Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKetamine bijna erkend als antidepressiva

Ketamine bijna erkend als antidepressiva

4 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
g
gullejerrLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kwam dit bericht tegen over de toepassing van Keta als antidepressiva en de legalisering ervan. Vond het iigv de moeite waard om het hier even te delen.


Drugs als medicijn. Dat is natuurlijk niet heel baanbrekend nieuws. Cannabis wordt natuurlijk al langer voorgeschreven als pijnbestrijder. Net als morfine. Maar binnenkort wordt er misschien een nieuwe toegevoegd aan het lijstje van drugs voor medisch gebruik. Althans, als het aan de Canadezen ligt wel.

Special K, of ketamine kennen wij als de drug waardoor je ledematen in rubber veranderen. Althans, zo voelt het. De artsen kennen ‘m als verdovingsmiddel. Of als pijnbestrijder van chronische pijn. Zo werd ‘ie in 1962 ook ontdekt. Pas in de jaren ’70 werd ‘ie opgepikt als recreatieve drug. En nu jaren later wordt het misschien een officieel medicijn tegen depressies!

# Doei depressie
Al eerder hadden de Amerikanen ontdekt dat ketamine werkt tegen zware depressies. Het werd alleen niet erkend als officieel medicijn. Nu is er een nieuwe partij die er heilig van overtuigd is dat deze ‘Karel’ werkt tegen depressies.

Ditmaal is het in handen van de Canadese Matthew Cooper. In zijn paper onderzocht hij alle onderzoeken die betrekking hadden tot ketamine als middel tegen depressie. In The World Journal of Biological Psychiatry licht hij z’n 'voorliefde' voor ketamine toe: "Op dit moment is keta het meest veelbelovende middel om de dissociatieve en psychotomimetische effecten te verzachten.” Oftewel: de kans op psychische aandoeningen zijn kleiner.



In tegenstelling tot andere medicijnen werkt keta ook snel. Heel snel. Zelfs binnen de 40 minuten. En zélfs al is de stof allang uit het lichaam verdwenen. Bij andere middelen kan het maanden duren, en ook dan werken ze niet altijd. En als je een zwaar manisch depressief geval hebt, is een week soms al te lang.

# Special K
Het bewijs is nu in handen van de ‘American Psychiatric Association’. Die bepalen of keta daadwerkelijk ingezet kan worden als behandelmiddel tegen depressies. Voorheen stonden ze namelijk nog niet echt te happen om Special K als medicijn voor te schotelen. Dit vanwege z’n hallucinerende werking. Toch is er onder gecontroleerde omstandigheden nog geen bewijs gevonden voor ernstige schade, of verslaving.

Daarbij staan de Amerikanen natuurlijk nooit echt te springen om een “partydrug” in te zetten als medicijn. Toch ziet de 'Ketamine Advocacy Network' het rooskleurig in. Ook al verleent de APA het in maar in een paar gevallen, dan is het volgens hen al een stap in de goede richting.

Bron
http://spuitenenslikken.bnn.nl/nieuws/a ... depressiva
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb dit even naar het juiste subforum verplaatst.

Typisch spuiten en slikken nieuws dit. Ze brengen het alsof het al bijna is goedgekeurd, maar eigenlijk is er nog niks gebeurd. Dat de wetenschap hier enthousiast over is, is allang geen nieuws meer. Dat de APA het nu in overweging neemt wel volgens mij, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat het ook daadwerkelijk goedgekeurd gaat worden als medicijn en of dit snel gaat gebeuren. Laten we hopen dat het wel snel wordt goedgekeurd in ieder geval, een alternatief naast de SSRIs, etc is wel gewenst namelijk.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit is inderdaad wel een heel populistisch verhaal, ja. :P
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Spuiten en slikken brengt idd hun feitjes nooit zĂł vind ik ook.

Anyhow: my solution is dus gewoon een bietje keta eens in de zoveel tijd? Problem solved :grin:
g
gullejerrLid
01-01-2024, 00:00
#5
Moet het ook eerst nog maar zien gebeuren hoor, maar vond het wel het delen waard.

Zelf probeer ik de keta lekker te laten voor wat het is. Vind het te lekker en te relaxt om eens in de zoveel tijd te doen, als ik een beetje heb gebruik ik het meer dan me lief is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."