Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBelgische blowers lonken naar online coffeeshops

Belgische blowers lonken naar online coffeeshops

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Standaard, 13 februari 2008

Belgische blowers lonken naar online coffeeshops


BRUSSEL - Belgische cannabisgebruikers polsen steeds vaker bij online coffeeshops in Nederland of zij hun wiet via het internet kunnen bestellen. Voorlopig zonder succes. 'Maar als de online coffeeshops een einde kunnen maken aan de overlast, vind ik dat een heel goed idee', zegt de burgemeester van Lanaken.


Cannabisgebruikers in Nederland hebben een nieuwe manier gevonden om eenvoudig en snel aan softdrugs te geraken: de online coffeeshops. Hebben ze trek in een joint, maar geen zin om naar de coffeeshops in de steden te gaan, schamen ze zich ervoor dat ze softdrugs gebruiken of hebben ze schrik om gecontroleerd te worden door de politie, dan biedt het internet voor hen de oplossing.

Via enkele websites kunnen Nederlandse gebruikers voortaan vanuit hun luie zetel wiet en zelfs volledig voorgedraaide joints bestellen. Die worden na betaling met de post verzonden in een luchtkussentjesenveloppe.

In Nederland zijn zo al enkele online coffeeshops actief. Rokersclub.nl en wolkenwietje.nl zijn de bekendste. Maar ze zijn illegaal. Coffeeshops in Nederland zijn alleen legaal als ze van de gemeente een gedoogvergunning krijgen, en dat hebben de online coffeeshops niet.

Bovendien maken ze ook (publiekelijk) reclame op het internet, door onder meer de prijzen op de website te zetten. Dat mogen coffeeshops niet doen.

De online coffeeshops zelf betwisten dat ze in de illegaliteit opereren en pakken graag uit met de voordelen van hun webwinkel.

Zo hoeven de cannabisgebruikers niet meer buitenshuis hun spul te halen en hoeven ze zich niet meer high in het verkeer te begeven. Online coffeeshops dragen ook bij tot een leefbare buurt en gaan de overlast van drugstoeristen in de steden tegen.

Nederlandse cannabisgebruikers lijken alvast hun weg naar de wietwinkel op het internet te hebben gevonden. Het aandeel van de online coffeeshops in Nederland blijft nog marginaal, maar zij halen steeds meer klanten binnen. De enige beperking voor de klanten is dat ze 21 jaar of ouder moeten zijn en slechts 4 gram per dag kunnen bestellen.

De online coffeeshops vermelden ook uitdrukkelijk dat ze niet buiten Nederland leveren. De Standaard nam de proef op de som en probeerde wiet via de twee genoemde websites te bestellen. Zonder succes. 'De coffeeshops verdienen al genoeg geld en nemen geen enkel risico', laat de zaakvoerder van een van de webwinkels weten. Hij erkent wel dat de vraag vanuit België groter wordt. 'Ik krijg ongeveer één vraag per dag uit België. Ik word meer en meer bekend en krijg daardoor meer aanvragen.'

'Waar vraag is, zal er altijd een aanbod zijn', zegt Nico De Wilde, beheerder van de portaalsite www.cannabis-belgie.com. 'Voor een deel van de Belgische cannabisgebruikers, zoals mensen die niet mobiel zijn, zou een online winkel zeker een oplossing zijn. Maar ik heb er vragen bij.'

'Wat als het postpakje verloren gaat of door de politie wordt onderschept? Wie is daar verantwoordelijk voor en wie moet dan de juridische gevolgen dragen', vraagt De Wilde zich af.

'Het nadeel van online shops is ook dat je als gebruiker de koopwaar op basis van een foto moet kopen. Je kunt de wiet niet voelen en ruiken, je kan geen kwaliteitscontrole doen.' Daarom denkt hij niet dat de ervaren blowers op online coffeeshops zitten te wachten. 'Zij kweken steeds vaker hun eigen plantjes. Dat is een goede evolutie. Coffeeshops zijn commercieel, er alleen op uit om zoveel mogelijk geld te verdienen. Het beste zou zijn als we ze helemaal niet meer nodig zouden hebben', aldus De Wilde.

