zommes zei:WildChild zei:Ieder z'n eigen laat ik dat even voor opstellen, maar ik denk dat castro het heroisme als waar hij nu in leeft zeker niet verdient, als vrijheidsstrijder of zgn. anarchist, vind ik het maar een dictator en probeerd hij dicht in de buurt te komen van durruti, Hij heeft inderdaad foute en goede dingen gedaan, maar als je het op zo'n manier bekijkt zul je adolf hitler ook kunnen waarderen voor zijn "autobahn" en als grote afnemer van zyklon B. Castro steeks misschien wel wat beter in elkaar, maar ik vind het alsnog een corrupte zak, en z'n volk lijd nog iedere dag, Aangezien hij cuba "vrij zou maken" is daar volgens mij juist het tegenovergestelde gebeurd. Communisme, nee niet mijn ding, misschien wel respect voor zijn leiderschap. maar zijn idealen staan me grotendeels pontificaal tegen.
Anarchist? Ik ken niemand met gezond verstand die Castro een anarchist noemt.
Ik respecteer zijn doorzetting en geloof in de communistische staat. In mijn ogen verdient hij wel een held te zijn. Je moet niet vergeten dat het moeilijk is om niet paranoide te blijven als bijna de hele Westerse wereld je moet hebben, met als grootste vijand de VS.
Er is zeker niet het tegenovergestelde gebeurt. Cuba is geen land dat verschrikkelijk lijd. Misschien als het aan de Amerikanen ligt, maar ze hebben erger geleden.
Nou hij is toch vrij communistisch libertair? en dat cuba niet lijd, maak dat de kat wijs, pure armoede daar. het is dat die mensen nog redelijke positive thinkers zijn, want als zoiets bijv. nederland overkwam dan was de helft al dood geweest, ik zei ook dat ik z'n leiderschap wel respecteer, maar dat is het enige. en ik vind die sigaren toch echt wel passé,
Che Guevarra, Die heeft pas een boel mensen laten vermoorden. Daarom vind ik het ook zo raar, dat Kim haar mening niet mag uitspreken, als rechtse, maar een Communistische "held" moet wel respect verdienen?
Ook vind ik het heel raar dat bommengooiers over het algemeen respect moeten verdienen, het is toch echt belachelijk, dat je in een "geweldadige revolutie" geloofd. het is immers vuur met vuur bestrijden, waarop je beter water kan gebruiken, het is beslist niet zo dat ik een bloemenstrooier ben of compleet pacifistisch ingesteld ben, maar het is fout om geweld te gebruiken.
FREEDOM HAS NO VALUE, IF VIOLENCE IS THE PRICE.