Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVN praat over een nieuw wereld beleid omtrent drugs

VN praat over een nieuw wereld beleid omtrent drugs

6 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Legaal betekend natuurlijk niet helemaal unrestricted. En inderdaad, wat niet aan de regeltjes voldoet is vanzelfsprekend illigaal.

Het is alleen wel te hopen dat ze daar bij de VN ook door hebben dat teveel restricties (en accijnzen) er voor zorgen dat de illigale handel de overhand blijft houden dus dat het geen zin heeft ook maar te experimenteren met erg restrictieve legalisatie.

Ik heb het niet heel hoog op met die VN en verwacht dat het nog een halve eeuw vol mislukte halve maatregelen voortkomend uit compromissen tussen voor en tegenstanders duurt voordat we echt zijn waar we moeten zijn. Maar ik denk wel dat we er uiteindelijk gaan komen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk zelf dat de verenigde naties een veel te hoog gegrepen orgaan is qua legalisatie, dat moet echt per land aangepast worden, maar dat het besproken wordt is positief. alleen zullen we er waarschijnlijk weinig meer van horen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat er direct echt iets uit komt, maar dat het op de agenda staat is wel positief. Ook dat landen eindelijk gaan inzien dat de war on drugs echt gefaald heeft.

Uiteindelijk is de VN er natuurlijk niet om wetgeving op te tuigen, dit moet op landsniveau gebeuren inderdaad. Hopelijk gaan we snel wat meer experimenten zien, uiteindelijk gaan we er wel komen met een fatsoenlijk drugs beleid maar of wij dat nog gaan meemaken valt te bezien. Dit soort processen duren lang, zeker omdat er echt nog wel een hoop taboes doorbroken moeten worden.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het gaat natuurlijk vooral over de probolemen in colombia de VS en alle landen die daartussen liggen. Dat kunnen ze natuurlijk niet landelijk aanpakken.

En al lijkt de situatie hier (waarbij nederland het colombia is van de chemische drugs) gelukkig niet op de situatie daar, ook hier geld dat het niet lokaal is aan te pakken. Al stemmen we allemaal op D66 die MDMA willen legaliseren, dat krijgen ze toch niet voor elkaar zolang de rest van europa zelfs al zoveel moeite heeft om ons softdrugs beleid te accepteren. Dus ook dat kan niet landelijk worden opgelost.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deels ben ik het met je eens dat dit soort dingen wel groter opgepakt moeten worden dan op landsniveau, dat zorgt in ieder geval voor meer slagingskans. Maar in de VS wordt het cannabis beleid nu bijvoorbeeld op staatsniveau opgepakt ipv federaal niveau en dat lijkt toch best een succes te zijn. Dus het is niet onmogelijk op wat kleinschaliger niveau dit soort zaken aan te pakken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Goed nieuws! De VN praat deze week over een nieuw wereld beleid omtrent drugs. De NOS schrijft naar aanleiding hiervan meerdere artikelen waarin ze de war on drugs en het alternatief legalisatie analyseren:
http://nos.nl/op3/artikel/2099999-de-ke ... at-nu.html
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik hoop dat ze de situatie in portugal bijvoorbeeld noemen in hun items, daar is echt een hoop verbeterd na een echte legalisatie. en niet alleen wat cannabis betreft.

van de andere kant kan legalisatie inhouden dat je enkel legale drugs mag gebruiken of kan vinden, en alles wat daar niet onder valt illegaal is tot het tegendeel bewezen is.

legalisatie en gedoogbeleid zijn een dunne lijn om te bewandelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."