Ik zou d'r mee oppassen.
Een vriend van m'n oma had hier vroeger ook last van. Het verhaal wat m'n oma mij heeft verteld is al volgt:
Zei leerde een man kennen toen ze zelf 48 was, K. heette hij. K was gescheiden en hij en mijn oma konden het goed vinden met elkaar. Een flinke tijd met elkaar opgetrokken, en na drie jaar waren ze verloofd, en was m'n oma klaar om opnieuw te trouwen. Maar om een of andere rede durfde ze niet, ze voelde dat er iets niet klopte. Ze vroeg vaak aan K. of hij iets te verbergen had, maar hij beweerde altijd dat er niets was wat hij verzweeg. Toch was mijn oma wat achterdochtig geworden, omdat K. s'nachts steeds vaker uit bed ging zonder iets te zeggen, en dan na een tijdje terug kwam en weer ging slapen. Elke keer als ze overdag hier iets over vroeg aan hem ontkende hij alles en zweerde op alles dat hij niet wegging s'nachts. Op een nacht zag ze K. de slaapkamer binnenkomen met een mes in zijn hand, en was ze te verstijfd van schrik om te schreeuwen. Gelukkig is K. gewoon naast haar gaan liggen en is er verder niets gebeurd.
Mede door dit voorval is mijn oma naar haar zoon (mijn vader) gegaan, en gevraagd wat ze hiermee moest doen. Ze besloten twee camera's op te hangen in hun huis, om K. er te mee kunnen confronteren de volgende dag als hij weer eens weg was geweest.
M'n oma belde meteen de volgende dag mijn vader op, omdat ze gezien had dat K. weer weggeweest was s'nachts. Samen met m'n vader zijn is ze de beelden gaan bekijken, en kwamen ze erachter dat K. inderdaad weg was geweest. Hij stond op uit bed, en liep naar zijn nachtkastje. Daaruit pakte hij een keukenmes, en liep de kamer uit. Op de beelden was ook duidelijk te zien dat K. de hele tijd zijn ogen gewoon dicht had, ook terwijl hij de trap op en af liep. Mijn oma vertelde dat ze ook vaak de voordeur heeft open en dicht gaan midden in de nacht.
Diezelfde dag heeft m'n oma K. geconfronteerd met de beelden, en barrste de man in huilen uit. Voor het eerst sinds dan ze elkaar onmoet hadden, verteld K. zijn levensverhaal aan mijn oma. Hij heeft 21 jaar vastgezeten, omdat hij toen hij 17 was, in zijn slaap zijn moeder heeft vermoord. Al slaapwandelend is hij naar de keuken gegaan, heeft een mes gepakt en vervolgens zijn moeder gedood. Hier heeft hij een gevangenisstraf voor gekregen en geestelijke hulp.
Mijn oma heeft toen meteen alle contact verbroken met deze man, en heeft de eerste drie maanden bij ons thuis geslapen. Het huis waar ze woonde heeft ze verkocht en is ergens anders gaan wonen. Ze schrikt nu s'nachts nog soms wakker omdat ze dan denkt dat K. voor haar staat met dat mes.
Pas dus op met alcohol en slaapwandelen. K. dronk ook altijd flink voordat hij ging slapen. Je doet dan dingen waarvan je totaal niet bewust bent. Als je hier veel last van hebt doe dan bijvoorbeeld je slaapkamer deur en ramen op slot als je gaat slapen. Je kan ook hulp zoeken voor het slaapwandelen door bijvoorbeeld psychologen of hypnotiseurs te bezoeken. Zoek alsjeblieft hulp hierbij, want het kan heel snel heel fout gaan, zonder dat je het zelf door hebt !!