#1
Wat de oplossing zou zijn is om naar een tijdzone te gaan die 4 a 5 uur later begint ![:grin:]()
ElvenSpice zei:Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
ElvenSpice zei:Al ooit eens van licht therapie gehoord?
Ik dacht voor depressie dat het was
Ik word ook soms moeilijk wakker met de gordijnen dicht, maar als ze open zijn en de zon gaat langzaam steeds feller schijnen dan heb ik dit niet meer.
Ik heb geen gordijnen het heeft geen effect op mij zon licht ik slaap gewoon door meestal
Je ogen zijn erg gevoelig voor licht verandering en kleine veranderingen in licht kunnen al weer het proces van wakker worden starten voordat je opstaat. Te veel licht voordat je gaat slapen is ook slecht, als je tot 01.00 s'nachts nog achter een fel lcd/telefoon scherm zit dan val je pas veel later in slaap.
Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
ElvenSpice zei:Al ooit eens van licht therapie gehoord?
Ik word ook soms moeilijk wakker met de gordijnen dicht, maar als ze open zijn en de zon gaat langzaam steeds feller schijnen dan heb ik dit niet meer.
Je ogen zijn erg gevoelig voor licht verandering en kleine veranderingen in licht kunnen al weer het proces van wakker worden starten voordat je opstaat. Te veel licht voordat je gaat slapen is ook slecht, als je tot 01.00 s'nachts nog achter een fel lcd/telefoon scherm zit dan val je pas veel later in slaap.
Dacht dat hier ook lampen voor zijn die steeds feller gaan branden, misschien iets wat jou kan helpen.
ElvenSpice zei:De wintertijd kan ook je biologische slaapritme flink door de war gooien. De zon komt dan veel later op waardoor slaap langer duurt, terwijl je wel al moet opstaan ivm school/werk.
Ik weet niet of licht theraphie ook word toegepast bij depressie, maar een slecht slaapritme zal zeker bijdragen aan klachten zoals depressie. Vraag anders of je huisarts het een goed idee vind en dan probeer je het uit. Slaap speelt toch wel een belangrijke rol dus het aanschaffen van zo een lamp wat Narayani al zei is geen weggegooid geld.
when-the-trip-go-bad zei:en nog iets er is geen reclame op tv snachts
Psychedelibee zei:Ik herken me hier behoorlijk in. Zelf heb ik ook dat ik sinds mijn tiener jaren steeds later ben gaan slapen. Tijdens mijn studie was dit niet echt een probleem, ik skipte toch de meeste college's. Studeren ging 's avonds of 's nachts echt heerlijk.
Nu werk ik alweer wat jaartjes en heb ik echt nog steeds moeite met een normaal ritme, ik heb van alles geprobeerd maar ik voel me gewoon echt het best mentaal en fysiek bij een slaap ritme van 4u 's nachts tot 12u in de middag. Doordeweeks probeer ik vaak voor 12u in bed te liggen, maar wordt meestal eerder 1 a 2u met veel moeite en dan sta ik uiterlijk 8.45 op aangezien ik 9.30 op het werk moet zijn. In het weekend merk ik vaak dat ik toch weer richting mijn natuurlijk ritme ga, wat uiteraard niet helpt doordeweeks.
Ik heb van alles geprobeerd, wake up light, gordijnen open, etc. Maar dit werkte bij mij vaak slechts enkele dagen en daarna was ik er aan gewend en werd ik er niet meer makkelijker door wakker. Ik heb moeite om op tijd te gaan slapen, maar als ik eenmaal slaap dan slaap ik vaak super diep. Licht, hard geluid, ik slaap overal doorheen. Fijne eigenschap als je op reis bent ofzo, iets minder fijn voor dagelijkse gang van zaken.
Avond/nacht mensen bestaan echt, wordt alleen slecht geaccepteerd door de samenleving omdat het zo buiten het standaard ritme valt. Ik zou zelf ook liever een ochtend mens ofzo zijn, maar heb er inmiddels vrede mee.
Een beetje discipline helpt je wel, anders was het mij ook niet gelukt om toch in ieder geval uiterlijk 2 uur in de nacht te gaan slapen. Verder werkt voor mij nog het beste alle schermen uit, boekje lezen en melatonine nemen voor het slapen. Opstaan in de ochtend blijft voor mij echter verschrikkelijk, heb vaak ook wel een flink ochtend humeur.
Doormiddel van steeds iets vroeger slapen en de eerder genoemde tips kom je al een heel eind. Verder is het denk ik een kwestie van het accepteren dat je van nature een wat ander ritme hebt dan de rest. Je gaf aan een opleiding in de avond te doen, dus zo erg is het niet in ieder geval.when-the-trip-go-bad zei:Ja klopt als je een nachtmens ben heb je echt pech in het samenleving het is gewoon te zwaar voor mij om wakker te worden wanneer mijn lichaam niet gereed is.
Ik heb zoveel keer geprobeerd dat op telossen nooit gelukt die 5min extra is wel de boosdoener ik trap er elke keer weer erin ik denk wanneer ik wakker moet worden is mijn slaap het diepste daarmee zou ik een betere tijd stip moeten zoeken om wakker te worden mischien dat het helpt
ElvenSpice zei:Wat de oplossing zou zijn is om naar een tijdzone te gaan die 4 a 5 uur later begint![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."