Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe lange giftige arm van oud KGB'ers

De lange giftige arm van oud KGB'ers

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
_
_Kat_Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat denk je nou zelf? Dat al die hoog opgeleide KGB agenten (en dan heb ik het niet over hun school diploma's) na de val van de Soviet Unie gewoon parkeer wachters werden? Dat talent is nog meer waard tegenwoordig dan vroeger. Reken er maar op dat veel ex-KGB agenten regelmatig in worden gehuurd door de CIA en meer van dat soort instanties.
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#2
me bericht bevat te weinig tekens, maar ik wil dit hele bericht niet eens
poehee wat een moeilijk gedoe zeg plaatjes posten
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#3
eigenlijk zou iedereen op de hele wereld allemaal tegelijk een joint moeten roken, verplicht

dan is er geen honger meer, en geen oorlog, en geen moord, want iedereen denkt `ahh fock it``
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Moskou-
In Moskou begon gisteren het proces over de moord in oktober 2006 op journaliste
Anna Politovskaja, die zeer kritisch was over de Russiche regering.
Daags daarvoor vond de advocate, Karina Moskalenko, een uiterst giftig kwik in haar auto.
Ze had al dagen last van hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid.
De beschuldigende vinger wijst richting voormalige KGB'ers.
Roman tsepov stond bekend als de 'grijze generaal', ook wel de 'veiligheids oligarch'
genoemd. In Sint Petersburg gebeurde niets zonder dat hij erbij betrokken was.
De latere Russische president Vladimir poetin rekende hem tot zijn vrienden.
Op 24 september 2004 overleed Tsepov, een kleine twee weken nadat hij zich ziek
was gaan voelen. Autopsie op het lijk van de voormalige functionaris van inlichtingendienst
KGB wees uit dat hij was overleden aan een dodelijke dosis radioactieve straling in zijn
lichaam.
Het geval Tsepov kreeg in het westen weinig aan dacht. Net als een soortgelijk sterfgeval
op 3 juli 2003 toen overleed de onderzoeksjournalist Joeri Shchekochikhin.
Hij had zich ondermeer verdiept in de georganiseerde misdaad in Rusland.
Ook hij overleed aan een overdosis radioactieve straling in zijn lichaam.
De oligarch en de journalist wisten kennelijk teveel.
Hun moorden zijn nooit opgelost.
Gisteren begon in Moskou het proces over de moord op de kritische journaliste
Anna Politovskaja. Zij werd op 7 oktober 2006 in de hal van haar flatgebouw dood-
geschoten. De moordenaar - aangeduid als Rustam Makhmudov - staat niet terecht.
Hij is gevlucht naar het buitenland en onvindbaar. Zijn twee broers en een
ex-KGB-kolonel moeten zich verantwoorden. De KGB'er zou de Makhmudovs het
adres van Politovskaja gegeven hebben, alsmede gegevens over haar dagelijkse
doen en laten.

Showproces,

De rechtszaak tegen het trio vind achter gesloten deuren plaats. Kritici spreken van
een showproces om de internationale gemeenschap tevreden te stellen.
De echte dader, diens opdrachtgevers en het motief voor de daad blijven immers
onbekend. Karina Moskalenko wilde dat als advocate voor de familie-Politovskaja
ook gaan betogen voor de rechter. Zij wilde daarvoor vanuit het Franse Straatsburg
(waar ze bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens zaken tegen Rusland doet)
naar Moskou reizen.
De Russische hoofdstad bereikte Moskalenko nooit, ze belandde in een ziekenhuisbed
in Frankrijk. In haar auto ontdekte ze grote hoeveelheden zwaar giftige kwikbolletjes,
nadat ze zich kort daarvoor al slecht was gaan voelen: hoofdpijn, duizeligheid,
misselijkheid. Het vermoeden bestaat van een kwikvergiftiging.
De Franse politie onderzoekt de zaak.

Veel internationale aandacht trok de zaak-Alexander Litvinenko. Deze Rus overleed
op 23 november 2006 in een londens ziekenhuis nadat hij was vergiftigd met
radioactief polonium. Litvinenko was ook een ex-KGB-agent die in 2000 uit Rusland
vluchtte
De Britse autoriteiten stelden Andrei Lugovoi en Dmitri Kovtun verantwoordelijk
voor de dood van Litvinenko. Het duo eveneens ex-KGB'ers ontmoette hem op
1 november 2006 in Londen. Lugovoi en Kovtun ontkende bij terugkeer in Moskou
elke verantwoordelijkheid. De Russische overheid weigerde hen aan
Groot-Brittannie uit te leveren, maar bood wel aan de twee in Moskou te berechten.
De Britten wilden echter de nodige stukken niet overhandigen.
Martin Sixsmith, een Briste schrijver die vorig jaar het boek
'De Litvinenko akte' uitbracht, beschrijft een bezoek aan Moskou waar hij met
een ex-KGB'er 'kamer twaalf' bezocht in een buitenwijk van de stad.
De faciliteit, een van buiten af onherkenbaar laboratorium, hield zich bezig met
de ontwikkeling van niet te detecteren gif.
Hier werden niet alleen de zaak-Litvinenko voorbereid, maar ook het geval Tsepov.

