Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDerealisatie een onbegrijpelijk gevoel

Derealisatie een onbegrijpelijk gevoel

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
Boomer_h5Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wil mij opvatting van mijn derealisatie klachten beschrijven aangezien ik het nooit kon begrijpen hoe je het juist ervaart omdat je "ik gevoel" verdwijnt en alles in de wereld niet echt lijkt en je je zelf bekijkt als een derde persoon.

Alles lijkt niet echt maar je weet wel dat het niet klopt er is een muur tussen jouw en de werkelijkheid, je bent niet verbonden met je ziel net alsof een camera die enkel filmt, je bent ergens verdwaald in je wereld alles wat net voorbij is gekomen en vlak er na het is precies nooit gebeurd, je verlaat je huis het verdwijnt uit het zicht en die bestaat ook niet meer je weet wel het staat nog op zijn plaats maar je gevoelens zijn er niet meer, kort om je ervaart een soort gevoelloos leven maar dan nog je ervaart wel stress en pijn.

Het is een onbegrijpelijk gevoel je ervaart het enkel, je kijkt maar je begrijp het niet wat je enkel wilt wat is dit voor een gevoel ik wil me zelf helpen of hiervan af te komen, je ervaart wel pijn met deze gevoel maar je weet helemaal niet waar je het kan plaatsen, je wilt iets doen maar je kan van niks genieten alles blijft zelfde zonder gevoel, je wilt naar buiten het is een hele opgave, het buiten wereld is een grote onbekende wereld dat je niet graag komt en weer snel terug naar huis wilt, maar je moet je hebt nog steeds verplichten in het leven die moeten ook gedaan worden, je zit vaak je omgeving te bekijken je wilt het voelen ik ben op de wereld maar voelt steeds onbekend, ik weet het alles is voor mijn neus ik ken het maar het voelt niet zo, je hebt enkel je ogen en je gehoor waar je op kunt vertrouwen, je wilt alleen telkens controleren of wat je hoort of ziet of het klopt je wil je zelf weer vinden waar is mijn ik gevoel waar is eigenlijk mijn wereld het is verdwenen en zoek tocht na lange tijd kwam het mij langzamer weer op en nog steeds begrijp ik het niet omdat ik in een lege wereld was waar geen jij en ik was.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je niet kunt schrijven, doe het dan lekker niet.
B
Boomer_h5Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Exceptional Insight zei:
Als je niet kunt schrijven, doe het dan lekker niet.
Klik om te vergroten...

probeer hier mijn situatie uit te leggen dat ik vroeger had, en ja zag al veel van je reacties hier op de forum en vindt van dat je kort en nogal sarcastisch antwoord als je eens weet wat er allemaal gaande gaan met mensen met deze probleem zou beter dan wat beter reageren, en ja deed mijn best om het uit te leggen en ergens kom het niet goed na al die gezondheidsproblemen die sommige ondervinden.
t
t3ll4v1stLid
01-01-2024, 00:00
#4
Boomer_h5 zei:
Exceptional Insight zei:
Als je niet kunt schrijven, doe het dan lekker niet.
Klik om te vergroten...

probeer hier mijn situatie uit te leggen dat ik vroeger had, en ja zag al veel van je reacties hier op de forum en vindt van dat je kort en nogal sarcastisch antwoord als je eens weet wat er allemaal gaande gaan met mensen met deze probleem zou beter dan wat beter reageren, en ja deed mijn best om het uit te leggen en ergens kom het niet goed na al die gezondheidsproblemen die sommige ondervinden.
Klik om te vergroten...

Dan nog, het verhaal wat je boven neer gooit kost ook mij, ENORM veel moeite om normaal door te komen. Sterker nog, het is me niet eens gelukt...
De reactie van exeptional is misschien een beetje hard, maar ergens heeft hij wel een punt.
Ik wil je niet afraden om te schrijven, wel wil ik je aanmoedigen om wat meer tijd en energie in je lap tekst te duwen. Wie weet wordt het dan wel gelezen :)

Succes!
B
Boomer_h5Lid
01-01-2024, 00:00
#5
t3ll4v1st zei:
Boomer_h5 zei:
Exceptional Insight zei:
Als je niet kunt schrijven, doe het dan lekker niet.
Klik om te vergroten...

probeer hier mijn situatie uit te leggen dat ik vroeger had, en ja zag al veel van je reacties hier op de forum en vindt van dat je kort en nogal sarcastisch antwoord als je eens weet wat er allemaal gaande gaan met mensen met deze probleem zou beter dan wat beter reageren, en ja deed mijn best om het uit te leggen en ergens kom het niet goed na al die gezondheidsproblemen die sommige ondervinden.
Klik om te vergroten...

Dan nog, het verhaal wat je boven neer gooit kost ook mij, ENORM veel moeite om normaal door te komen. Sterker nog, het is me niet eens gelukt...
De reactie van exeptional is misschien een beetje hard, maar ergens heeft hij wel een punt.
Ik wil je niet afraden om te schrijven, wel wil ik je aanmoedigen om wat meer tijd en energie in je lap tekst te duwen. Wie weet wordt het dan wel gelezen :)

Succes!
Klik om te vergroten...


Ja dan heb ik het niet goed beschreven mijn klachten, het is ook niet makkelijk dat te beschrijven heb ik het wel nu ondervonden en het is ook al een tijdje geleden wel dat ik het nog allemaal herinner .
ik ga het verbeteren of opnieuw beginnen denk dat het ook nuttig zou zijn voor mij voor de volgende keer ook
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Klote dat je last hebt van derealisatie. En het kan nooit kwaad om van je af te schrijven.

Heb je verder nog een doel met deze tekst? Een vraag? Zoek je lotgenoten? Of wou je gewoon alleen je ervaring even kwijt?