De burgemeester van de Limburgse grensgemeente Lanaken, Guido Willen (Open VLD), heeft wel oren naar het idee dat Belgische gebruikers online hun wiet zouden kunnen bestellen. Reden is de dagelijkse overlast van de honderden Belgische cannabisgebruikers die zijn gemeente kruisen om hun voorraad in de coffeeshops van Maastricht in te slaan en van de 'drugsrunners', die hij grondig beu is.

'Lanaken telt 25.000 inwoners. Ik wil hen beschermen', zegt Willen. 'Als de online coffeeshops een einde kunnen maken aan de overlast in mijn gemeente, vind ik dat een heel goed idee. Ik ben geen deskundige. Specialisten zouden zich erover moeten uitspreken of het kan of niet. Maar ik wil het debat zeker aanwakkeren.'

De burgemeester van Maastricht, Gerd Leers, begrijpt de redenering van Willen, maar voelt zich niet geroepen om te pleiten voor online coffeeshops om zo het coffeeshopconflict met de Limburgse grensgemeenten op te lossen.

'De coffeeshops in de steden moeten aan strenge voorwaarden voldoen', aldus Leers. 'Ze zijn zichtbaar en kunnen daardoor goed worden gecontroleerd. Online coffeeshops bieden geen enkele garantie aan de klant. Je weet ook niet wie er achter zit. Daarom denk ik niet dat ze de ideale oplossing zijn.'

www.cannabis-belgie.com

www.wolkenwietje.nl

www.rokersclub.nl
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#2
zoals ik al zei .. alle online shops zijn illegaal en alle wiettaxis ook ...

Leuk artikel dat wel als Belg zou ik meteen emigreren naar Nederland.

:wave:
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik hoorde afgelopen zomer op Dour van Belgen dat ze de Hasj (waarom gene wiet?) in België sowieso al legaal wilden maken. Maar geen idee hoe/wie/wat/waar verder, aangezien ik de politiek hier net over de grens echt niet volg.

Verder moeten ze het gewoon legaal maken. En in frankrijk ook, dan kan ik eindelijk zonder wachtrij van 200+ mensen naar de shop.

Stel je voor.
Zitplaatsen :hearteyes: .
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vooralsnog bestaan er geen enkele plannen om shit noch weed legaal te maken in belgië.
Die fabel wordt keer op keer verspreid in de media, maar geen enkele politieke partij durft stelling innemen.

Zodoende zullen we nog wel een tijdje hypocriet blijven voortdoen: je mag 3gr. hebben, maar je mag het niet kopen. :confused:
W
WillemijnLid
01-01-2024, 00:00
#5
lysergine25 zei:
zoals ik al zei .. alle online shops zijn illegaal en alle wiettaxis ook ...

Leuk artikel dat wel als Belg zou ik meteen emigreren naar Nederland.

:wave:
Klik om te vergroten...

ben ik ook van plan :mrgreen:
belgië suckt , nl ruled
en dan heb ik het niet alleen over de weed :wink:
S
SuntabletLid
01-01-2024, 00:00
#6
online wiet kopen zou ik maar nix vinden
de kans is toch groot dat het onderweg "verloren" gaat of dat je rommel krijgt opgestuurd.
en mijn ouders zouden het merken... :roll:

coffeeshops in belgie zelf, dat zou beter zijn, voor belgen en nederlanders denk ik (ik ben belg), maar zoals hierboven al gezegd zal het niet zo direct gebeuren

Maar ik dacht wel dat er enkele coffeeshops dichter bij de belgische grens kwamen, om het drugstoerisme uit het centrum te houden. Dat vind ik toch al een stap in de goede richting :)
e
evil_kermitLid
01-01-2024, 00:00
#7
ooohhh wat zijn wij belgen jaloers op onze noorderburen :grin:

we mogen wel een beetje een voorbeeld volgen vind ik

onlangs was er veel ophef omdat op belgische tv een uitzending van spuiten en slikken was getoond.komaan man die zijn net goed bezig.sta open voor die dingen man.je informeert de jeugd tenminste.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deze is te makkelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."