Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEén glas alcohol per dag is ook ongezond

Eén glas alcohol per dag is ook ongezond

8 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja, ik weet het. Chocola, chips en een wandelingetjes maken door het centrum van een drukke stad zijn ook ongezond.

Maar toch, voor als iemand in het heetst van de legendarische alcohol vs. drugs strijd weer eens roept dat alcohol veel minder slecht is 'en één glas per dag zelfs gezond!'.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/een-glas-alcohol-is-ook-ongezond/
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Flutdrug of niet, qua smaak loopt alcohol wel flink voor op de andere drugs. Echt goeie bier, wijn of whiskey is een genot voor de smaakpapillen, en dat mis ik totaal bij de overige drugs, een goeie sigaar/sommige softdrugs uitgezonderd.

Alcohol is toch ook wel sociaal gezellig, is ook niet bij alle drugs het geval.

Ik moet de eerste gezonde drug trouwens nog tegenkomen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb mezelf jaren voorgehouden dat 1 biertje na het werk niet ongezond is. Nadat ik daar al een tijd geleden (meer dan een jaar?) mee gestopt ben weet ik wel anders. Ook 1 glas alcohol is inderdaad niet gezond. Voelde me direct verrassend beter nadat ik daarmee stopte.

Laatst op een avondje met vrienden weer eens een paar biertjes gehad trouwens. Biertjes waren lekker, maar wat een flut drug is het ook.:confused:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alcohol is mijn minst favo drug. Ook is het in mijn ogen best een “gevaarlijke” drug. Juist omdat het zo sociaal geaccepteerd is. Het is normaal om alcohol te drinken. Bij je eten, na je werk, op vrijdag middag op de zaak. Dat maakt het juist gevaarlijk denk ik.
Ook word er naar alcohol door velen anders gekeken dan naar andere drugs. Ook softdrugs zoals wiet.
Ik ken mensen die zo goed als dagelijks 1 a 2 wijntjes drinken en dat als heel normaal zien maar als je dan verteld dat jij niet drinkt maar af en toe (dus niet dagelijks zoals zij) een jointje rookt ze dat als erg zien. “Dat is drugs”! Zeggen ze dan!
Dat maakt alcohol zo gevaarlijk. Ook zie je dat als er onrust of vechtpartijen zijn met uitgaan of op feesten het vaak komt omdat er alcohol in het spel is. Ook kunnen velen met alcohol minder goed maat houden dan met andere drugs.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ken iemand die woont in duitsland en hij drinkt regelmatig bier bij het ontbijt, hij vertelde mij dat het in hun land gebruikelijk is om dat te doen:blush:

Zelf drink ik maar één of twee keer per maand ongeveer en dan drink ik soms best wel veel.
Twee weken terug ook erg ziek geworden na een avond drinken.
Ook tijdens de kater van drank is goed te merken wat het allemaal met je lichaam doet, je merkt echt dat je bent uitgedroogd de volgende dag.
En zoals De Dunne al zegt omdat alcohol sociaal geaccepteerd is vinden mensen het normaal om te drinken, ze vinden het hebben van een kater na een avond feesten er nu eenmaal bijhoren terwijl die naar mijn mening vaak zeker niet minder erg is dan de gemiddelde drugs kater!
Ik merk persoonlijk ook dat ik het met alcohol lastiger vind om aan te voelen waneer het genoeg is me voor lichaam.
En als ik op een feestje of festival last heb van mensen die vervelend doen zijn het bijna altijd de mensen die heel erg dronken zijn en heb veel minder vaak last van mensen die drugs op hebben.

Ik heb een fammilielid die was alcoholist en is daaraan overleden en ik ken genoeg mensen die elk weekend heel veel drinken.
Sommige van hen weten dat ik vaak drugs gebruik en zeggen dat ik moet stoppen met die gemische troep en dat ik dan een junk wordt enzo terwijl ze zelf elk weekend heel erg dronken zijn en sommige ook gewoon op werkdagen!

