Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSterke landelijke stijging van infecties met vleesetende bacterie (groep A streptokokken)

Sterke landelijke stijging van infecties met vleesetende bacterie (groep A streptokokken)

23 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
https://www.rkz.nl/sterke-stijging-van-infecties-met-vleesetende-bacterie/

Dit heeft een vroegere vriendin/klasgenoot van mijn zusje op het moment hoorde ik gister. Het ene moment is er niets aan de hand, het andere moment lig je in het ziekenhuis voor de behandeling van een ernstige weefsel infectie: Necrotiserende Weke Delen Infectie. Je huid sterft dus min of meer op plekken af.

“Patiënten komen namelijk niet zelden in een brandwondencentrum omdat de wonden die door deze ziekte ontstaan, ongeveer hetzelfde behandeld worden als ernstige, diepe brandwonden.
Klik om te vergroten...

Het schiet zo nu en dan door ons hoofd dit... Niet dat we nog echt contact met haar hadden, maar om de ernst van de infectie en omdat ook zij een gezin met jonge kinderen heeft, net als mijn zusje, zet het ons toch meer te denken. Het zet (je) gezondheid in perspectief.

Dan lig je ineens schijnbaar uit het niets in levensbedreigende situatie in het ziekenhuis, niet wetende hoe verder. :( En haar gezin... Moet er niet aan denken. :(

Snelheid diagnostiek is cruciaal

Snelheid in diagnostiek is cruciaal vertelt Jaco Suijker, die onderzoek doet naar NWDI. “Uit onderzoek blijkt dat deze infecties in de helft van de gevallen niet direct herkend worden, wat kan leiden tot een latere start van behandeling en daarmee meer schade aan het weefsel. Om grote littekens te voorkomen, is snelle herkenning dus geboden. Hierom is de huidige aandacht voor dit ziektebeeld van groot belang.”
Klik om te vergroten...

Wil geen mensen bang maken, maar tegelijkertijd is het slim om wel snel te handelen als een infectie hiermee vermoedt wordt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
En eoa schimmel infectie waar 1:3 aan overlijdt las ik laatst, is in opkomst.

www.ad.nl

VS bezorgd om potentieel dodelijke schimmel, Nederland houdt een oogje in het zeil

De Amerikaanse gezondheidsautoriteiten zijn bezorgd om een potentieel dodelijke schimmel die zich momenteel ‘in een alarmerend hoog tempo’ verspreidt, met name in zorginstellingen in de Verenigde Staten. In Nederland treft het RIVM voorbereidingen voor een eventuele uitbraak van deze ‘<i>candida...
www.ad.nl www.ad.nl
M
MondkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Artsen zien een sterke stijging van het aantal infecties veroorzaakt door groep A-streptokokken, ook wel de vleesetende bacterie genoemd. Volgens Jan Sinnige, arts-microbioloog bij het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk draagt de huidige toename van luchtweginfecties zoals griep bij aan de stijging: “De verminderde blootstelling aan gewone luchtwegvirussen en streptokokken de afgelopen jaren door bijvoorbeeld de anderhalve meter regel, verhogen nu juist het aantal infecties”.
Klik om te vergroten...
Bron


Indigo Seeker zei:
En eoa schimmel infectie waar 1:3 aan overlijdt las ik laatst, is in opkomst.

www.ad.nl

VS bezorgd om potentieel dodelijke schimmel, Nederland houdt een oogje in het zeil

De Amerikaanse gezondheidsautoriteiten zijn bezorgd om een potentieel dodelijke schimmel die zich momenteel ‘in een alarmerend hoog tempo’ verspreidt, met name in zorginstellingen in de Verenigde Staten. In Nederland treft het RIVM voorbereidingen voor een eventuele uitbraak van deze ‘<i>candida...
www.ad.nl www.ad.nl
Klik om te vergroten...
Gezonde mensen hebben er niets van te vrezen, hun lichaam kan de schimmel zonder problemen zelf opruimen.
Klik om te vergroten...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Wil geen mensen bang maken
Klik om te vergroten...
Sheldon I'm dead.gif


Wat een naar verhaal. Maar dank voor het delen.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gewoon een hoax van de vega industrie. Vlees is van dieren, niet van bacteriën. En schimmel zit op je brood niet in je bloed.

Stichting wakker dier? Weer die woke mafia
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#6
HuisbaasBob zei:
Gewoon een hoax van de vega industrie. Vlees is van dieren, niet van bacteriën. En schimmel zit op je brood niet in je bloed.

Stichting wakker dier? Weer die woke mafia
Klik om te vergroten...
Heh?

Een vleesetende bacterie is inderdaad niet van vlees. Hij eet vlees. En dat is geen hoax
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#7
HuisbaasBob zei:
Gewoon een hoax van de vega industrie. Vlees is van dieren, niet van bacteriën. En schimmel zit op je brood niet in je bloed.

Stichting wakker dier? Weer die woke mafia
Klik om te vergroten...
De klimaatcrisis is een hoax.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
2F8D5DE7-49BF-4913-A893-DC8124270301.jpeg
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mevrouw Pløp zei:
Heh?

