijnen open laten of hele dunne ophangen die veel licht doorlaten. En je eet- en drinkpatroon kan ook van invloed zijn op of je wel of niet kan slapen 's avonds.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
je kan je ritme wel veranderen, 2 uur voordat je naar bed wilt ff een douche, of een blokje om. alle schermpjes uitzetten en een boek lezen of puzzelboekjes vol kliederen.
ga pas naar bed zodra je begint te gapen.
zet je gordijnen wijd open voordat je in je bed kruipt.
zet je wekker, en ga ook je bed uit als die afgaat, of je geslapen hebt of niet.

slaaphygiëne noemen ze dat, als je meer tips op wil zoeken.

dingen als melatonine en valeriaan zouden kunnen helpen, zorg dat je in elk geval een soort routine ontwikkeld voordat je in bed kruipt en blijf daarbij.

als je niet kan slapen hoef je ook niet te slapen, maar stel het niet uit tot een verkeerd moment, ritme probeer je te kweken.

ik heb zelf wel eens f.lux geïnstalleerd op mijn pc, dat is een toepassing die blauw licht verminderd op je beeldscherm. je kan van alles instellen, maar het werk met een paar klikken.
zelf merkte ik dat mijn beeldscherm opeens best wel oranje werd, en dat was voor mij een teken de pc uit te zetten.

succes
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#6
ElvenSpice zei:
Al ooit eens van licht therapie gehoord?
Ik dacht voor depressie dat het was

Ik word ook soms moeilijk wakker met de gordijnen dicht, maar als ze open zijn en de zon gaat langzaam steeds feller schijnen dan heb ik dit niet meer.

Ik heb geen gordijnen het heeft geen effect op mij zon licht ik slaap gewoon door meestal

Je ogen zijn erg gevoelig voor licht verandering en kleine veranderingen in licht kunnen al weer het proces van wakker worden starten voordat je opstaat. Te veel licht voordat je gaat slapen is ook slecht, als je tot 01.00 s'nachts nog achter een fel lcd/telefoon scherm zit dan val je pas veel later in slaap.

Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
Klik om te vergroten...
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#7
ElvenSpice zei:
Al ooit eens van licht therapie gehoord?

Ik word ook soms moeilijk wakker met de gordijnen dicht, maar als ze open zijn en de zon gaat langzaam steeds feller schijnen dan heb ik dit niet meer.

Je ogen zijn erg gevoelig voor licht verandering en kleine veranderingen in licht kunnen al weer het proces van wakker worden starten voordat je opstaat. Te veel licht voordat je gaat slapen is ook slecht, als je tot 01.00 s'nachts nog achter een fel lcd/telefoon scherm zit dan val je pas veel later in slaap.

Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
Klik om te vergroten...

Ik dacht licht terapie voor depressie dat het was of niet?
Ik heb geen gordijnen het heeft geen effect op mij zon lichten ik slaap gewoon door meestal, vandaag wel weinig geslapen ik heb 7 uurtjes geslapen en stond niet moelijk op waarschijnlijk morgen weer het zelfde
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#8
De wintertijd kan ook je biologische slaapritme flink door de war gooien. De zon komt dan veel later op waardoor slaap langer duurt, terwijl je wel al moet opstaan ivm school/werk.
Ik weet niet of licht theraphie ook word toegepast bij depressie, maar een slecht slaapritme zal zeker bijdragen aan klachten zoals depressie. Vraag anders of je huisarts het een goed idee vind en dan probeer je het uit. Slaap speelt toch wel een belangrijke rol dus het aanschaffen van zo een lamp wat Narayani al zei is geen weggegooid geld.
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#9
ElvenSpice zei:
De wintertijd kan ook je biologische slaapritme flink door de war gooien. De zon komt dan veel later op waardoor slaap langer duurt, terwijl je wel al moet opstaan ivm school/werk.
Ik weet niet of licht theraphie ook word toegepast bij depressie, maar een slecht slaapritme zal zeker bijdragen aan klachten zoals depressie. Vraag anders of je huisarts het een goed idee vind en dan probeer je het uit. Slaap speelt toch wel een belangrijke rol dus het aanschaffen van zo een lamp wat Narayani al zei is geen weggegooid geld.
Klik om te vergroten...

Mijn bioritme is heel jaar door gelijk dus dat is niet de probleem en er is voldoen licht aanwezig daarmee een wakeup lamp zal niet veel uitmaken geloof ik en wat aantreklijk is dat snacht helemaal alleen ben en ik ook van stilte hou en nog iets er is geen reclame op tv snachts
Maar nadeel dat ik door slecht slapen weinig zin heb om overdag iets te doen nu ik ga er werk van maken om niet na 2 uur te gaan slapen voor te beginnen het is gewoon een zonde voor me zelf
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#10
when-the-trip-go-bad zei:
en nog iets er is geen reclame op tv snachts
Klik om te vergroten...

Dat is niet waar en ook geen goede reden om wakker te blijven. Als je iets wilt doen aan je slaapritme zou ik überhaupt geen tv kijken na 22:00 uur. Ga een boek lezen ofzo (leer je ook beter Nederlands van).
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik herken me hier behoorlijk in. Zelf heb ik ook dat ik sinds mijn tiener jaren steeds later ben gaan slapen. Tijdens mijn studie was dit niet echt een probleem, ik skipte toch de meeste college's. Studeren ging 's avonds of 's nachts echt heerlijk.

