Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOudere junks gedwongen naar Drenthe

Oudere junks gedwongen naar Drenthe

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik las t vanmorgen in de telegraaf

3 april 2006
Oudere dakloze junks met psychiatrische problemen hoeven straks niet meer weg te kwijnen onder bruggen of viaducten. GGZ Drenthe is bezig met het opzetten van een verpleeghuis voor deze groep op het Drentse platteland. Dat heeft H. Feijen, voorzitter van de raad van bestuur van GGZ Drenthe, maandag bekendgemaakt.

Probleemjunks van 45 jaar en ouder uit de vier grote steden komen in aanmerking voor het volgens Feijen unieke verpleeghuis. Ze worden onder dwang opgenomen en mogen de rest van hun leven onder toezicht slijten op het Drentse platteland. Als alle procedures zijn doorlopen, gaan over twee jaar de eerste 120 junks naar het rusthuis, in een voormalig asielzoekerscentrum in Hooghalen.

GGZ-Drenthe en zes andere GGZ instellingen in Nederland hebben op verzoek van de staatssecretaris Ross (Volksgezondheid) een plan ingediend om een voorziening te treffen voor deze doelgroep. Het plan van GGZ Drenthe kwam als beste uit de bus. De instelling ziet de locatie in Hooghalen als optimale plek om nieuwe gebouwen neer te zetten waar de oudere junks hun laatste jaren slijten.

In deze zorginstelling krijgt deze groep een dagbesteding zoals het werken in een boerderij of tuin, maar ook psychiatrische en lichamelijke zorg. Het wordt geen afkickcentrum, zegt Feijen. Daarbij stuit de instelling op de discussie of deze mensen nu wel of geen heroïne verstrekt mogen krijgen. „In elk geval methadon. Het uitdelen van andere harddrugs stuit op praktische problemen”, zegt Feijen, waarbij hij benadrukt dat hier nog geen besluit over is genomen.

Samen met de gemeente Midden-Drenthe wordt gekeken of de optie van het tien hectare grote AZC-terrein planologisch mogelijk is. Burgemeester R. ter Avest van deze gemeente is positief over deze plannen. Vooral omdat het de gemeente tweehonderd tot 250 nieuwe arbeidsplaatsen oplevert. De jaarlijkse exploitatiekosten van dit centrum worden beraamd op 10 tot 12 miljoen euro. Het verblijf van de probleemjunks wordt uit het potje van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten gehaald.

In afwachting van het zorgcentrum worden voor de meest schrijnende probleemjunks in de komende maanden een tijdelijke voorziening op het GGZ-terrein in Beilen getroffen. Het gaat hierbij om junks die eerder een gedwongen opname hebben doorstaan, maar waarbij geen succes is geboekt. Volgens Feijen is het niet ondenkbaar dat in de toekomst meerdere zorgcentra voor deze doelgroep wordt opgezet. De vier grote steden zitten met 12.500 van deze probleemgevallen in de maag. De 120 uitverkorenen zijn slechts een topje van de ijsberg.


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden. e-mail: [email protected]
Klik om te vergroten...

Zijn we in ieder geval verzekert van een plekje als we oud worden. :) [/quote]
S
Sweet_ShadowLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ze worden onder dwang opgenomen en mogen de rest van hun leven onder toezicht slijten op het Drentse platteland.
Klik om te vergroten...

Ha, mogen dus niet, maar moeten! :tongueout:

Klinkt allemaal goed hoor, maar dat dwang gedeelte is toch minder vind ik.
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Van NOS Teletekst:

Oudere junks gedwongen naar Drenthe

In het Drentse Hooghalen komt een opvanghuis voor junks van 45 jaar en ouder met psychiatrische problemen. Daar wordt een voormalig opvangcentrum voor asielzoekers voor geschikt gemaakt.

De junks komen uit de vier grote steden en worden onder dwang opgenomen. In het rusthuis krijgen ze een dagprogramma. Ze hoeven niet af te kicken, maar krijgen methadon en mogelijk ook heroïne. Daar is nog geen besluit over genomen.

Het junkenrusthuis is een idee van staatssecretaris Ross. De bedoeling is dat de eerste junks over twee jaar naar het rusthuis gaan. Er is plaats voor 120 oudere probleemjunks.
Klik om te vergroten...

Dat klinkt als een goed plan. Er zijn nu eenmaal probleemgevallen in ons land die naar mijn idee niet meer geholpen kunnen worden. Door ze een plek te geven in een omgeving waar ze minder snel in aanraking komen, en met elkaar een eigen bestaan kunnen opbouwen, lijkt mij een prima idee.

Wat alleen erg jammer is, is dat er dan vaak omwonenden zijn die moeilijk gaan doen. Laatst was er ook zo'n opvangtehuis in het nieuws, wat misschien weg gaat omdat omwonenden bang zijn. Erg jammer, want een junk is ook een mens en verdiend ook hulp. En dan zijn dit soort initiatieven erg goed, zowel voor de junks als de maatschappij.
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
caatje zei:
Zijn we in ieder geval verzekert van een plekje als we oud worden. :)
Klik om te vergroten...

Haha, hoef ik me ook niet meer druk te maken om mijn oude dag voorziening!
D
Dr. TommyLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik reserveer vast :wave:
l
lotLid
01-01-2024, 00:00
#6
voor sommige mensen hier is het nog niet te laat hoor :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."