Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSimon Vinkenoog

Simon Vinkenoog

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
s
splifftailLid
01-01-2024, 00:00
#1
Novum) - Simon Vinkenoog is overleden. De 80-jarige dichter stierf zaterdagnacht in het VU medisch centrum in zijn woonplaats Amsterdam aan de gevolgen van een hersenbloeding. Dit heeft zijn familie laten weten.

Vinkenoog, die al langer problemen had met zijn gezondheid, werd vrijdagavond in het ziekenhuis opgenomen nadat hij zich verward voelde. Scans wezen vervolgens uit dat hij een zware hersenbloeding had. Kort daarna raakte hij in coma. Zaterdagnacht om 01.37 uur overleed Vinkenoog.

Vinkenoog, die begin jaren vijftig doorbrak als een van de Vijftigers, was de laatste decennia minder bekend om zijn gedichten dan om zijn reputatie als ontregelend hippieorakel.

De Amsterdammer was een van de wegbereiders van de Vijftigers. Met zijn eenmanstijdschrift Blurb bood Vinkenoog vanuit Parijs, waar hij acht jaar woonde, een podium voor geestverwante dichters als Lucebert, Jan Hanlo en Remco Campert. In 1951 stelde hij de geruchtmakende bloemlezing 'Atonaal' samen, waarmee de Beweging van Vijftig haar naam vestigde. Zelf was hij een jaar eerder gedebuteerd met de bundel 'Wondkoorts'.

In de jaren zestig sloot de verklaarde cannabisgebruiker zich onder invloed van de 'beat generation' aan bij de provobeweging. Vinkenoog organiseerde festivals waarop jazz en poëzie samen op één podium werden gebracht en was daarmee een voorloper van de huidige generatie podiumdichters.

De literaire kritiek nam in de loop der jaren afstand van het werk van Vinkenoog. Hem werd verweten 'orakelpoëzie' te schrijven op basis van associaties waaraan geen touw was vast te knopen. De laatste jaren kwam hier een kentering in, mede op basis van hernieuwde waardering voor het belang van Vinkenoog voor de podiumpoëzie. In het najaar van 2008, enkele maanden na zijn tachtigste verjaardag, verscheen de bundel 'Vinkenoog verzameld', met daarin een overzicht van zijn zestigjarige loopbaan.

Moge hij in eeuwigheid voortbestaan....
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gemini zei:
Uber-blower.
Klik om te vergroten...
Vinkenoog was echt heeeeeel veel meer dan dat. Iemand die voor mij heel veel betekende, wat denk ik altijd wel zal blijven.

Behoorlijk geschrokken toen ik het hoorde, hij leek juist enorm goed te pas na die operatie... http://www.at5.nl/artikelen/18933/inter ... -vinkenoog , interview op AT5 van een paar weken geleden.
s
splifftailLid
01-01-2024, 00:00
#3
JJJ zei:
Gemini zei:
Uber-blower.
Klik om te vergroten...
Vinkenoog was echt heeeeeel veel meer dan dat. Iemand die voor mij heel veel betekende, wat denk ik altijd wel zal blijven.

Behoorlijk geschrokken toen ik het hoorde, hij leek juist enorm goed te pas na die operatie... http://www.at5.nl/artikelen/18933/inter ... -vinkenoog , interview op AT5 van een paar weken geleden.
Klik om te vergroten...


helemaal met je eens, al denk ik dat zijn bekendheid -helaas- bij de jonge gebruikers gering is... een van zijn mooiste kwaliteiten was zijn onvoorwaardelijke positiviteit...
t
timmaniacLid
01-01-2024, 00:00
#4
was op vakantie toen ik het hoorde van een vriendin..

Erg jammer, mijn favoriete dichter aller tijden :(

Heb op de middelbareschool zelfs mijn mondeling Nederlands over hem gehouden :)

Maar slechts pasgeleden (paar maandjes terug)kwam ik erachter dat hij nog toffer is dan ik al dacht dat hij was, samenwerken met spinvis, schreef precies over de dingen die ik het meest interessant vind (spritualiteit/alchemie/drugs/yoga/etc.).

Werkelijk een verlies voor Nederland en eigenlijk de hele wereld, maar zijn (omvangrijke werk) zal nog lang herinnerd worden.

Vinkenoog zei dat de dood de belangrijkste gebeurtenis in iemands leven is, en hij zal voortleven als dat wat wij allemaal zijn en waarin zijn fysieke vorm nu in opgelost is: Het Cosmische Bewustzijn, dat wij allemaal in onze essentie zijn.

Vinkenoog!! :rockband: :wave:
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik was naar zijn begravenis geweest. Was erg bijzonder allemaal.

Simon, je was geweldig!
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoorde het vanmiddag op het nieuws. Uber-blower.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."