Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeerderheid Nederlanders wil speciale rookcafés

Meerderheid Nederlanders wil speciale rookcafés

13 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#1
3970 zei:
Woonplaats: België
Klik om te vergroten...

:rolleyes:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#2
(Bron: AD.nl)

ROTTERDAM - De overheid moet speciale cafés toestaan waar rokers weer een sigaret mogen opsteken. De kroeg is volgens bezoekers door het rookverbod minder gezellig geworden. Van massaal verzet tegen de maatregel is geen sprake.

Dit zijn de opvallendste uitkomsten van een enquête die Tangram Advies en Onderzoek en het AD deden naar de mening van gasten over het rookverbod in de horeca. Bijna zestig procent van de 850 ondervraagden vindt dat er cafés moeten komen waar de bezoekers nog wel kunnen roken.

De opiniepeiling laat zien dat het café sinds 1 juli in twee kampen is verdeeld. Bijna driekwart van de niet-rokers is blij met het rookverbod. Voor een op de zes is het reden vaker naar het café of restaurant te gaan. Van de mensen die ooit hebben gerookt, zeggen zes van de tien blij te zijn met het verbod.

Tegenover deze groep staan de rokers die voor 60 procent negatief oordelen over de maatregel. Voor vier van de tien rokers is het verbod reden minder uit te gaan. Het netto eindresultaat van het rookverbod is dat een kwart van de ondervraagden uitgesproken tegen de maatregel is. Gerekend over alle ondervraagden, neemt het aantal horecabezoeken met vier procent af.

Dit cijfer duidt op een veel lagere inkomstenderving dan Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op basis van eigen onderzoek had gemeld. Volgens de branchevereniging zagen cafés de omzet door de invoering van het rookverbod met 13 procent dalen. KHN pleitte vorige week voor overheidssteun aan horecagelegenheden die door het rookverbod in de problemen komen. Iets minder dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek steunt dit voorstel.
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ze hebben mij niets gevraagd hoor :rolleyes:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
De gedachte dat roken gezellig is is natuurlijk ook maar een illusie waar rokers maar al te graag in willen geloven. Er is niets gezelligs aan dergelijke vormen van zelfdestructie. Besides, sigaretten smaken in de buitenlucht vele malen beter dan in zo'n benauwd hok. Vond ik altijd. En het verbroedert toch ook wel een klein beetje als je met zn allen in de kou moet (moet (: ) staan? Ik zie alleen maar positieve gevolgen van dat verbod hoor. Neemt niet weg dat ik deze rookcafés een goed initiatief vind hoor, het verbaast me alleen dat daar niet meteen aan gedacht is. Maar ergens verbaast het me ook helemaal niet.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben zelf een roker, maar ik hoor van niet-rokers dat zij het ook minder gezellig vinden geworden, omdat de rokers nu allemaal buiten gaan staan.....

Ik ben niet tegen een rookverbod, zeker in restaurants vind ik het helemaal niet erg meer dat het rookvrij is geworden. Je eten smaakt toch echt beter, als er niet gerookt wordt om je heen. Verder vind ik wel dat in kroegen en clubs, de eigenaar zelf mag beslissen of daar gerookt wordt of niet. Het is toch immers zijn eigen zaak? Zo hebben rokers en niet-rokers zelf de keuze of ze rookvrij gaan stappen of niet!

Het is iig geval een feit dat ik een stuk minder uitga sinds dat rookverbod is in gegaan. Dan maar thuis gezellige avondjes organiseren met vrienden. Bevalt me eigenlijk ook best prima en het is een stuk goedkoper ook!
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik poep op het rookverbod!!!
Laat dat ff duidelijk zijn.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gemini zei:
Ik poep op het rookverbod!!!
Laat dat ff duidelijk zijn.
Klik om te vergroten...
You're such a badass
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gemini zei:
Ik poep op het rookverbod!!!
Laat dat ff duidelijk zijn.
Klik om te vergroten...

Daar ging de gevleugelde uitspraak "Mooie meisjes schijten niet" :(
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Aking zei:
3970 zei:
Woonplaats: België
Klik om te vergroten...

:rolleyes:
Klik om te vergroten...

Nationaliteit: Nederlandse
:rolleyes:
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pikachu zei:
Gemini zei:
Ik poep op het rookverbod!!!
Laat dat ff duidelijk zijn.
Klik om te vergroten...

Daar ging de gevleugelde uitspraak "Mooie meisjes schijten niet" :(
Klik om te vergroten...

Ik schijt ook niet. Ik poep bescheiden met flair.
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#11
3970 zei:
Aking zei:
3970 zei:
Woonplaats: België
Klik om te vergroten...

:rolleyes:
Klik om te vergroten...

Nationaliteit: Nederlandse
:rolleyes:
Klik om te vergroten...

OverloperT!
R
RielLid
01-01-2024, 00:00
#12
ExceptionalInsight zei:
De gedachte dat roken gezellig is is natuurlijk ook maar een illusie waar rokers maar al te graag in willen geloven. Er is niets gezelligs aan dergelijke vormen van zelfdestructie. Besides, sigaretten smaken in de buitenlucht vele malen beter dan in zo'n benauwd hok. Vond ik altijd. En het verbroedert toch ook wel een klein beetje als je met zn allen in de kou moet (moet (: ) staan? Ik zie alleen maar positieve gevolgen van dat verbod hoor. Neemt niet weg dat ik deze rookcafés een goed initiatief vind hoor, het verbaast me alleen dat daar niet meteen aan gedacht is. Maar ergens verbaast het me ook helemaal niet.
Klik om te vergroten...

Mee eens.
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gewoon net als in Barcelona stickers/bordjes bij de cafés neerzetten met daarop een indicatie: wel/niet-roken dan kan iedereen z'n eigen wijze besluit nemen en heb je geen gezeik meer
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind het zo'n betutteling van de overheid om dit soort dingen te moeten willen regelen, wel/ niet roken. Er komt een dag dat ze gaan uitmaken hoe laat je je lampen uit moet gaan doen.

Maar goed; ik vind dat de cafe's zelf moeten kunnen besluiten wat ze willen. De mensen kunnen dan toch zelf beslissen waar ze wel of niet naar binnen willen gaan?

Waar is het eigenlijk om te doen met het rookverbod? Is het in het leven geroepen voor niet rokend personeel of voor het totaalplaatje?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."