Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcoholgebruik loopt soms uit de hand

Alcoholgebruik loopt soms uit de hand

3 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
H
HermesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gisteren heb ik een enorm gezellige avond gehad, gezellig een paar biertjes gedronken op een rustig feestje bij iemand thuis en daarna uitgeweest. Helaas ben ik met kleerscheuren thuisgekomen, jas kapot, ik durf niet op mn bankrekening te kijken en de buren van een maatje waren niet zo gecharmeerd van ons geluidsniveau om 5 uur en zijn nu boos op hem.

Ik besef me dat ik eigenlijk wel een probleem heb met alcohol. Een verslaving zou ik het niet noemen, tussen december en maart heb ik geen druppel alcohol op voor een sportprestatie. De alcohol heb ik toen niet gemist. In een week drink ik denk ik 3 dagen. Op 2 dagen is dat een biertje of 4 savonds, maar op dag 3 zijn dat er misschien wel 20 of 25. Mijn glas is altijd snel leeg en haal dan direct nieuw bier. Zodra ik aangeschoten ben gaat het dus echt over op hard zuipen. Hierdoor lopen deze avonden gewoon best vaak uit de hand, gaan er spullen kapot, en is het ook echt duur als je uitgaat.

Eigenlijk zijn er veel mensen rondom mij (studenten) die nog veel meer drinken en iedereen vindt dit gedrag normaal terwijl het er gewoon op neerkomt dat ik mn alcoholgebruik niet in de hand heb. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit zien of hoe je hier zelf mee omgaat.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe ik het zie:

Ik vind het inderdaad byzonder hoe gemakkelijk er naar alcohol word gekeken in vergelijking met andere drugs. Het kost bij alcohol welliswaar redelijk wat doorzettingsvermogen voor je echt zo verslaafd bent dat je het continu nodig hebt, maar het loopt vol met mensen die elk weekend bezopen zijn en niet uit kunnen gaan zonder te drinken. Wat vergelijkbaar is met elk weekend pep gebruiken en niet uit kunnen gaan zonder.

Nu vind ik zowel bij pep als bij alcohol dat niet direct een heel ernstig probleem. Maar die 3 dagen per week waar je het over hebt, dat lijkt me wel de weg die je bent in geslagen van weekend drinker richting de echte verslaving, en het lijkt me dan ook redelijk om daar over na te denken en nu wat aan te doen.

Hoe ik er zelf mee om ga:
Zo tussen mijn 17e en 23e was ik ook elk weekend bezopen, vaak zo erg dat ik niet meer kon lopen, soms zo erg dat ik niet meer kon kruipen. De laatste keer dat ik dronken was, was ik zo dronken dat ik er nog dagen ziek van was. Ik heb toen geen moedige beslissingen moeten maken, geen wilskracht nodig gehad. Ik wilde vanaf toen helemaal geen alcohol meer en ben nu in 13 jaar niet meer dronken geweest. In het begin dronk ik echt niets meer, langzaam is het weer opgebouwd van af en toe 1 of 2 biertjes tot nu soms 5 biertjes ofzo.
Helaas werkt het niet voor iedereen zo, dus ik denk dat jezelf een alcoholvergiftiging drinken geen goed advies is :grin:
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind niet persee dat er meteen een vergelijking moet worden gemaakt met (andere)drugs. Dat is niet de vraag van de topic starter.

Ik denk wel dat je even heel goed moet kijken naar je gedrag. Het kan niet zo zijn dat je ieder weekend jezelf letterlijk naar de grond zuipt en daar ook niet bepaald sjiek gedrag bij vertoont. Je zorgt voor schade bij jezelf en andere mensen op verschillende manieren.

Maar goed dit weet je al. Nu alleen nog wat moet je er mee. Het probleem zit hem niet in die paar biertjes doordeweeks al zou je er dan ook geen vijf hoeven te drinken maar pak er 1 of 2. Misschien door gematigdheid aan te leren door de weeks en ook niet meer bier voor je avondjes thuis te kopen kan je jezelf voor het weekend trainen dat genoeg genoeg is.

Zie die biertjes door de weeks ook als een verwen moment iets wat je misschien hebt verdiend omdat je hard hebt gewerkt koop 2 extra lekkere biertjes en geniet er van. Maar laat het daar bij.

Als je uit gaat is het gewoon moellijker je laat je deels meeslepen en de drempel is nou eenmaal lager of weg als je al wat biertjes op hebt. Wissel even naar een ander drankje (geen vodka :P) neem een biertje en daarna een colaatje.

Hopelijk heb je er wat aan. En dat je dit verhaal hier neerzet zegt al genoeg kerel. Je hebt er duidelijk moeite mee en dus is het al een herkenning en erkenning van je probleem. Goeie eerste zet zou ik zeggen. En dat het normaal is onder je leeftijdsgenoten!! Fuck that jij bepaald lekker zelf of je daar aan mee doet of niet. :grin:

Good luck

Wacky zei:
Hoe ik het zie:

Ik vind het inderdaad byzonder hoe gemakkelijk er naar alcohol word gekeken in vergelijking met andere drugs. Het kost bij alcohol welliswaar redelijk wat doorzettingsvermogen voor je echt zo verslaafd bent dat je het continu nodig hebt, maar het loopt vol met mensen die elk weekend bezopen zijn en niet uit kunnen gaan zonder te drinken. Wat vergelijkbaar is met elk weekend pep gebruiken en niet uit kunnen gaan zonder.

Nu vind ik zowel bij pep als bij alcohol dat niet direct een heel ernstig probleem. Maar die 3 dagen per week waar je het over hebt, dat lijkt me wel de weg die je bent in geslagen van weekend drinker richting de echte verslaving, en het lijkt me dan ook redelijk om daar over na te denken en nu wat aan te doen.

Hoe ik er zelf mee om ga:
Zo tussen mijn 17e en 23e was ik ook elk weekend bezopen, vaak zo erg dat ik niet meer kon lopen, soms zo erg dat ik niet meer kon kruipen. De laatste keer dat ik dronken was, was ik zo dronken dat ik er nog dagen ziek van was. Ik heb toen geen moedige beslissingen moeten maken, geen wilskracht nodig gehad. Ik wilde vanaf toen helemaal geen alcohol meer en ben nu in 13 jaar niet meer dronken geweest. In het begin dronk ik echt niets meer, langzaam is het weer opgebouwd van af en toe 1 of 2 biertjes tot nu soms 5 biertjes ofzo.
Helaas werkt het niet voor iedereen zo, dus ik denk dat jezelf een alcoholvergiftiging drinken geen goed advies is :grin:
Klik om te vergroten...
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Soms zie ik hoeveel studenten zuipen, en vraag ik me echt af hoe ze daarmee kunnen stoppen na hun studietijd. Datzelfde vraag ik me ook af over mensen(Britten meestal) die op vakantie echt 3 weken aan een stuk zuipen, en dan thuis schijnbaar zo doorgaan als ze altijd deden.

Ik heb er zelf een probleem mee, dus wat je wel moet doen weet ik niet exact. het vergelijken met andere verslavende drugs kun je volgens mij gerust doen. Eenmaal een alcoholist, dan is het moeilijk stoppen.

dus hoe eerder je dat idee in je hoofd hebt, en er serieus op let, hoe minder kans je volgens mij hebt verslaafd te raken. alcoholisme is best ongezond, duur en zinloos, vind ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."