Als je een hoeveelheid van minder dan 0,5 gram harddrugs bij je had, dan wordt het misdrijf meestal geseponeerd (=geen last meer van politie en justitie). Aangezien je twee verschillende verpakkingen bij je had, is dat wel een complicerende factor. De politie / het OM kan dan redeneren dat je de drugs 'ter verstrekking aanwezig had'. Daarvoor hoeven ze niet echt concreet bewijs te overhandigen dat je ook daadwerkelijk hebt gehandeld in drugs.
Je bent aangetroffen terwijl je zelf bezig was met gebruiken; wat dus wel een sterke aanwijzing is van privégebruik.
Als je vragen krijgt over hoe je aan de drugs bent gekomen, kan je denk ik beter gebruik maken van je zwijgrecht. Zeg dat je heel bang bent voor consequenties van een dergelijke beschuldiging en dat je daarom 'geen uitlatingen kan doen over de herkomst' (precies die zin). In Nederland kan je niet verplicht worden om mee te werken aan je eigen veroordeling en er mag ook niet geruild worden tussen verklaring en strafvermindering (tenzij je kroongetuige bent maar dat is redelijk zeldzaam).
Het kan verstandig zijn om een advocaat te raadplegen. Als je minder dan € 26.900 euro (voor alleenstaanden) verdiend, of minder dan € 38.000 (voor gehuwden, samenwonenden of
eenoudergezin met minderjarig kind) per jaar, dan heb je recht op rechtsbijstand. Je moet dan wel een eigen bijdrage betalen, maar de kosten van de advocaat worden dan vergoed door de staat.
Ik denk dat het meest verstandig is om te kiezen voor de strategie waarbij je jezelf profileert als een onschuldige en heel geschrokken gebruiker die sinds de arrestatie ook niks meer heeft gebruikt. Als je bewijs hebt dat je hulp hebt gezocht (een paar keer naar de psycholoog of naar een verslavingszorginstelling ofzo) dan kan je rekenen op dikke bonuspunten.