#1
Ik kwam dit bericht tegen over de toepassing van Keta als antidepressiva en de legalisering ervan. Vond het iigv de moeite waard om het hier even te delen.
Drugs als medicijn. Dat is natuurlijk niet heel baanbrekend nieuws. Cannabis wordt natuurlijk al langer voorgeschreven als pijnbestrijder. Net als morfine. Maar binnenkort wordt er misschien een nieuwe toegevoegd aan het lijstje van drugs voor medisch gebruik. Althans, als het aan de Canadezen ligt wel.
Special K, of ketamine kennen wij als de drug waardoor je ledematen in rubber veranderen. Althans, zo voelt het. De artsen kennen âm als verdovingsmiddel. Of als pijnbestrijder van chronische pijn. Zo werd âie in 1962 ook ontdekt. Pas in de jaren â70 werd âie opgepikt als recreatieve drug. En nu jaren later wordt het misschien een officieel medicijn tegen depressies!
# Doei depressie
Al eerder hadden de Amerikanen ontdekt dat ketamine werkt tegen zware depressies. Het werd alleen niet erkend als officieel medicijn. Nu is er een nieuwe partij die er heilig van overtuigd is dat deze âKarelâ werkt tegen depressies.
Ditmaal is het in handen van de Canadese Matthew Cooper. In zijn paper onderzocht hij alle onderzoeken die betrekking hadden tot ketamine als middel tegen depressie. In The World Journal of Biological Psychiatry licht hij zân 'voorliefde' voor ketamine toe: "Op dit moment is keta het meest veelbelovende middel om de dissociatieve en psychotomimetische effecten te verzachten.â Oftewel: de kans op psychische aandoeningen zijn kleiner.
In tegenstelling tot andere medicijnen werkt keta ook snel. Heel snel. Zelfs binnen de 40 minuten. En zélfs al is de stof allang uit het lichaam verdwenen. Bij andere middelen kan het maanden duren, en ook dan werken ze niet altijd. En als je een zwaar manisch depressief geval hebt, is een week soms al te lang.
# Special K
Het bewijs is nu in handen van de âAmerican Psychiatric Associationâ. Die bepalen of keta daadwerkelijk ingezet kan worden als behandelmiddel tegen depressies. Voorheen stonden ze namelijk nog niet echt te happen om Special K als medicijn voor te schotelen. Dit vanwege zân hallucinerende werking. Toch is er onder gecontroleerde omstandigheden nog geen bewijs gevonden voor ernstige schade, of verslaving.
Daarbij staan de Amerikanen natuurlijk nooit echt te springen om een âpartydrugâ in te zetten als medicijn. Toch ziet de 'Ketamine Advocacy Network' het rooskleurig in. Ook al verleent de APA het in maar in een paar gevallen, dan is het volgens hen al een stap in de goede richting.
Bron
http://spuitenenslikken.bnn.nl/nieuws/a ... depressiva
Drugs als medicijn. Dat is natuurlijk niet heel baanbrekend nieuws. Cannabis wordt natuurlijk al langer voorgeschreven als pijnbestrijder. Net als morfine. Maar binnenkort wordt er misschien een nieuwe toegevoegd aan het lijstje van drugs voor medisch gebruik. Althans, als het aan de Canadezen ligt wel.
Special K, of ketamine kennen wij als de drug waardoor je ledematen in rubber veranderen. Althans, zo voelt het. De artsen kennen âm als verdovingsmiddel. Of als pijnbestrijder van chronische pijn. Zo werd âie in 1962 ook ontdekt. Pas in de jaren â70 werd âie opgepikt als recreatieve drug. En nu jaren later wordt het misschien een officieel medicijn tegen depressies!
# Doei depressie
Al eerder hadden de Amerikanen ontdekt dat ketamine werkt tegen zware depressies. Het werd alleen niet erkend als officieel medicijn. Nu is er een nieuwe partij die er heilig van overtuigd is dat deze âKarelâ werkt tegen depressies.
Ditmaal is het in handen van de Canadese Matthew Cooper. In zijn paper onderzocht hij alle onderzoeken die betrekking hadden tot ketamine als middel tegen depressie. In The World Journal of Biological Psychiatry licht hij zân 'voorliefde' voor ketamine toe: "Op dit moment is keta het meest veelbelovende middel om de dissociatieve en psychotomimetische effecten te verzachten.â Oftewel: de kans op psychische aandoeningen zijn kleiner.
In tegenstelling tot andere medicijnen werkt keta ook snel. Heel snel. Zelfs binnen de 40 minuten. En zélfs al is de stof allang uit het lichaam verdwenen. Bij andere middelen kan het maanden duren, en ook dan werken ze niet altijd. En als je een zwaar manisch depressief geval hebt, is een week soms al te lang.
# Special K
Het bewijs is nu in handen van de âAmerican Psychiatric Associationâ. Die bepalen of keta daadwerkelijk ingezet kan worden als behandelmiddel tegen depressies. Voorheen stonden ze namelijk nog niet echt te happen om Special K als medicijn voor te schotelen. Dit vanwege zân hallucinerende werking. Toch is er onder gecontroleerde omstandigheden nog geen bewijs gevonden voor ernstige schade, of verslaving.
Daarbij staan de Amerikanen natuurlijk nooit echt te springen om een âpartydrugâ in te zetten als medicijn. Toch ziet de 'Ketamine Advocacy Network' het rooskleurig in. Ook al verleent de APA het in maar in een paar gevallen, dan is het volgens hen al een stap in de goede richting.
Bron
http://spuitenenslikken.bnn.nl/nieuws/a ... depressiva