Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWest-Brabant neemt afscheid softdrugs beleid

West-Brabant neemt afscheid softdrugs beleid

16 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zei toch: Belgen brengen ongeluk.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#2
De joint en buitenlandse kentekenplaten bepalen vandaag voor het laatst het straatbeeld in Bergen op Zoom en Roosendaal. In beide Brabantse steden gelden vanaf morgen nieuwe regels waarmee een einde komt aan de gedoogde drugsverkoop. Coffeeshops die wel softdrugs verkopen riskeren, na een eerste waarschuwing, een sluiting van vijf jaar.

Beide steden hebben ieder vier coffeeshops binnen hun gemeentegrenzen die als een magneet werken op vooral Belgische drugstoeristen. Van de 25.000 drugstoeristen die wekelijks beide Brabantse steden bezoeken komt negentig procent uit het naburige Vlaanderen, zo bleek uit onderzoek.

Een jaar geleden lieten de burgemeesters Marijnen (Roosendaal) en Polman (Bergen op Zoom) weten de overlast van drugstoeristen beu te zijn. Het duo kondigde het einde aan van het gedoogbeleid in hun gemeentes. Morgen is het zover en is de verkoop van softdrugs in coffeeshops verboden.

De coffeeshophouders op hun beurt stapten naar de rechter om het verbod tegen te houden. De rechter doet in de loop van vandaag uitspraak.

Update:

De poging van zes West-Brabantse coffeeshops om via de voorzieningenrechter een voorlopig sluitingsverbod af te dwingen, is mislukt.

De rechter in Breda verklaarde de coffeeshops vandaag niet ontvankelijk in hun eis. Vanaf morgen geldt in de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal een totaalverbod op de verkoop van soft drugs.

Coffeeshops die zich daar niet aan houden, krijgen een waarschuwing en vervolgens een sluitingsbevel. De zes eisers in het kort geding hadden al een waarschuwing en wilden via een gang naar de rechter sluiting voorkomen.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#3
En toen schoven de toeristen door naar Breda, Tilburg, Eindhoven. Weg probleem. :rolleyes:
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#4
BlackRobBlunt zei:
En toen schoven de toeristen door naar Breda, Tilburg, Eindhoven. Weg probleem. :rolleyes:
Klik om te vergroten...

en dan gaan die ook dicht nederland kennende...D66 zeg er wat van :P
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
Toen het eerste nieuwsbericht kwam over dat gezeik in Roosendaal en Bergen op Zoom zei ik het gelijk al. Ze gaan het probleem verplaatsen zodat ze het straks voor zichzelf goed kunnen praten om alle coffeeshops te sluiten.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#6
Terwijl t zo makkelijk is, buitenlanders uit de shop weren of pleiten voor een Europees gedoogbeleid. Weinig kans though. :(
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lauu zei:
De rechter in Breda verklaarde de coffeeshops vandaag niet ontvankelijk in hun eis. Vanaf morgen geldt in de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal een totaalverbod op de verkoop van soft drugs.

Coffeeshops die zich daar niet aan houden, krijgen een waarschuwing en vervolgens een sluitingsbevel. De zes eisers in het kort geding hadden al een waarschuwing en wilden via een gang naar de rechter sluiting voorkomen.
Klik om te vergroten...

Ze hadden beter gelijk dat sluitingsbevel geven, ik denk niet dat de coffeeshops het hoofd boven water kunnen houden zonder de verkoop van softdrugs.
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Zodat ze straks alle koffieshops gaan sluiten in NL?
Nah denk het niet hoor.
Let op mijn woorden dit gaat nog eens gebeuren! Straks gaat de overheid de teelt zelf regelen of laten regelen. Zo kunnen ze het meeste gecontroleerd in de gaten houden en nog eens (extra) belastingen vangen ook :wink:
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Daar zijn ze niet slim genoeg voor.
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Deranged zei:
Daar zijn ze niet slim genoeg voor.
Klik om te vergroten...

Ze doen het inprincipe ook met drank en sigaretten, dus waarom niet? :wink:
Ik weet het zo net nog niet..
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fresh zei:
Ze doen het inprincipe ook met drank en sigaretten, dus waarom niet?
Klik om te vergroten...
Logica is ze helaas ook volkomen vreemd.

Maar dat krijg je nou eenmaal als je in sprookjes gelooft en dit ook nog eens zonder enige schaamte etaleert.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik als niet-blower boeit het niet dat ik ging wiet meer kan kopen, ik vind het alleen eng dat ons land door zulke mensen wordt bestuurd.
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#13
De maatregel die nu getroffen wordt heeft 0,0 nut. Het is een tijdelijke oplossing voor deze twee steden, maar het probleem gaat zich alleen maar verplaatsten naar andere grote steden.. Dan maar een paar kilometertjes verder rijden.

Is het nou echt zo moeilijk om de regel in te voeren "Alleen verkoop op vertoon Nederlandsch identiteitsbewijs" ? Opgelost.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dubz zei:
Is het nou echt zo moeilijk om de regel in te voeren "Alleen verkoop op vertoon Nederlandsch identiteitsbewijs" ? Opgelost.
Klik om te vergroten...