Ben zelf niet tegen drank ofzo maar vind wel dat er veel meer moet worden gekeken naar de schadelijkheid van het middel voor de gezondheid en de maadschappij.
Het is bijvoorbeeld voor een alcoholist zo makkelijk om aan drank te komen, word gewoon verkocht in supermarkten:persevere:
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Ik ken mensen die zo goed als dagelijks 1 a 2 wijntjes drinken en dat als heel normaal zien maar als je dan verteld dat jij niet drinkt maar af en toe (dus niet dagelijks zoals zij) een jointje rookt ze dat als erg zien. “Dat is drugs”! Zeggen ze dan!
Klik om te vergroten...

Van 2 glazen wijn per dag treedt er niet direct gedragsverandering op. Van een jointje kan je wel redelijk apathisch en suf worden. Voor mij is dit een groot verschil.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Langspeelplaat zei:
Van 2 glazen wijn per dag treedt er niet direct gedragsverandering op. Van een jointje kan je wel redelijk apathisch en suf worden. Voor mij is dit een groot verschil.
Klik om te vergroten...
Als ik 2 wijn drink ben ik echt wel onder invloed. Dronken niet maar ik merk dat zeker wel.
En als je wel elke dag een joint zou roken net als degene die dagelijks wijn drinkt, merk je het op den duur ook haast niet meer. Gewenning.
Als jij nooit drinkt dan merk je die 2 wijn zeker wel en kun je zelfs teut worden.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nou.. Vrienden van mij blowen dagelijks en zij claimen ook niet meer stoned te worden, maar een buitenstaander, zoals ik, merkt dit wel degelijk. Als iemand bij zijn/haar lunch een glaasje wit drinkt is dit natuurlijk geen big deal. Zie het al voor je een joint te roken in je lunchtijd? En natuurlijk, als je nooit drinkt dan kan je in het begin wat licht in het hoofd worden, maar wat je zegt; tolerantie. Sommige werkgevers accepteren dit zelfs van hun werknemers; in Italië en Frankrijk komt dit zelfs vrij frequent voor. Zelfs (top)sporters nemen bij het eten zo nu en dan een glaasje wijn, en zij staan vaak onder begeleiding van artsen.

Wat me altijd wel opvalt is dat drugsgebruikers het gebruik van alcohol sterk neigen af te keuren. Dat het niet gezond is ben ik met jullie eens, maar als je mij vraagt een paar glazen alcohol per dag te drinken of elke dag een joint te roken is voor mij de keuze makkelijk. En dit terwijl ik jarenlang dagelijks geblowd heb.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Helemaal eens hoor @acht.zes! Ik hou ook van een goeie wijn of een lekker speciaal biertje. En een écht goede whisky, jum. :) In die zin verschilt alcohol inderdaad wel degelijk van andere drugs (behalve wiet dan), het geeft een smaaksensatie die gewoon eigen is. Het heeft echt twee dimensies, smaak en effect, en zou alleen voor het eerste gedronken kunnnen worden als je jezelf beperkt in de hoeveelheid. Of dat ook voor wiet kan gelden - alleen blowen voor de smaak en niet voor het effect - geen idee, te weinig ervaring mee.

Ik vind het aangeschoten effect van alcohol als je het beperkt houdt trouwens best lekker, dat warme, sociale. Dronken zijn vind ik afschuwelijk (wie niet), maar heb voor mezelf over de jaren heen de grens wel goed weten te leren kennen. Drink zelden nog teveel.

@Langspeelplaat het was niet mijn bedoeling om alcohol te bashen met deze post, daarvoor vind ik het veel te lekker. Klopt wel dat je onder drugsgebruikers vaak een beetje een anti-alcohol houding ziet. Alsof er twee kampen tegenover elkaar staan, haha. Wrs. automatisch zo gegroeid omdat mensen die regelmatig blowen of een pilletje slikken zich vaker moeten verantwoorden voor hun gebruik dan dat stevige alcoholgebruikers dat moeten, en dat blijft natuurlijk wel scheef.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."