Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWhat if...

What if...

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Daar is een heel mooi rapport over: The Blueprint for Regulation.

De naam zegt het al: dat rapport is een blauwdruk voor hoe een gereguleerd systeem eruit zou kunnen zien.

Het is wel even belangrijk om onderscheid te maken tussen legaal en gereguleerd. Want je wil geen ongebreidelde commerciële promotie zoals we nu met alcohol hebben. Stel je voor, dat je dan kinder-xtc-pillen kan kopen in de Hema, met Dora-opdruk en waar lekker veel suiker in zit en zodat kinderen alvast kunnen leren hoe heerlijk xtc is. Waarna ze in tv-reclames zien hoe gelukkig je wordt van xtc en dat het eigenlijk super cool is om regelmatig pillen te slikken.

Lijkt me niet echt handig, toch? :wink:

Verder stelt The Blueprint for Regulation voor om drie categorieën te maken: vrije verkoop voor ongevaarlijke middelen (zoals koffie), verkoop in gespecialiseerde winkels voor wat risicovollere middelen (zoals cannabis, MDMA of alcohol), en verstrekking via de apotheek voor heel gevaarlijke middelen (zoals heroïne nu in Nederland verstrekt wordt aan mensen met verslaving).
Ik stel voor dat we daar nog een vierde categorie aan toevoegen: verstrekking van NPS via verenigingen voor psychonauten =D

Maar lees zelf maar het plan van stichting Transform. Het is echt een heel degelijk plan!
https://transformdrugs.org/product/after-the-war-on-drugs-blueprint-for-regulation/

Overigens is de stichting nu bezig een plan te ontwikkelen voor het reguleren van stimulerende middelen zoals MDMA, speed en cocaïne. Dat boek komt als het goed is dit jaar nog uit!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Onderzoeksjournalist Thijs Roes heeft voor De Correspondent een jaar gezocht naar een beter drugsbeleid. Zijn serie verhalen is echt een aanrader om te lezen! Maar hij heeft het na een jaar ook samengevat in dit verhaal:

https://decorrespondent.nl/6684/ik-...drugsbeleid-dit-vond-ik/846669959916-626ec4a5
N
NXTCLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tnx voor je super nuttige reactie! Ik ga dat rapport eens rustig doornemen.

Helemaal eens uiteraard met wat je zegt over reclame. Ik ben juist voor voorlichting en ontmoediging, dus campagnes gericht op het verminderen van gebruik. Ik denk dat er ook goed nagedacht moet worden over leeftijdsgrenzen ed. Maar dat zal in het rapport wel aan bod komen denk ik.

Waar ik me momenteel vooral aan stoor, is dat ecstasy / mdma illegaal is. En dat het door politici over 1 kam wordt geschoren met cocaïne en andere wel verslavende middelen.

En goed idee van de 4e categorie. Dat zou mijn favoriete categorie zijn :)
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Interessant rapport van Transform @Neo-Shulginist !

Neo-Shulginist zei:
Onderzoeksjournalist Thijs Roes heeft voor De Correspondent een jaar gezocht naar een beter drugsbeleid. Zijn serie verhalen is echt een aanrader om te lezen! Maar hij heeft het na een jaar ook samengevat in dit verhaal:

https://decorrespondent.nl/6684/ik-...drugsbeleid-dit-vond-ik/846669959916-626ec4a5
Klik om te vergroten...
Deze kende ik al. Blijft echt een superduidelijk geschreven en helder betoog voor een beter drugsbeleid. Inhoudelijk steun ik zijn mening ook. Ik heb dit artikel doorgestuurd naar vrienden en familie!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
NXTC zei:
En jongeren drinken geen alcohol meer als ze moeten autorijden, terwijl hun ouders nog regelmatig beschonken achter het stuur kruipen. Dat is dus in slechts 1 generatie compleet veranderd.
Klik om te vergroten...