Een vleesetende bacterie is inderdaad niet van vlees. Hij eet vlees. En dat is geen hoax
Klik om te vergroten...
Technisch gezien 'eet' de bacterie geen vlees, maar lijkt dat zo door de snel verspreidende necrose.
Maar ik was enkel de draak aan het steken met dit sensatie topic
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#10
Indigo Seeker zei:
Bekijk bijlage 50346
Klik om te vergroten...
Jij hebt duidelijk al je geloof in Facebook plaatjes gestoken
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#11
HuisbaasBob zei:
Jij hebt duidelijk al je geloof in Facebook plaatjes gestoken
Klik om te vergroten...
Dat dacht ik ook even, tot ik zelf ging zoeken.

https://www.aei.org/carpe-diem/there-is-no-climate-emergency-say-500-experts-in-letter-to-the-united-nations/
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#12
New Dawn zei:
Dat dacht ik ook even, tot ik zelf ging zoeken.

https://www.aei.org/carpe-diem/there-is-no-climate-emergency-say-500-experts-in-letter-to-the-united-nations/
Klik om te vergroten...
Je weet dat American enterprise instituut een lobbygroep is?
K
KleurendoofLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat verklaart het frikandellen te kort.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#14
HuisbaasBob zei:
Je weet dat American enterprise instituut een lobbygroep is?
Klik om te vergroten...
Is een lobbygroep per definitie iets negatiefs?
K
KleurendoofLid
01-01-2024, 00:00
#15
New Dawn zei:
Dat dacht ik ook even, tot ik zelf ging zoeken.

https://www.aei.org/carpe-diem/there-is-no-climate-emergency-say-500-experts-in-letter-to-the-united-nations/
Klik om te vergroten...
Wauw 500 wetenschappers zijn het eens over iets, wereldwijd zijn er miljoenen wetenschappers dus dat is een heel klein percentage 97% is het oneens met die stelling.
New Dawn zei:
Is een lobbygroep per definitie iets negatiefs?
Klik om te vergroten...
Niet perse ligt eraan waarvoor er wordt gelobbyd maar maakt het wel minder geloofwaardig. En vaak wordt het ingezet door mensen met veel geld omzig zelf in te dekken dat ze in de toekomst nog steeds veel geld kunnen verdienen. Dus de meerderheid van de lobbygroepen zijn wel iets negatiefs.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kleurendoof zei:
wereldwijd zijn er miljoenen wetenschappers dus dat is een heel klein percentage 97% is het oneens met die stelling.
Klik om te vergroten...
...? Heb je een bron waar dat uit blijkt?
Kleurendoof zei:
Dus de meerderheid van de lobbygroepen zijn wel iets negatiefs.
Klik om te vergroten...
Maar niet persé alle...

Tegenover deze "lobbyisten" staan ook "lobbyisten" die graag geld willen verdienen ten koste van iedereen...

Waarschijnlijk moeten we even een nieuw topic starten, we dwalen een beetje af...
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#17
New Dawn zei:
Is een lobbygroep per definitie iets negatief?
Klik om te vergroten...
Het is een instrument wat veelvuldig gebruikt wordt om belangen van bedrijven te beschermen. Zoals ExxonMobil die geld geeft aan AEI, en ze vergoedingen van $10.000 uit loven om een stuk te publiceren wat kritisch is op klimaatverandering.

Het is geen wetenschappelijke consensus. Het is een boel shit op hele wankele onderzoeken en verdraaide waar mensen zoals Dick Cheney en Bush naar kunnen wijzen en met droge ogen beweren "ja, we moeten Irak binnen vallen"

Maar goed, je bent enkel op zoek naar bevestiging van je overtuigingen. Dan is het inderdaad een prima bron
K
KleurendoofLid
01-01-2024, 00:00
#18
New Dawn zei:
...? Heb je een bron waar dat uit blijkt?..
Klik om te vergroten...
Number of scientists worldwide reaches 8.8M, as global research spending grows faster than the economy | Science|Business (sciencebusiness.net)
8,8 miljoen wetenschappers dan is 500 mensen echt niks
Consensus over consensus: brede overeenstemming in de wetenschap over de menselijke invloed op het klimaat | Klimaatverandering (klimaatveranda.nl)
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#19
HuisbaasBob zei:
Maar goed, je bent enkel op zoek naar bevestiging van je overtuigingen. Dan is het inderdaad een prima bron
Klik om te vergroten...
Dit is toch gewoon "discussiëren"?

@Kleurendoof interessant, kom ik morgen op terug!
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#20
New Dawn zei:
...? Heb je een bron waar dat uit blijkt?
Klik om te vergroten...
https://www.google.com/search?q=scientific+consensus+on+climate+change

Zoek zelf maar of je artikelen kan vinden waar er ontkend wordt dat verreweg de meerderheid van de wetenschap het eens is dat mensen klimaatverandering veroorzaken
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."