Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNoorwegen gaat alle drugs decriminaliseren

Noorwegen gaat alle drugs decriminaliseren

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deze hadden we even gemist: http://themindunleashed.com/2017/12/norways-parliament-votes-to-decriminalize-all-drugs.html Goed nieuws uit Noorwegen!

In a bid to assist addicts, rather than lock users in cages, Norway’s parliament voted last week to decriminalize all drugs — citing Portugal and its general success lowering addiction and incarceration rates, getting those who need it into treatment, and drastically reducing crime and other issues related to the illegality of substances for personal use — thus, becoming the first Scandinavian nation to do so.

Four major political parties campaigned in favor of the revolutionary shift in policy, and a majority vote in Storting, Norwegian parliament, brought to fruition their efforts to, as Nicolas Wilkinson, health spokesman for the Socialist Left (SV) party, explained, “stop punishing people who struggle, but instead give them help and treatment.”
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het zal me benieuwen hoe dat gaat worden. Zoveel voor en nadelen , zou wonderlijk zijn als dit op de één of andere manier door zal gaan.

Het zal het aantal toeristen vast goed doen :smoke:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wow wat een goed nieuws! Fijn om te zien dat Portugal's progressieve voorlopers rol wordt overgenomen door de Noren. Ik ben er echt van overtuigd dat decriminaliseren van drugs de juiste weg is!

Wel pijnlijk dat wij als Nederland, ooit een progressief vooruitstrevend land, de voorlopers functie zo ver achter ons hebben gelaten. Waar de amerikanen canabis legaliseren en mdma als medicijn gaan gebruiken houden wij ons tegenwoordig vooral bezig met "zwarte piet" en de "Nederlandse identiteit"...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Het valt hier toch wel mee hoor. Drugsbezit en gebruik wordt hier niet echt bestraft in de praktijk dus als recreatieve gebruiker hoef je je ook hier nergens zorgen over te maken.

Blijft over het veranderen van de wet zodat die overeenkomt met de praktijk.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eik zei:
Wel pijnlijk dat wij als Nederland, ooit een progressief vooruitstrevend land, de voorlopers functie zo ver achter ons hebben gelaten. Waar de amerikanen canabis legaliseren en mdma als medicijn gaan gebruiken houden wij ons tegenwoordig vooral bezig met "zwarte piet" en de "Nederlandse identiteit"...
Klik om te vergroten...
Drugs is hier al jaren gedecriminaliseerd, dus het valt allemaal wel mee hoor. Uiteraard mag het van mij nog veel progressiever hier, maar het is niet zo dat we nu in enen achterlopen op Noorwegen ofzo.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ik ken de regelgeving niet in Portugal en Noorwegen maar ik ga er van uit dat drugshandel ook daar nog steeds strafbaar is en dat de decriminalisatie alleen gebruikers betreft.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
ik ken de regelgeving niet in Portugal en Noorwegen maar ik ga er van uit dat drugshandel ook daar nog steeds strafbaar is en dat de decriminalisatie alleen gebruikers betreft.
Klik om te vergroten...
Voor Portugal klopt dat in ieder geval, voor Noorwegen neem ik dat ook aan ja.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Dan is het verschil met Nederland dus te verwaarlozen qua praktijk.
Klik om te vergroten...
Dat zei ik in mijn eerste post ja. :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Voor Portugal klopt dat in ieder geval, voor Noorwegen neem ik dat ook aan ja.
Klik om te vergroten...

Dan is het verschil met Nederland dus te verwaarlozen qua praktijk.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eik zei:
mdma als medicijn gaan gebruiken houden
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat ik dit stuk geciteerd had *
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Eik zei:
Wow wat een goed nieuws! Fijn om te zien dat Portugal's progressieve voorlopers rol wordt overgenomen door de Noren. Ik ben er echt van overtuigd dat decriminaliseren van drugs de juiste weg is!

Wel pijnlijk dat wij als Nederland, ooit een progressief vooruitstrevend land, de voorlopers functie zo ver achter ons hebben gelaten. Waar de amerikanen canabis legaliseren en mdma als medicijn gaan gebruiken houden wij ons tegenwoordig vooral bezig met "zwarte piet" en de "Nederlandse identiteit"...
Klik om te vergroten...
MAPS financiert onderzoek hiernaar in zowel Europa als in de VS. Binnenkort is er zelfs al een third-stage trial waar ook enkele tientallen Nederlandse veteranen aan deelnemen!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voor zover ik weet zijn allen de zogenaamde "soft-drugs" gedoogd (officeel overigens nog steeds illegaal maar wordt niet actief vervolgd). Volgens mij kun je nog steeds een strafblad krijgen voor het bezit van een xtc pil of iets vergelijkbaars. Maar misschien heb ik het al die jaren verkeerd begrepen en mag er al meer volgens de wet dan ik dacht.

En los van deze discussie mag het ook van mij nog wel wat progressiever...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Eik zei:
Voor zover ik weet zijn allen de zogenaamde "soft-drugs" gedoogd (officeel overigens nog steeds illegaal maar wordt niet actief vervolgd). Volgens mij kun je nog steeds een strafblad krijgen voor het bezit van een xtc pil of iets vergelijkbaars. Maar misschien heb ik het al die jaren verkeerd begrepen en mag er al meer volgens de wet dan ik dacht.
Klik om te vergroten...

Volgens mij staat inmiddels in de wet dat je tot 5 gram softdrugs mag bezitten. en die 5 gram is dan ook meteen de maximale hoeveelheid die je in een coffeeshop mag kopen. Je mag ook 5 wietplanten telen, mits er geen sprake is van overlast of dat uitdrukkelijk in je huurovereenkomst staat dat dit niet mag op straffe van verbreken van het huurcontract.

Wat betreft gebruikershoeveelheden harddrugs, dat wordt over het algemeen dus wel gedoogd, ligt er een beetje aan in welke context.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn ervaring is dat ze op feestjes en festivals redelijk relaxed omgaan met harddrugs maar dat er geen officiele beleidslijn voor gedogen is en er dus nog steeds een strafblad voor kunt krijgen... Maar wellicht is mijn info verouderd hoor. Ik hou het ook niet precies bij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."