Nu stappen jongeren met mdma en van alles en nog wat achter het stuur.
Kijk maar eens hoeveel mensen er na een festival helemaal wappie de auto in stappen.
Ben niet overtuigd dat deze generatie verantwoordelijker is met middelen gebruik achter het stuur als de oudere generatie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hypithetisch bezien:
De oudere generatie heeft zeer waarschijnlijk nog de visie, dat er hèlemaal niet zoveel verkeer is , en dat er ruimte zat is.
Hierdoor kan het idee ontstaan, dat het rijden onder invloed van alcohol helemaal niet zo gevaarlijk is , zoals dit tegenwoordig in de media te lezen is.
Helaas.
Hoe fout is deze veronderstelling....
N
NXTCLid
01-01-2024, 00:00
#7
Revolutionair zei:
Nu stappen jongeren met mdma en van alles en nog wat achter het stuur.
Kijk maar eens hoeveel mensen er na een festival helemaal wappie de auto in stappen.
Ben niet overtuigd dat deze generatie verantwoordelijker is met middelen gebruik achter het stuur als de oudere generatie.
Klik om te vergroten...

Dat zal ongetwijfeld gebeuren. Mijn opmerking over dat jongeren tegenwoordig kritischer zijn op 'rijden onder invloed' heb ik niet onderzocht. Het is mijn ervaring, op basis van mijn eigen referentiekader. Het was ook slechts bedoeld als voorbeeld van een thema waarover onze mindset langzaam aan het veranderen is, in positieve zin.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rijden onder invloed.
Ja.
De jeugd kritischer? Geen idee.
Één ding kan ik er wel van zeggen.
Als je gewoon eens plaats neemt op de publieke tribune van een kantongerecht, dan zal je gaan meemaken dat 90% van alle zaken, die voor de kantonrechter worden voortgebracht, allemaal als onderwerp hebben:
Rijden onder invloed.
En tegenwoordig, omdat de opsporingsmogelijkheden flink verbeterd zijn, ook invloed onder andere " verboden" stoffen, en soms een combinatie daarvan.
Zoals alcohol met cannabis.
Of alcohol met mdma.
Daarvan kan dan gwzegd worden dat diegene, die onder invloed van de een of andere combinatie verkerende, gepakt is, een aanzienlijk zwaardere douw gaat krijgen dan in het geval van slechts één verboden stof.
Iedereen mag daarvan zeggen, wat hij of zij de meest kwalijke zaak vindt.
In principe is een verboden stof dus niet alleen maar alcohol of cannabis of coke , nee,
In de WvW staat : hij, die onder invloed verkerende van een stof waarvan hij had kunnen weten, dat deze de rijvaardigheid negatief kan beïnvloeden, is strafbaar.
De Facto
Daaronder kunnen dus óók bepaalde medicijnen vallen....
N
NXTCLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoe zou de wereld eruit zien als alle drugs legaal en vrij verkrijgbaar waren via de apotheek? En de miljarden die de overheid dan zou verdienen én besparen, gebruikt worden voor voorlichting en campagnes die gericht zijn op minder gebruik? Ik denk dat de wereld er dan een stuk mooier uit zou zien. Al is het alleen maar dat er dan geen drugsafval meer in de natuur gedumpt hoeft te worden.

Het is ons in slechts 20 jaar tijd gelukt om van roken in het vliegtuig, naar een vrijwel rookvrije maatschappij te veranderen. En jongeren drinken geen alcohol meer als ze moeten autorijden, terwijl hun ouders nog regelmatig beschonken achter het stuur kruipen. Dat is dus in slechts 1 generatie compleet veranderd. Een kwestie van mindset verandering, wat blijkbaar uitstekend via campagnes te beïnvloeden is. Maar ook zonder massamedia campagnes komt verbetering op gang. Denk aan de groeiende aandacht voor duurzaamheid en dat we minder vlees eten. Dus veranderen willen en kunnen we zeker. Waarom zou dat met drugs niet hetzelfde kunnen zijn?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."