Nu werk ik alweer wat jaartjes en heb ik echt nog steeds moeite met een normaal ritme, ik heb van alles geprobeerd maar ik voel me gewoon echt het best mentaal en fysiek bij een slaap ritme van 4u 's nachts tot 12u in de middag. Doordeweeks probeer ik vaak voor 12u in bed te liggen, maar wordt meestal eerder 1 a 2u met veel moeite en dan sta ik uiterlijk 8.45 op aangezien ik 9.30 op het werk moet zijn. In het weekend merk ik vaak dat ik toch weer richting mijn natuurlijk ritme ga, wat uiteraard niet helpt doordeweeks.

Ik heb van alles geprobeerd, wake up light, gordijnen open, etc. Maar dit werkte bij mij vaak slechts enkele dagen en daarna was ik er aan gewend en werd ik er niet meer makkelijker door wakker. Ik heb moeite om op tijd te gaan slapen, maar als ik eenmaal slaap dan slaap ik vaak super diep. Licht, hard geluid, ik slaap overal doorheen. Fijne eigenschap als je op reis bent ofzo, iets minder fijn voor dagelijkse gang van zaken.

Avond/nacht mensen bestaan echt, wordt alleen slecht geaccepteerd door de samenleving omdat het zo buiten het standaard ritme valt. Ik zou zelf ook liever een ochtend mens ofzo zijn, maar heb er inmiddels vrede mee.

Een beetje discipline helpt je wel, anders was het mij ook niet gelukt om toch in ieder geval uiterlijk 2 uur in de nacht te gaan slapen. Verder werkt voor mij nog het beste alle schermen uit, boekje lezen en melatonine nemen voor het slapen. Opstaan in de ochtend blijft voor mij echter verschrikkelijk, heb vaak ook wel een flink ochtend humeur.
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
Ik herken me hier behoorlijk in. Zelf heb ik ook dat ik sinds mijn tiener jaren steeds later ben gaan slapen. Tijdens mijn studie was dit niet echt een probleem, ik skipte toch de meeste college's. Studeren ging 's avonds of 's nachts echt heerlijk.

Nu werk ik alweer wat jaartjes en heb ik echt nog steeds moeite met een normaal ritme, ik heb van alles geprobeerd maar ik voel me gewoon echt het best mentaal en fysiek bij een slaap ritme van 4u 's nachts tot 12u in de middag. Doordeweeks probeer ik vaak voor 12u in bed te liggen, maar wordt meestal eerder 1 a 2u met veel moeite en dan sta ik uiterlijk 8.45 op aangezien ik 9.30 op het werk moet zijn. In het weekend merk ik vaak dat ik toch weer richting mijn natuurlijk ritme ga, wat uiteraard niet helpt doordeweeks.

Ik heb van alles geprobeerd, wake up light, gordijnen open, etc. Maar dit werkte bij mij vaak slechts enkele dagen en daarna was ik er aan gewend en werd ik er niet meer makkelijker door wakker. Ik heb moeite om op tijd te gaan slapen, maar als ik eenmaal slaap dan slaap ik vaak super diep. Licht, hard geluid, ik slaap overal doorheen. Fijne eigenschap als je op reis bent ofzo, iets minder fijn voor dagelijkse gang van zaken.

Avond/nacht mensen bestaan echt, wordt alleen slecht geaccepteerd door de samenleving omdat het zo buiten het standaard ritme valt. Ik zou zelf ook liever een ochtend mens ofzo zijn, maar heb er inmiddels vrede mee.

Een beetje discipline helpt je wel, anders was het mij ook niet gelukt om toch in ieder geval uiterlijk 2 uur in de nacht te gaan slapen. Verder werkt voor mij nog het beste alle schermen uit, boekje lezen en melatonine nemen voor het slapen. Opstaan in de ochtend blijft voor mij echter verschrikkelijk, heb vaak ook wel een flink ochtend humeur.
Klik om te vergroten...

Ja klopt als je een nachtmens ben heb je echt pech in het samenleving het is gewoon te zwaar voor mij om wakker te worden wanneer mijn lichaam niet gereed is.
Ik heb zoveel keer geprobeerd dat op telossen nooit gelukt die 5min extra is wel de boosdoener ik trap er elke keer weer erin ik denk wanneer ik wakker moet worden is mijn slaap het diepste daarmee zou ik een betere tijd stip moeten zoeken om wakker te worden mischien dat het helpt
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
when-the-trip-go-bad zei:
Ja klopt als je een nachtmens ben heb je echt pech in het samenleving het is gewoon te zwaar voor mij om wakker te worden wanneer mijn lichaam niet gereed is.
Ik heb zoveel keer geprobeerd dat op telossen nooit gelukt die 5min extra is wel de boosdoener ik trap er elke keer weer erin ik denk wanneer ik wakker moet worden is mijn slaap het diepste daarmee zou ik een betere tijd stip moeten zoeken om wakker te worden mischien dat het helpt
Klik om te vergroten...
Doormiddel van steeds iets vroeger slapen en de eerder genoemde tips kom je al een heel eind. Verder is het denk ik een kwestie van het accepteren dat je van nature een wat ander ritme hebt dan de rest. Je gaf aan een opleiding in de avond te doen, dus zo erg is het niet in ieder geval.

ElvenSpice zei:
Wat de oplossing zou zijn is om naar een tijdzone te gaan die 4 a 5 uur later begint :grin:
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."