#1
Gemeentes praten over drugsbeleid
ANP | Gepubliceerd op 21 november 2008, 06:08
Laatst bijgewerkt op 21 november 2008, 06:16
ALMERE - Gemeentes komen vrijdag in het stadhuis van Almere samen om te praten over het drugsbeleid. Sommige gemeentes zijn het drugstoerisme en de overlast die hiermee gepaard gaat, zat.
,,Het is tijd voor een gesprek tussen de grensgemeenten en alle andere gemeenten die zich hierover druk maken'', aldus de organiserende Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de gemeente Maastricht. Zo besloten Bergen op Zoom en Roosendaal onlangs binnen afzienbare tijd alle coffeeshops binnen de gemeentegrenzen te sluiten vanwege de overlast van drugstoeristen.
Tijdens de wiettop willen de gemeentes de problemen rondom drugs in de grensgemeenten in kaart brengen. Ze wisselen gedachten en ervaringen uit over het huidige coffeeshopbeleid en hoe daarmee om te gaan.
Knelpunten
Op de bestuurlijke top wordt ook gekeken naar de knelpunten. Daarbij gaat het om onder meer criminaliteit, overlast van drugstoeristen en verslaving. De gemeentes bekijken welke problemen gezamenlijk kunnen worden opgelost.
De VNG overhandigt de top 10 van knelpunten aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Binnenlandse Zaken. ,,Gemeentes bepalen immers niet het beleid voor (soft)drugs en kunnen ook niet de nationale wetgeving veranderen.'' De VNG stelt dat de bijeenkomst een eerste stap is om vaker advies te vragen aan gemeentes over hun ervaringen met het huidige drugsbeleid.
Bron: http://www.almerevandaag.nl/nieuws/binnenland/article4076055.ece/Gemeentes_praten_over_drugsbeleid
ANP | Gepubliceerd op 21 november 2008, 06:08
Laatst bijgewerkt op 21 november 2008, 06:16
ALMERE - Gemeentes komen vrijdag in het stadhuis van Almere samen om te praten over het drugsbeleid. Sommige gemeentes zijn het drugstoerisme en de overlast die hiermee gepaard gaat, zat.
,,Het is tijd voor een gesprek tussen de grensgemeenten en alle andere gemeenten die zich hierover druk maken'', aldus de organiserende Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de gemeente Maastricht. Zo besloten Bergen op Zoom en Roosendaal onlangs binnen afzienbare tijd alle coffeeshops binnen de gemeentegrenzen te sluiten vanwege de overlast van drugstoeristen.
Tijdens de wiettop willen de gemeentes de problemen rondom drugs in de grensgemeenten in kaart brengen. Ze wisselen gedachten en ervaringen uit over het huidige coffeeshopbeleid en hoe daarmee om te gaan.
Knelpunten
Op de bestuurlijke top wordt ook gekeken naar de knelpunten. Daarbij gaat het om onder meer criminaliteit, overlast van drugstoeristen en verslaving. De gemeentes bekijken welke problemen gezamenlijk kunnen worden opgelost.
De VNG overhandigt de top 10 van knelpunten aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Binnenlandse Zaken. ,,Gemeentes bepalen immers niet het beleid voor (soft)drugs en kunnen ook niet de nationale wetgeving veranderen.'' De VNG stelt dat de bijeenkomst een eerste stap is om vaker advies te vragen aan gemeentes over hun ervaringen met het huidige drugsbeleid.
Bron: http://www.almerevandaag.nl/nieuws/binnenland/article4076055.ece/Gemeentes_praten_over_drugsbeleid
. Voor de rest moeten ze gewoon ervoor zorgen dat er in grensgemeente goed bereikbare coffeeshops zijn waar niet al teveel mensen omheen wonen en waar een grote parkeerplaats is. Precies zo een shop hebben we hier, daar wordt je standaard in het duits aangesproken, maarja verdienen we toch geld aan. Ik zelf ga niet al te vaak naar de shop, is duurder dan de wiettaxi :P . Maar vindt echt onzin dat ze alles willen sluiten.