Joesjtsjenko

Het laboratorium was ook betrokken bij de dioxinevergiftiging van de Pro-westerse
Viktor Joesjtsjenko in september 2004, toen deze het in de strijd om het
presidentschap van Oekraine opnam tegen de Pro-Russiche Viktor Janoekovitsi,
zo kreeg Sixsmith te horen.
Joesjtsjenko overleefde de vergiftiging, evenals Anna Politovskaja die in
september 2004 tijdens een vlucht naar beslan gif kreeg toegediend
via het kopje thee dat ze aan boord dronk.
De KGB (de afkorting staat voor
Komitet Gosoedarstvennoj Bezopasnosti:) (Comité voor Staatsveiligheid)
bestaat sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie in 1991 niet meer.
Tienduizenden ex-agenten vonden emplooi bij de FSB,
de Federale Veiligheiddienst, die in 1995 van start ging, of besloten al dan niet
gezamenlijk, hun kennis en kunde te gelde te make.
Ook met duistere zaakjes, zoals de diverse gifacties.
Overigens ondernam de KGB, voor zover bekend, de eerste radioactieve vergiftiging
in 1957 toen men in Frankfurt probeerde de naar de VS overgelopen
KGB-officier Nikolai Khoklov met thallium dan wel polonium te vermoorden.
De actie mislukte.

vogel kotst :kots: al die giftroep uit :kots:
:kots: :kots: :kots: :rockband:
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#5
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#6
(*NHD) Donderdag 20 November 2008

*Zaak Politkovskaja toch achter gesloten deuren

''Moordproces journaliste een farce''


Door Carel Goseling.

Den-Haag- Maandag ging de vlag uit bij de aanhang van de in Moskou vermoorde journaliste
Anna Politkovskaja (4:sunglasses:. Een millitaire rechtbank had verrassend, besloten de zaak in het
openbaar te behandelen.
,,Wij zijn heel blij'' , zei ilja, haar zoon. Gisteren sloeg de vreugde om in verdriet.
Formeel op verzoek van de dinsdag benoemde twaalf juryleden besloot de rechtbank de zaak toch
achter gesloten deuren te behandelen.
De juryleden wilden niet gefotografeerd worden door de aanwezige pers uit angst voor hun leven.
De zaak politkovskaja is omgeven door geheimzinnigheid.
De journaliste stond zeer kritisch ten opzichte van het beleid van de voormalige president Poetin
en zijn vertrouwelingen.
Met name de wandaden van de Russen in Tsjetjsenié vormden onderwerp van talloze reportages
die Politkovskaja voor haar krant Novaya Gazeta schreef.
Volgens Karino Moskalenko, advocaat van de familie Politkovskaja, is het proces een lachertje.
Zo heeft het onderzoek van de autoriteiten geen antwoord gegeven op de vraag wie de echte moordenaar is, wie opdracht voor de moord heeft gegeven, de reden voor de moord en de financiering van de hele operatie.
Moskalenko wil dat Ramzan Kadyrov voor de rechtbank komt getuigen.
Kadyrov is sinds 15 februari 2007 de pro-Russische president van Tsjetsjenié.
Daarvoor was de Tsjetsjeen aanvoerder van een militie die tegen de Russen vocht.
In 1999 wisselde Kadyrov echter van kamp en vocht zijn militie, met steun uit Rusland , tegen de opstandige Tsjetsjenen.
Kadyrov zal echter niet komen getuigen. Daarvoor weet hij teveel over de duistere deals tussen Russische en Tsjetsjeense machthebbers, overeeenkomsten waar Politkovskaja naar speurde en die koste wat kost geheim moeten blijven.
Dmitry Muratov, hoofdredacteur van Novaya Gazeta, gelooft dat dit de echte reden is voor het besluit van de rechter om het proces toch achter gesloten deuren te voeren.
Bovendien wilden de autoriteieten niet dat de activiteieten van de 'agenten' die in de zaak Politkovskaja een grote rol spelen, op straat komen te liggen.
Geen wonder dat ook de aanklager aandrong op een niet openbaar proces.
Moskalenko is niet echt verbaasd. Zij wijst erop dat de autoriteiten eerder een lijst van verdachten lieten uitlekken,
(kennelijk om mensen die daarop stonden de kans te geven onder te duiken)
en nog steeds weigeren ze de 'onbekenden' die gefilmd zijn door de camera's in het woongebouw van Politkovskaja op te sporen.
Moskalenko:,, Het proces is een farce.''
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#7
http://www.nrc.nl/kunst/article2069919. ... r_bij_IDFA
http://weblogs.nrc.nl/weblog/idfa/2008/ ... n-de-stad/
http://weblogs3.nrc.nl/moskou/2007/03/0 ... -kasparov/

