Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWetsvoorstel bindend correctief referendum

Wetsvoorstel bindend correctief referendum

5 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#1
GroenLinks, D66 en regeringspartij PvdA hebben gezamenlijk een wetsvoorstel gemaakt om een bindend correctief referendum mogelijk te maken. Ter Horst (PvdA) kan zich daarin vinden.

Burgers krijgen dan de mogelijkheid om wetten te blokkeren of terug te draaien. ''Als blijkt dat de volksvertegenwoordigers hun werk niet goed doen, dan kan het volk dat tussentijds corrigeren.''

CDA = ''niet enthousiast''
Cu = "nooit voorstander referenda geweest"
VVD ziet "niets in het wetsvoorstel"
SP vind "het een goede zaak"

In 1999 was dit voorstel op 1 stem na aangenomen, die van Hans Wiegel (VVD).
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind het een goed plan, dat zal de democratie een stuk directer maken. Het is echt er niet de bedoeling dat de voor- en tegenstanders van ieder plan campagne gaan lopen maken voor hun standpunt wanneer er een referendum is. Naast de tergende hoeveelheid geldt en tijd die dit kost moeten mensen gestimuleerd worden om zelf te beslissen wanneer ze over objectieve informatie beschikken.
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#3
heel mooi, tegenwoordig verpest een klein groepje het nl. steeds vaker voor een grote groep
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jammer dat Wiegel destijds de enige was.
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind het ook een goed plan (Maarja.. CDA & CU saboteren elk goed plan:wink:. Het verbaasde me wel dat PvdA hiermee aankomt.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Erg goed plan ja.
Een probleem in de politiek is dat er beslissingen worden genomen die niet door de meerderheid van het volk gedragen worden. Dit komt deels doordat de volksvertegenwoordiging niet perfect representatief is voor het volk, en deels doordat er afspraken gemaakt worden door 2 partijen die plannen hebben met te weinig draagvlak en dan beloven elkaars plannen te steunen.

Om dit op te lossen is zon referendum een goed plan, verder zou het interessant zijn om elke vorm van regeer afspraken te verbieden bij grondwet. Alleen de handhaving daarvan zou erg moeilijk zijn, en het zou nog meer corruptie in de hand werken. Toch vind ik dat er een eind moet komen aan die afspraken. Als regerende partijen zich kunnen neerleggen bij de wil van hun coalitiepartners en daarop hun beleid aanpassen, moeten ze zich ook kunnen neerleggen bij de wil van het volk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."