Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs- en alcoholexcessen jeugd door prestatiedruk

Drugs- en alcoholexcessen jeugd door prestatiedruk

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
BIELEFELD - De hoge prestatiedwang bij jongeren leidt tot toenemende drugs- en alcoholexcessen. Het groeiend aantal verplichtingen is ook een oorzaak voor het stijgende gebruik van geweld.

Dat stelde de Duitse onderzoeker Hurrelmann in de Shell-jeugdstudie 2006, waaraan Duitse media zaterdag aandacht besteedden. Volgens de wetenschapper van de universiteit Bielefeld heeft een deel van de jongeren, vooral jongens, grote problemen met de eisen die school, familie en leeftijdsgenoten stellen. Zij voelen zich steeds machtelozer en zoeken hun toevlucht in bijvoorbeeld drank of drugs. De onderzoeker schat de omvang van deze groep jongeren op 10 tot 15 procent en de groep zou steeds groter worden.
bron: telegraaf, 12 mei 2007
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat voor verplichtingen?

Het aantal leden van jongeren in verenigingen loopt hard terug, inclusief studentenverenigingen.
Daarnaast lopen schoolprestaties ook nog eens terug.

De jeugd is lui en wilnix.nl.
Laat ze optyfen met hun duitse onderzoeken. Toen ik een 'tiener' was, en dat is niet zo lang geleden, gingen wij ons niet vervelen en hangen op straat. Vervelen wel, maar we deden er geen rare dingen door.

Even onrealistisch wezen; Jongeren moeten minder zeiken; In de jaren 80 en daarvoor waren ze ook niet zo fokking emo en deden ze gewoon wat ze opgedragen werd!
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Op zich zit er wel wat waarheid in dat onderzoek. Je hoort tegenwoordig meer over drugsgebruik bij jongeren.
Er wordt ook veel verwacht van jongeren. Als je kijkt wat er tijdens een studie allemaal van je verwacht wordt, ook vanuit de overheid, dan is het niet zo gek dat mensen onder die druk rare dingen doen.

Dingen veranderen, gelukkig zijn we niet zoals mensen 30 jaar geleden waren. Dat is gewoon realiteit. Jongeren van tegenwoordig (daar valt een groot deel van dit forom onder, nl tot 27 jaar), gaan anderes met dingen om dan vroeger. Drugs is toegankelijker dan destijds, zeker softdrugs. Wij leven in een tijd waarin we niet meer opgevoed worden met de naweeen van de oorlog enzo, dat was met mensen die in jaren 70 en 80 jong waren wel zo.

Er moet gewoon wat meer aandacht zijn voor wat er in mensen om gaat, tijd en aandacht voor elkaar. Niet alleen maar werk en geld. Dat zou veel veranderen, denk ik.
P
PaRa[NL]Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Er word nu ook veel meer over gepraat.
Vroeger was drugs echt een taboe.

Hoe heeft die man dat onderzocht dan?
Of weet je dat niet?
P
PandemoniumLid
01-01-2024, 00:00
#5
deadlock zei:
Wat voor verplichtingen?

Het aantal leden van jongeren in verenigingen loopt hard terug, inclusief studentenverenigingen.
Daarnaast lopen schoolprestaties ook nog eens terug.

De jeugd is lui en wilnix.nl.
Laat ze optyfen met hun duitse onderzoeken. Toen ik een 'tiener' was, en dat is niet zo lang geleden, gingen wij ons niet vervelen en hangen op straat. Vervelen wel, maar we deden er geen rare dingen door.

Even onrealistisch wezen; Jongeren moeten minder zeiken; In de jaren 80 en daarvoor waren ze ook niet zo fokking emo en deden ze gewoon wat ze opgedragen werd!
Klik om te vergroten...

Dat men dat vroeger gewoon vond wil niet zeggen dat dat ook het beste is.
P
PandemoniumLid
01-01-2024, 00:00
#6
Play_bunny zei:
Op zich zit er wel wat waarheid in dat onderzoek. Je hoort tegenwoordig meer over drugsgebruik bij jongeren.
Er wordt ook veel verwacht van jongeren. Als je kijkt wat er tijdens een studie allemaal van je verwacht wordt, ook vanuit de overheid, dan is het niet zo gek dat mensen onder die druk rare dingen doen.

Dingen veranderen, gelukkig zijn we niet zoals mensen 30 jaar geleden waren. Dat is gewoon realiteit. Jongeren van tegenwoordig (daar valt een groot deel van dit forom onder, nl tot 27 jaar), gaan anderes met dingen om dan vroeger. Drugs is toegankelijker dan destijds, zeker softdrugs. Wij leven in een tijd waarin we niet meer opgevoed worden met de naweeen van de oorlog enzo, dat was met mensen die in jaren 70 en 80 jong waren wel zo.

Er moet gewoon wat meer aandacht zijn voor wat er in mensen om gaat, tijd en aandacht voor elkaar. Niet alleen maar werk en geld. Dat zou veel veranderen, denk ik.
Klik om te vergroten...

Wat jij nu zegt is precies wat de filosoof Habermas ook heeft gezegt: 'Het vrije markt systeem koloniseert onze leefwereld'.

Met andere woorden: Alles word steeds meer prestatiegericht en geld word een steeds belangrijkere waarde waardoor waarden zoals vriendschap en aandacht voor elkaar hebben steeds minder belangrijk worden.

Het is dan ook helemaal geen gekke gedachte dat steeds meer jongeren drugs gaan gebruiken door prestatiedruk van allerlei kanten. Een mens heeft waarden als vriendschap en aandacht voor elkaar nodig maar tegenwoordig lijkt het allemaal meer om je prestaties (en de daaraan verbonden status) en geld te gaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."