Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNederwiet geen harddrug

Nederwiet geen harddrug

8 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
G
GabberSnoePieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoogervorst: nederwiet geen harddrug
22-5-2006

DEN HAAG - Nederwiet wordt niet verboden. De sterkere wiet van de laatste jaren heeft weliswaar ook sterkere effecten op de gebruiker, maar deze zijn niet zo ernstig dat het middel als harddrug moet worden beschouwd.

Dat schrijft minister Hoogervorst (Volksgezondheid) maandag aan de Tweede Kamer. Hij had eerder aangekondigd dat nederwiet verboden zou worden als het een groot gevaar voor de gezondheid zou blijken te zijn. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dit wel mee te vallen.

In 1999 lag het gehalte van de werkzame stof THC in nederwiet nog beneden de 10 procent, maar de laatste jaren ging de concentratie snel omhoog. In 2005 lag het op 17,5 procent, na een piek op 20 procent in 2003.

Omdat over de werkzaamheid van de sterke wiet nog niets bekend was, liet het ministerie van Volksgezondheid het RIVM onderzoek doen onder 24 mannen. Dit wees uit dat de hartslag sterker stijgt, de bloeddruk daalt en de hersenen minder goed gaan werken. Daardoor reageert een nederwietroker trager, is zijn concentratie minder en heeft hij minder controle over zijn spieren. Deze effecten worden dus erger naarmate het THC-gehalte hoger is.

Hoogervorst kondigt aan de resultaten van het onderzoek, dat overigens niets zegt over verslaving op langere termijn, mee te nemen in een nieuwe voorlichtingscampagne dit najaar.

(Bron: Volkskrant, 22 mei 2006)

Dit is me eerste nieuws berichtje :mrgreen: Het is niet echt meer nieuws zie datum maar toch... ik had het nog niet zien staan hier dus:wave:

Ik heb dit stukje tekst van www.drugsweb.nl Ik zag het staan en dacht dat is wel een leuk stukje :)
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#2
http://drugsforum.nl/viewtopic.php?t=32 ... =nederwiet

alstu :P
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#3
deze staat er al ergens,, :P
G
GabberSnoePieLid
01-01-2024, 00:00
#4
ohh daar komt de nieuwslezer :openmouth: srry hoor :P :P hehe
P
Psychedelic_FairytaleLid
01-01-2024, 00:00
#5
haha :) , toch leuk om er nog maar eens aan herinnerd te worden :grin: ...
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#6
need^weed zei:
ohh daar komt de nieuwslezer :openmouth: srry hoor :P :P hehe
Klik om te vergroten...

:grin: nu.nl start altijd op bij mij als ik op internet ga.. net als df.. :wave:
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind sommige Nederwiet anders wel zware hard-drugs..

Al helemaal als je het vergelijkt met sommige shit die dan wel hard-drugs moet zijn (zoals bijv. GHB of ephedra)
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#8
zommes zei:
Ik vind sommige Nederwiet anders wel zware hard-drugs..

Al helemaal als je het vergelijkt met sommige shit die dan wel hard-drugs moet zijn (zoals bijv. GHB of ephedra)
Klik om te vergroten...

Dus jij vindt ghb geen harde drug?
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#9
BobG zei:
Dus jij vindt ghb geen harde drug?
Klik om te vergroten...

Dat zegt ie toch niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."