Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe verward is verward? Wat is echt en wat niet?

Hoe verward is verward? Wat is echt en wat niet?

25 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Precies Casaan, dat bedoelde ik. :)

Uiteraard is niemand beter dan een ander, maar dat betekent niet dat er geen verschil in kwaliteit van denken kan zijn. Ik prefereer zelf ook mijn niet-neurotische gedachten boven mijn neurotische gedachten. Maar ik ben ook heel erg overtuigd dat wij niet onze gedachten zijn en mede daarom is het mogelijk om kritisch op gedachten te zijn, zelfs je eigen. Of dat mogelijk is voor zo iemand die al helemaal in zijn wanen is gaan leven is een tweede natuurlijk, maar diegenen die over dat onderscheidingsvermogen beschikken kunnen het imo maar beter toepassen ook en streven naar een zo hoog mogelijk bewustzijn. Niet om beter te zijn dan een ander, maar om ons allemaal naar een hoger niveau te tillen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij zitten die spirituelen juist te veel in hun ego, maar goed. Deze discussie is trouwens al vaak genoeg gevoerd op dit forum en we gaan er toch niet uitkomen.

ontopic;
Ik hoop dat die man ooit zal beseffen dat hij zelf de oorzaak is van dat zijn omgeving zo op hem reageert.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless
Dat is helemaal geen waanidee. Dat soort mensen gedragen zich gewoon zo, dat is een feit. En jij hebt dat ook een beetje.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zojuist was op NPO2 een docu over een meneer uit Den Bosch. Hoe kijken jullie aan tegen zijn manier van denken?
Wat gebeurt er in zijn wereld? Wat gebeurt er in jouw wereld wanneer je met deze meneer praat?
Ik heb zo veel vragen wanneer ik dit bekijk, ik voel me verontwaardigd soms en tegelijk wil ik berusten.
Wat zegt onze omgeving over hoe wij onszelf gedragen?

Deze documentaire liet mij worstelen met veel vragen over mezelf..... wat is wijsheid?

https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2019/maart/verward.html
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zit m nu te kijken, maar geen emoties bij mij.

Die man maakt het zichzelf gewoon heel erg moeilijk. Hij stalkt zelf de mensen in zijn buurt in plaats van dat hij zelf gestalkt wordt. Mensen vinden het niet leuk dat ze gefilmd worden en dat die filmpjes op internet geplaatst worden tezamen met tal van beschuldigen.

Deze man heeft hulp nodig maar zolang je geen echt gevaar vormt voor jezelf of je omgeving kunnen ze je niet dwingen om te worden opgenomen of iets dergelijks.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb deze gisteravond bekeken. Interessante docu.

Ik heb wel met deze man te doen. Maar ook met die buurtbewoners die met hem hebben te maken, al reageren ze imo soms compleet verkeerd op hem door agressief te worden, dingen te gooien en hem te gaan pesten. Van beide kanten heel veel onbewustheid. Uiteraard is deze man verward en paranoïde, maar vanaf zijn kant bekeken heeft hij alle reden om achterdochtig te zijn en wordt zijn paranoia steeds bevestigd.

Overigens heb ik denk ik wel enig idee wat het is om in dergelijke paranoia te leven. Meermaals toen ik bad ging bij trippen raakte ik in een staat waarin iedereen het op mij gemunt had. Dat voelde alsof ik in de film The Truman Show zat en iedereen op straat acteurs waren of zelfs undercover demonen. Ik zag ook overal drones vliegen. Waarschijnlijk waren het vliegtuigen, maar in mijn wereld waren het drones vermomd als vliegtuigen. De ogen van big brother. Een wereld compleet zonder privacy, net zoals de man in deze docu verteld. Op zich is het dan makkelijk om te zeggen, diegene zou het zichzelf niet zo moeilijk moeten maken. Maar zulke mensen leven in die wereld. Een state of mind met een soort lager bewustzijn, waar het reptielenbrein op veel vlakken dominant is over de neocortex (het hogere denken). Voor zo iemand zijn alle reacties van die buurtbewoners bevestigingen van wat hij al geloofd. Daarom kan ik eigenlijk maar moeilijk boos zijn op die man. Vanaf zijn perspectief is hij de enige die 'sane' is en leeft hij te midden van gekken die niet het oog hebben om te zien wat hij ziet. Meer begrip in zo'n denkwereld is nodig, maar is misschien wel onmogelijk voor mensen die nooit zo'n staat hebben meegemaakt.

Gedachten kleuren de perceptie van de wereld op een ingrijpende manier. Veel ingrijpender dan mensen zich vaak beseffen denk ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."