Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest is niet nauwkeurig

Speekseltest is niet nauwkeurig

4 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ahja,goed nieuws rijden onder invloed ben ik sowieso niet echt kapot van.
Wat tot nu toe het beste werkte volgens koos met de bril van de tv, is mensen die getraind/opgeleid :tearsofjoy: zijn om te kijken wanneer iemand drugs gebruikt.
En de mensen die dan verdacht worden moesten bloed afnemen dacht ik op het bureau,zo werden er toch wat mensen gepakt onder invloed drugs ipv doorrijden na alcoholcontroles.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een speekseltest voor automobilisten om te controleren of ze drugs hebben gebruikt, is onnauwkeurig. Met de test kan niet worden aangetoond wanneer een bestuurder van een voertuig de drugs heeft gebruikt en in welke hoeveelheden. Dat heeft onderzoeker Daan van der Gouwe van het Trimbos-instituut zondag gezegd.

Het Trimbos-instituut is een kenniscentrum op het gebied van drugs en verslaving.
Van der Gouwe reageert op een pleidooi van de Raad van Hoofdcommissarissen om voortaan hard op te treden tegen automobilisten die sporen van drugs in hun speeksel hebben. Ze zouden volgens de politie niet in staat zijn een auto te besturen. De politie hoopt op deze manier het aantal verkeersdoden verder omlaag te brengen. Automobilisten die onder invloed van drugs zijn, kunnen nu niet goed worden aangepakt, aldus de raad.

Volgens Van der Gouwe blijven cannabissporen bij iemand die regelmatig blowt, ongeveer twee weken in zijn of haar bloed zitten. Wetenschappers weten volgens hem niet hoelang de sporen in speeksel achterblijven. Volgens hem is met een speekseltest ook niet aan te tonen hoeveel drugs iemand heeft gebruikt. Bovendien zijn er nog geen duidelijke grenzen gesteld in Nederland die aangeven hoeveel drugs een bestuurder mag gebruiken om veilig auto te kunnen rijden, zegt de onderzoeker. Bij alcohol zijn die grenzen er wel.

Europees onderzoek moet volgens hem volgend jaar antwoord geven op de vraag hoe lang de sporen van drugs in het speeksel achterblijven. Hij pleit ervoor om pas maatregelen te treffen als de conclusies zijn gepresenteerd. „Het zou onrechtvaardig zijn om iemand te beboeten met drugssporen in zijn speeksel, terwijl de persoon normaal in staat is om auto te rijden”, aldus de onderzoeker van het Trimbos-inistituut.

dat is goed nieuws !!! :rock:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
sja, als ze me gaan controleren op speed ben ik genoodzaakt het bij lsd te houden achter het stuur, ik weet niet of de verkeersveiligheid daarbij gebaat is hoor :)

(en zonder drugs naar huis rijden, dan val ik in slaap, das nog veel gevaarlijker)

moraal van het verhaal: speed moet legaal zijn achter het stuur, als ze goed onderzoek doen denk ik dat zal blijken dat dat goed is voor de verkeersveiligheid gezien slaaptekort veel en veel gevaarlijker is dan speed. (ja, ik weet het, natuurlijk is uitgeslapen rijden nog beter, maar iedereen zal toch thuis willen komen na een feestje, en niet iedereen heeft een camper ofzo)
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#4
mensen die getraind/opgeleid zijn om te kijken wanneer iemand drugs gebruikt.
Klik om te vergroten...
bij ons had vroeger een leerkracht ook zo van die lessen gevolgd, om te kunnen
zien of er leerlingen waren die onder invloed waren.
ze heeft nooit iets opgemerkt bij de leerlingen (waaronder ikzelf) die onder invloed in de les zaten. :mrgreen:
i
ilyasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zijn ze daar nu pas achter?
Waarom wist ik dit al enkele maanden :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."