Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums'Roken zal deze eeuw een miljard levens kosten'

'Roken zal deze eeuw een miljard levens kosten'

15 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Standaard, 08 februari 2008 | Bron: afp

'Roken zal deze eeuw een miljard levens kosten'

NEW YORK - Deze eeuw zullen een miljard mensen sterven aan de gevolgen van hun eigen en andermans rookgedrag, tenzij de overheden snel maatregelen nemen om het tabaksgebruik te ontmoedigen. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een rapport.

'Tabak heeft in de 20ste eeuw wereldwijd aan 100 miljoen mensen het leven gekost. In de 21ste eeuw zullen dat er een miljard zijn als de huidige trend wordt voortgezet', aldus het rapport, dat door WHO-directeur Margaret Chan en de burgemeester van New York Michael Bloomberg werd voorgesteld.

'Als niets wordt ondernomen, zullen tussen nu en 2030 ruim acht miljoen mensen sterven aan roken, waarvan 80 procent in ontwikkelingslanden', zo valt in het rapport te lezen.

De WHO stelt een uit zes punten bestaande aanpak voor die luistert naar de naam 'MPOWER'. Deze strategie bestaat uit een opvolging van het tabaksgebruik en het preventiebeleid per land, de bescherming van de bevolking tegen meeroken, hulpprogramma’s voor wie wil stoppen met roken, betere voorlichting over de gevaren van tabak, regels die de promotie van en de reclame voor tabak effectief verbieden en hogere tabaksaccijnzen.

Volgens het rapport stijgt het tabaksgebruik het sterkst in armere landen. Door de constante bevolkingsgroei en tabaksreclame komen er jaarlijks miljoenen nieuwe verslaafden bij, zo luidt het.

Bijna tweederde van alle rokers woont in tien landen: China (bijna 30 procent van het totaal), India (10 procent), Indonesië, Rusland, de VS, Japan, Brazilië, Bangladesh, Duitsland en Turkije.

Slechts 5 procent van de wereldbevolking wordt op dit moment effectief beschermd door antirookwetten.

Roken kost de wereldeconomie jaarlijks honderden miljarden euro’s. Alleen al in de VS wordt het economisch verlies geschat op 92 miljard dollar per jaar. Tegelijkertijd spendeert de tabaksindustrie jaarlijks tientallen euro’s aan reclame. In ontwikkelingslanden worden verkoop- en promotiestrategieën toegepast die in rijke landen verboden zijn, zo staat in het rapport. mcu
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wajo!!! Gelukkig ben ik al 2 dagen gestopt!! :beer:
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik blijf lekker roken tot ik sterf en zal vast niet de enigste zijn. Ze kunnen beter investeren in een longreinigings methode en tabak zonder kankerverwekkende stoffen ofzo
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#4
Omdat die meeroken, omdat rokers egoistisch zijn :smoke: :mrgreen:
y
yellowmoonLid
01-01-2024, 00:00
#5
iedereen gaat dood ook de gezondste,
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#6
'Tabak heeft in de 20ste eeuw wereldwijd aan 100 miljoen mensen het leven gekost
Klik om te vergroten...
1 miljoen mensen per jaar.

Hoeveel gaan er dood aan oorlog en geweld?
b00ns.
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Tientallen euro's aan reclame wel :openmouth:

Nee, ik geloof er ook wel in, maargoed, het hele secondhand-smoke verhaal vind ik een beetje overdreven..
D
DeliriumLid
01-01-2024, 00:00
#8
Solidius zei:
Ik blijf lekker roken tot ik sterf en zal vast niet de enigste zijn. Ze kunnen beter investeren in een longreinigings methode en tabak zonder kankerverwekkende stoffen ofzo
Klik om te vergroten...

Supersmoker?
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
^ Een maat van mij heeft zo'n ding voor de grap gekocht maar je proeft er nix van. Het is net alsof je stoom / damp inademt en geeft niet de voldoening die je krijgt van het oproken van een sigaret.
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
moet je is voor stellen hoe erg de overpopulatie anders was geweest... maar dat willen ze natuurlijk niet begrijpen, de schoften!
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nick de Neger zei:
Wajo!!! Gelukkig ben ik al 2 dagen gestopt!! :beer:
Klik om te vergroten...
Al was het voor korte duur :mrgreen:
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#12
-spaceman- zei:
moet je is voor stellen hoe erg de overpopulatie anders was geweest... maar dat willen ze natuurlijk niet begrijpen, de schoften!
Klik om te vergroten...

my thoughts exactly
R
Radeon915Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat er nog veel meer miljarden mensen sterven aan de luchtvervuiling :openmouth:
e
esmeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ivoos zei:
-spaceman- zei:
moet je is voor stellen hoe erg de overpopulatie anders was geweest... maar dat willen ze natuurlijk niet begrijpen, de schoften!
Klik om te vergroten...

my thoughts exactly
Klik om te vergroten...


LOL tis de natuur zou je zeggen :beer:
e
esmeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZI09 zei:
'Tabak heeft in de 20ste eeuw wereldwijd aan 100 miljoen mensen het leven gekost
Klik om te vergroten...
1 miljoen mensen per jaar.

Hoeveel gaan er dood aan oorlog en geweld?
b00ns.
Klik om te vergroten...
En idd scherp opgemerkt.
W
WillemijnLid
01-01-2024, 00:00
#16
dan is het toch waar wat ze op die pakjes zetten " roken is dodelijk " :openmouth: :mrgreen:
ahja , niet rokers sterven ook :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."