Uhm, ik had al bijna een duidelijk ja gezegd, maar lees voor jezelf: http://www.encod.org/info/EU-HOF-BUIGT-ZICH-OVER-COFFEESHOPS.html

Voor de mensen die nog nooit in maastricht zijn geweest. ID Kaart scanners ed.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1198645.ece/Coffeeshop_Maastricht__geen_pasjes_nodig#

Voor degene die nog niet weten wat er in 2010 gaat gebeuren in limburg, alhoewel venlo volgens mij niet meer mee wil doen.

http://www.volkskrant.nl/archief_gr...e_moet_rust_in_coffeeshops_Limburg_herstellen

Een qoute uit de bovenstaande link:
"Ook willen de acht burgemeesters dat cannabis alleen nog met pinpas of creditcard kan worden afgerekend. Dat moet eveneens drempelverhogend werken. ‘We halen het bezoek aan de coffeeshops uit de anonimiteit’, aldus Leers. Burgemeester Hubert Bruls van Venlo: ‘Dit plan is niet zaligmakend. Maar door de drempel te verhogen hopen we grote groepen te ontmoedigen.’"

Ik ga nu al bijna nooit naar de coffeeshop, dus ga zeker geen pasje aanschaffen.


Ik vind dat ze het een groter probleem maken dan dat het is. Daarnaast profiteren de grensgemeenten ook van het drugstoerisme, ze moeten er alleen beter gebruik van maken. Zorg ervoor dat er aan de randen van de steden coffeeshops komen met een grote eigen parkeerplaats. Iedereen die alleen wiet komt halen met de auto gaat daarheen en is ook zo weer weg. De mensen die ook nog wat willen winkelen ofzo, die kunnen dan gewoon naar de stad gaan. Zo kan de stad op meerdere manieren profiteren. Ze doen altijd zo alsof iedereen die naar de shop gaat hier, meteen weer gaat en geen cent in regulieren zaken laat.

Als de duitsers een feestdag hebben dan staat er bij snelweg in heerlen file omdat ze allemaal naar de ikea gaan, dat is toch ook overlast.
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#15
Shops dicht gooien zorgt juist voor meer overlast dan dat er al was.
Verbied de verkoop aan buitelanders die verpesten het tog alleen maar.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Elke restrictie zorgt voor meer illigale straat handel.

Ga je een maximum hoeveelheid verkopen per klant, krijg je een beetje illigale straat handel.
Ga je buitenlanders weren uit de shop, krijg je wat meer illigale straat handel.
Ga je de shop sluiten, krijg je enorm veel illigale straat handel.

Wil je geen illigale straat handel ?
Dan moet je de shops open houden, met zo min mogelijk restricties. Je kunt ze op een plaats zetten waar niemand er last van heeft.
Ik zou dus zeggen, shops buiten de stad, met drive trough en max 10 of 20g per klant. Geen verkoop aan minderjarigen, dat zijn genoeg restricties. Illigale verkoop aan minderjarigen (binnen of buiten de shop) mag dan wat mij betreft zeer zwaar bestraft worden.
Inkoopsbeleid voor de shops goed legaal regelen. Vergunningen voor kwekers dus.

Dan blijft er in mijn ogen slechts 1 probleem over, en dat is, wie krijgt er een vergunning voor een shop of kweekerij. Zoals het nu is dat er ooit wat vergunningen zijn uitgedeeld aan de gelukkigen (voorheen criminelen) die nu stinkend rijk worden (maar tegelijk elk moment in hun hol genaaid kunnen worden omdat ze allemaal meer dan een halve kilo in voorraad hebben) vind ik erg oneerlijk. Het kweken kan misschien wel door gewoon een onbeperkt aantal vergunningen uit te delen (de vergunning dient dan alleen nog om in kaart te houden waar en door wie er gekweekt word en controle op kwaliteit en eventuele illigale nevenactiviteiten mogelijk te maken) Indien hierdoor te veel gekweekt word kelderd de prijs en doet de marktwerking wel wat hij moet doen. Een onbeperkt aantal vergunningen voor coffeeshops zal niet werken omdat je ze niet op elke plaats wil hebben. Vergunningen veilen zou een optie zijn, hoogste bieder krijgt hem, heeft de gemeente er ook nog wat aan, maar dit zou weer leiden tot zeer hoge winstmarges bij de coffieshops om die vergunningen te betalen, wat op zijn beurd weer leid tot klanten die de illigale handel gaan opzoeken.

Buitenland die vervelend doet ?
Laat ze lekker zelf gaan legaliseren, of zelf hun eigen bevolking aan de grens gaan controleren als ze dat echt zo graag willen. Hun idiote drugsverbod moet toch niet ons probleem zijn ?
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Wacky zei:
Buitenland die vervelend doet ?
Laat ze lekker zelf gaan legaliseren, of zelf hun eigen bevolking aan de grens gaan controleren als ze dat echt zo graag willen. Hun idiote drugsverbod moet toch niet ons probleem zijn ?
Klik om te vergroten...

Daarmee sla je de spijker op z'n kop! Vind ik dus ook!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."