Filmmaker Masja Novikova volgde hem anderhalf jaar in zijn poging een coalitie tegen Poetin te smeden: Een Ander Rusland. Het werd een fiasco. Aanvankelijk hield het Kremlin Kasparov en de zijnen onder de duim met massale politieaanwezigheid, later met een slimmere strategie: de door het Kremlin gefinancierde jeugdbeweging Nasji (De Onzen) volgde de schaakkampioen hinderlijk overal waar hij opdook.
Klik om te vergroten...

In het Rusland-aanbod van het IDFA valt op dat buitenlandse documentairemakers – en emigranten als Novikova – veel somberder zijn dan de Russen zelf. De Nederlandse Daya Cahen toont in Nashi het jaarlijkse zomerkamp van de Poetinjeugd. Ze registreert hoe jongeren door het Kremlin worden gedrild en geïndoctrineerd. Men herhaalt mechanisch slogans, kritiseert elkaar als bij taalfouten. Maar zijn het gelovigen of opportunisten? Nashi wordt vertoond in split screen, waarmee Cohen het contrast tussen massa en individu toont. Dat stijlmiddel herinnert op een perverse manier ook aan de film Woodstock: Nasji als Poetins’ love-generation.
Klik om te vergroten...

Weet er iemand hoe ik die films kan zien over rusland van het idfa ,,?

hier een zeer boeiende aflevering over Kasparov van tegenlicht
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /39216219/
klik rechts bovenaan voor de film, daarna moet je de instellingen opslaan,,
anders heb je dus geluid zonder beeld,,

nog meer films over Rusland.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /35286555/
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Garry Kasparov strijdt met zijn partij The Other Russia tegen het bewind van Poetin, dat in deze boeiende film als sterk autoritair naar voren komt. De invloed van de KGB is enorm, sinds Poetin in 2000 president werd. Volgens Kasparov houdt de Russische leider het Westen voor de gek.

In the Holy Fire of Revolution
Masha Novikova, Nederland, 2008
(film over Kasparov)
http://www.idfa.nl/nl/Festival/festival ... 6a8894d898
die wil ik zien,,
kan ik dvd bestellen ofzo, ?
ik kan niet naar het festival.
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kasparov aan het woord in het festivaljournaal van afgelopen weekend.
Bij de 18 en een halve minuut vanaf daar gaat het over Kasparov
en komt hij zelf ook aan het woord.

http://player.omroep.nl/?aflID=8306534
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#10
^

Hoe lang heb je daarover nagedacht?
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#11
cropp zei:
eigenlijk zou iedereen op de hele wereld allemaal tegelijk een joint moeten roken, verplicht

dan is er geen honger meer
Klik om te vergroten...
:grin:

Sorry, maar dat vind ik even niet het toppunt van geloofwaardigheid om de een of andere reden.
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#12
ZI09 zei:
cropp zei:
eigenlijk zou iedereen op de hele wereld allemaal tegelijk een joint moeten roken, verplicht

dan is er geen honger meer
Klik om te vergroten...
:grin:

Sorry, maar dat vind ik even niet het toppunt van geloofwaardigheid om de een of andere reden.
Klik om te vergroten...

elke dag een joint voor iederéén plus natuurlijk een voedselpakket,, van blowen krijg je zo vaak een vreetkick dus dat is dan wel net zo handig,, hoeven we meteen nooit meer honger te lijden,

snappie het dan niet,, het gaat om de lange termijn effecten van de marihuana
Marihuana is geestverruimend
als iederéén pure wietjoints gaat blowen,, worden me allemaal vredige rasta's en hippies en word de wereld een veel betere plaats voor iedereen,,,,,,,, zonder hongerlijden,,,

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."