Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugswet in belgie als nederlander

Drugswet in belgie als nederlander

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
R
RoosjeneroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus mijn excuus als ik iets plaats waar al een topic over is maar kan er niks over vinden.

Ik ben net gebeld door de politie in belgie dat mn vriend daar vast zit vanwege transport van cannabis.
Om hoeveel het gaat mochten ze niet zeggen..
Ik dacht dat hij iemand aan het verhuizen was dus ik heb ook werkelijk geen idee hoeveel het kan zijn.
Maar laten we uitgaan van 1 kilo ofzo.

Wat zijn de wetten en regels als je als nederlander in belgie word gearresteerd?
Kan ik hem snel thuis verwachten? Of kan het ook zomaar zijn dat hij daar wel een jaar of zelfs langer moet blijven zitten?

Ik heb er totaal geen ervaring mee en op internet kan ik ook niets vinden. (Misschien omdat ik lichtelijk in paniek ben 😅)

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft en het iets duidelijker voor me kan maken.
Ik snap dat elke zaak anders is en dat jullie niks kunnen zeggen over de precieze straf.
Maar het zou fijn zijn als ik een beetje een beeld krijg van wat er kan gaan gebeuren.

Groetjes Rosa.
R
Ramon den haagLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roosjenero zei:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus mijn excuus als ik iets plaats waar al een topic over is maar kan er niks over vinden.

Ik ben net gebeld door de politie in belgie dat mn vriend daar vast zit vanwege transport van cannabis.
Om hoeveel het gaat mochten ze niet zeggen..
Ik dacht dat hij iemand aan het verhuizen was dus ik heb ook werkelijk geen idee hoeveel het kan zijn.
Maar laten we uitgaan van 1 kilo ofzo.

Wat zijn de wetten en regels als je als nederlander in belgie word gearresteerd?
Kan ik hem snel thuis verwachten? Of kan het ook zomaar zijn dat hij daar wel een jaar of zelfs langer moet blijven zitten?

Ik heb er totaal geen ervaring mee en op internet kan ik ook niets vinden. (Misschien omdat ik lichtelijk in paniek ben 😅)

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft en het iets duidelijker voor me kan maken.
Ik snap dat elke zaak anders is en dat jullie niks kunnen zeggen over de precieze straf.
Maar het zou fijn zijn als ik een beetje een beeld krijg van wat er kan gaan gebeuren.

Groetjes Rosa.
Klik om te vergroten...
Hallo Rosa,

zal echt afhangen van de hoeveelheid in eerste instantie. En of dit een toevalstreffer was of al langer in een onderzoek zat of zit. Ik denk beste even om contact te zoeken met zijn advocaat. Je zal wel te horen hebben gekregen waar hij op dit moment “verblijft” denk ik.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan als Belg zeggen, dat alles onder de 3gr vaak enkel moet ingeleverd worden en administratieve boete, dus wordt genoteerd en eindigt vaak zonder geldboete, dit alles hangt natuurlijk af of het je eerste maal is of ze je al 5 x met drugs hebben gevat.
Nu is 1kg, meteen een andere zaak, word je als mogelijke dealer gezien, nl invoer, vervaardiging en aanschaf cannabis en moet de rechtbank steeds geldboete en gevangenisstraf uitspreken, dit kan en zal deels of volledig met uitstel kunnen zijn, vooral mbt gevangenisstraf.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roosjenero zei:
Hallo allemaal,


Maar laten we uitgaan van 1 kilo ofzo.



Ik heb er totaal geen ervaring mee en op internet kan ik ook niets vinden. (Misschien omdat ik lichtelijk in paniek ben 😅)

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft en het iets duidelijker voor me kan maken.
Klik om te vergroten...

Gooit met kilos wiet alsof het niks is 😂
Bel je vriend zn beste vriend op en vraag wat is going onn. Jij werdt gebeld door de politie, naar mijn weten mag je zelf ook een telefoontje plegen.
Wees niet boos dat die niet naar jou ging maar naar mn maat die zomaar verhuisdozen vol wiet had waar die niks over zei.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Beste Rosa,

Ik snap dat je bezorgd bent, maar je vriend zit wel in de problemen maar hij is safe. Hij zit 'in bewaring' dus ze bewaren hem voor je.

België is een keurig land, waar ze minstens net zo goed- zo niet netter - omgaan met verdachten en veroordeelden dan wij hier.

Advies van de naam advocaat vragen en daar contact mee zoeken is beste.
En straks gewoon goed slapen, goed voor jezelf zorgen. Als je jouw vriend bij moet staan heb je je energie nodig.

Sterkte!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Is die donkere Nederlandse actrice niet een goed voorbeeld? Zij was goed aan het dealen op Tomorrowland toen zij gepakt werd.
R
RoosjeneroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rivalrie zei:
Is die donkere Nederlandse actrice niet een goed voorbeeld? Zij was goed aan het dealen op Tomorrowland toen zij gepakt werd.
Klik om te vergroten...
Ja klopt dat had ik ook al zitten lezen, maar die had een flinke borgsom betaald om vrij te komen, en ik heb niet zomaar zoveel geld om dat te betalen. Ik heb ook geen flauw idee waar in belgie hij vast zit. Even afwachten maar
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roosjenero zei:
Ja klopt dat had ik ook al zitten lezen, maar die had een flinke borgsom betaald om vrij te komen, en ik heb niet zomaar zoveel geld om dat te betalen. Ik heb ook geen flauw idee waar in belgie hij vast zit. Even afwachten maar
Klik om te vergroten...
Waarom zou je borg betalen voor een drugsdealer ? Ik bedoel... Hij is mogelijk niet eens eerlijk tegen jou
R
RoosjeneroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Update:

Er moest 1000 euro borg betaald worden om hem vrij te laten. Verder nog steeds geen idee van alles dat hoor ik als ie van de week thuis komt.
R
RoosjeneroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rivalrie zei:
Waarom zou je borg betalen voor een drugsdealer ? Ik bedoel... Hij is mogelijk niet eens eerlijk tegen jou
Klik om te vergroten...
Omdat we samen een zoontje van 2 hebben.. dat ie niet eerlijk is geweest is me ook wel duidelijk
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roosjenero zei:
Omdat we samen een zoontje van 2 hebben.. dat ie niet eerlijk is geweest is me ook wel duidelijk
Klik om te vergroten...
Oh lastig
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#12
Men praat hier in kilo's en gaat uit van het ergste maar kan het niet zo zijn dat hij de auto bestuurde en dat er iemand anders wat in de lading heeft gestopt zonder zijn medeweten?

En vanaf hoeveel gram word je vastgezet in België, kan het niet zo zijn dat het om een flinke gebruikershoeveelheid gaat? Er is namelijk in België een zero tolerance beleidt als het om drugs gaat namelijk en misschien had hij met een verbalissant te maken die hem even goed de oren wilde wassen.

Alles is tot op heden speculeren en je zal pas duidelijkheid krijgen als je hem spreekt of een brief binnenkrijgt van het openbaar ministerie waarop vermeld staat wat de verdenking/aanklacht zal zijn.

Sterkte in ieder geval!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."