Sterkte ermee iig!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Exceptional Insight zei:
Als je niet kunt schrijven, doe het dan lekker niet.
Klik om te vergroten...
Laat mensen lekker schrijven joh.
B
Boomer_h5Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ZERO- zei:
Exceptional Insight zei:
Als je niet kunt schrijven, doe het dan lekker niet.
Klik om te vergroten...
Laat mensen lekker schrijven joh.
Klik om te vergroten...
dankje wel man, hoe meer je schrijf hoe beter je dan telkens je verhaal beter kan verwoorden :)
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Heb precies hetzelfde (gehad), begrijp precies wat je bedoeld en herken alles wat je schrijft.

Bij mij kwam dit vooral door mijn depressie en ketamine verslaving. Je wilt niks meer, voelt geen emotie meer en hebt geen connectie met mensen (voelt niet dat ze echt er zijn ofzo). Wilt niet meer naar buiten en bent eigenlijk hersendood als het ware. Niemand begrijpt je verder en mijn vriendin wilde me begrijpen en helpen. Dit kon gewoon echt niet want niemand weet hoe je je voelt/denkt etc. Dit was voor haar ook extreem moeilijk omdat we nooit meer wat deden, zelden seks, 1x per week elkaar zien omdat ik na een paar uur al gek werd van mezelf en alleen wou zijn. Ze zag mij gewoon erg lijden en achteruit gaan, moest voor haar ook een kutperiode zijn geweest.

Door de ketamine werd het natuurlijk steeds erger. Ben blij dat ik daar nu al een paar dagen van af ben. Ben nogsteeds gevoelloos en in een soort "waas" van somberheid door de depressie. Ik heb nu weer anti-depressiva gekregen en wil toch kijken of dat werkt. Werking is pas na 4-6 weken dus dat is wel weer balen.

Zoals vaak word gezegd, niemand kan een depressie/verslaving snappen en hebben vaak al een mening klaar. Totdat ze het zelf ervaren, dan word het ineens heel anders.

Zelf ook gehad met mijn zus, zwaar verslaafd aan de coke geweest en elke dag flink gebruiken. Ik heb altijd geroepen dat je als verslaafde makkelijk kan stoppen als je het maar wilt. En dat ze zich niet zo moest aanstellen met der paranoide gedoe etc. En dat ze hulp moest zoeken in een kliniek.

Baal er wel van dat ik haal vroeger niet heb gesteund en alleenmaar afgestoten heb. Iedereen in ons gezin trouwens. Zo voelde ze zich buitengesloten en word de verslaving alleenmaar erger. Nu is ze tegenwoordig helemaal mentaal in de war en heeft totaal geen idee van wat ze doet. Constant paranoide extreem onrustig, zeer agressief, en noem maar op. Ik weet zelf nu wel hoe ze zich heeft gevoeld. Heb nu trouwens ook veel meer respect naar (ex) verslaafde toe. Is geen makkelijke tijd zodra je verslaafd bent.

Heb zelf de afgelopen dagen ook erg veel gepost. En dit lucht erg op! Geen aandacht geven aan negatieve berichten, al zijn de meeste mensen hierop erg begripvol en steunend. Heb over mijn slaving, jeugd, depressie en nogmeer dingen die hier eigenlijk totaal niet van belang zijn. Maar zodra je eindelijk je verhaal kwijt kan is dat fijn. Vooral omdat je weet dat je deze mensen nooit zal zien, en vooral dat je anoniem bent. Praten tegen een pschygoloog/arts kan ik ook zeer moeilijk. Zodra je begint te vertellen zie je alweer dat ze een oordeel/vooroordeel klaar hebben.

Tip, gewoon lekker posten over je problemen. Stuur me anders een bericht als je wilt. Sta altijd open voor andere verhalen van mensen.
B
Boomer_h5Lid
01-01-2024, 00:00
#10
missPanda zei:
Klote dat je last hebt van derealisatie. En het kan nooit kwaad om van je af te schrijven.

Heb je verder nog een doel met deze tekst? Een vraag? Zoek je lotgenoten? Of wou je gewoon alleen je ervaring even kwijt?

Sterkte ermee iig!
Klik om te vergroten...

Ik wou hier meer mijn ervaring kwijt ook dat deze verhaal vaak in mijn hoofd voor speelde.

Ja en ik heb daar lang last van gehad wel dat ik nog soms spontaan last van heb en dan denk ik oh ja krijg het weer maar ik sta daar niet stil van wat ik vroeg wel vaak deed en daar tegen vechten of observeren had nooit geen nut en bleef in de zelfde vicieuze cirkel 2.5 jaar hangen samen met HPPD disorder.

Enige wat ik er van geleerd heb dat langdurige stress alle soorten kwalen kan teweeg brengen en dat deze het trigger was samen met gebruik van truffels dat het enige ding was ik niet van bad ging (dat dacht ik toch) en dat het trigger was van HPPD en Derealisatie een soort langdurige flashbacks dat ik ook kan noemen die niet ophield en veel pieken had en die leek op de laatste bad trip die ik had en was ook de laatste keer dat ik het gebruikte maar al gauw merkte ik dat het te laat was en ook dat ik niet door had dat ik eigenlijk veel stress had in het leven dat het alleen maar erger kon worden met het gebruik er van.

Eigenlijk ook dat je deze ziekte nergens kan plaatsen in je leven of met iets vergelijken in je leven kon je er ook niet direct iets aan doen ook professionele hulp deed weinig tot niks het enige was dan er niet aan denken en je zelf gezond bezig houden en hopen dat het weer snel over gaat en je weet ook niet zeker of het wel ging stoppen en hopen dat je het nog kan volhouden het was best hard, hoe kon ik het weten? meestal weet dan pas als het te laat is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."