Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRisicovol drugsgebruik leidde in 2021 tot meer jonge mensen in ziekenhuis

Risicovol drugsgebruik leidde in 2021 tot meer jonge mensen in ziekenhuis

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#1
www.nu.nl

Risicovol drugsgebruik leidde in 2021 tot meer jonge mensen in ziekenhuis

Het aantal incidenten als gevolg van drugsgebruik steeg na de heropening van het uitgaansleven in 2021. Vooral mensen in de leeftijd van 18 tot 21 jaar belandden vaker op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis na risicovol xtc-gebruik. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Monitor...
www.nu.nl www.nu.nl


Het aantal incidenten als gevolg van drugsgebruik steeg na de heropening van het uitgaansleven in 2021. Vooral mensen in de leeftijd van 18 tot 21 jaar belandden vaker op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis na risicovol xtc-gebruik. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Monitor Drugsincidenten 2021 van het Trimbos-instituut.

In 2021 werden in totaal 3.984 drugsincidenten gemeld. Daarbij ging het vaker om mannen dan om vrouwen. In de eerste helft van dat jaar werden minder incidenten gemeld, doordat er toen geen tot weinig festivals waren en de horeca (deels) gesloten was.
In juli mochten clubs en nachthoreca hun deuren weer openen en konden evenementen weer doorgaan na een lange sluitingsperiode vanwege het coronavirus. Op deze feesten waren meer mensen zwaar onder invloed dan voor de pandemie. Dat leidde ertoe dat er meer incidenten plaatsvonden waardoor mensen op de EHBO of in het ziekenhuis belandden.

In twee derde van alle gevallen ging het om overmatig en ongecontroleerd xtc-gebruik. Voor de pandemie was dat nog iets meer dan de helft. Xtc komt volgens het RIVM niet voor in de top tien van de gevaarlijkste drugs, maar je moet er wel verstandig mee omgaan. Het ging dan ook vooral mis bij jonge en onervaren gebruikers. Het is volgens de onderzoekers aannemelijk dat zij de drug na de opschorting van de coronamaatregelen voor het eerst gebruikten.

Top tien van gevaarlijkste drugs volgens het RIVM​

  • 1. Crack
  • 2. Heroïne
  • 3. Tabak
  • 4. Alcohol
  • 5. Cocaïne
  • 6. Crystal meth (methamfetamine)
  • 7. Speed (amfetamine)
  • 8. GHB
  • 9. Slaap- en kalmeringsmiddelen
  • 10. Cannabis

Ook meer ernstige gevolgen na 3/4-MMC-, lachgas- en ketaminegebruik​

In 2021 kwamen een stuk meer mensen in ziekenhuizen en op EHBO-posten terecht na het gebruik van 3-MMC of 4-MMC. Dat leidde ook vaker tot ernstige gevolgen, zoals epileptische aanvallen, hartritmestoornissen en bewusteloosheid. Vaak gebeurde dat bij twintigers die ook alcohol of andere drugs hadden gebruikt.
Op de spoedeisende hulp nam het aantal patiënten dat een medische behandeling nodig had door een lachgas- of ketaminevergiftiging ook sterk toe. Daarnaast zijn er steeds meer mensen die medische problemen hebben door gebruik van deze drugs.
Bij een op de tien lachgasincidenten was er sprake van ernstige neurologische uitvalsverschijnselen. Denk bijvoorbeeld aan krachtverlies of pijn in armen en benen, gevoels- en loopstoornissen en blijvende tintelingen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kubiak zei:
www.nu.nl

Risicovol drugsgebruik leidde in 2021 tot meer jonge mensen in ziekenhuis

Het aantal incidenten als gevolg van drugsgebruik steeg na de heropening van het uitgaansleven in 2021. Vooral mensen in de leeftijd van 18 tot 21 jaar belandden vaker op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis na risicovol xtc-gebruik. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Monitor...
www.nu.nl www.nu.nl


Het aantal incidenten als gevolg van drugsgebruik steeg na de heropening van het uitgaansleven in 2021. Vooral mensen in de leeftijd van 18 tot 21 jaar belandden vaker op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis na risicovol xtc-gebruik. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Monitor Drugsincidenten 2021 van het Trimbos-instituut.
Klik om te vergroten...
Tegelijkertijd houdt de Monitor Drugsincidenten niet bij hoe vaak het fout gaat met alcohol, omdat er véél meer incidenten zijn met alcohol en omdat het "voor de medewerkers op de spoedeisende hulp, en de ambulance, en de EHBO, niet mogelijk om dat ook allemaal nog bij te houden. Als dat ook nog moet voor al die alcoholincidenten, dan is het te veel."

52:00

Bovendien zouden dan de andere drugs in de grafieken van alle drugsincidenten helemaal verdwijnen onder de enorme balken van alcoholincidenten. En dan zou het net lijken alsof drugs minder gevaarlijk zijn! Dat wil het Trimbos-instituut natuurlijk koste wat kost voorkomen.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Tegelijkertijd houdt de Monitor Drugsincidenten niet bij hoe vaak het fout gaat met alcohol, omdat er véél meer incidenten zijn met alcohol en omdat het "voor de medewerkers op de spoedeisende hulp, en de ambulance, en de EHBO, niet mogelijk om dat ook allemaal nog bij te houden. Als dat ook nog moet voor al die alcoholincidenten, dan is het te veel."

Bovendien zouden dan de andere drugs in de grafieken van alle drugsincidenten helemaal verdwijnen onder de enorme balken van alcoholincidenten. En dan zou het net lijken alsof drugs minder gevaarlijk zijn! Dat wil het Trimbos-instituut natuurlijk koste wat kost voorkomen.
Klik om te vergroten...

Alcohol kun je moeilijk met andere harddrugs vergelijken omdat drank vrij verkrijgbaar is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kubiak zei:
Alcohol kun je moeilijk met andere harddrugs vergelijken omdat drank vrij verkrijgbaar is.
Klik om te vergroten...
Volgens die logica zou je alcohol dan wel weer goed met research chemicals kunnen vergelijken. Die zijn immers ook legaal en vrij verkrijgbaar.

Of dan vergelijken we alcohol bijvoorbeeld met GBL, ook vrij verkrijgbaar. Bovendien zijn het beide GABA-agonisten.
GBL is qua effecten dan weer super-vergelijkbaar met GHB. Maar die middelen kan je dan weer niet vergelijken, simpelweg omdat een paar politici hebben gezegd dat het verboden is?

Sorry ik snap het niet meer.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
het maakt echt niet uit imo of het vrij vekrijgbaar is, dat heeft er niks mee te maken of het een soft/hard drug is
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kubiak zei:
Alcohol kun je moeilijk met andere harddrugs vergelijken omdat drank vrij verkrijgbaar is.
Klik om te vergroten...
Want dat iets vrij verkrijgbaar is maakt het spontaan minder schadelijk dan alle harddrugs die dat niet zijn? Wat?
Neo-Shulginist zei:
Volgens die logica zou je alcohol dan wel weer goed met research chemicals kunnen vergelijken. Die zijn immers ook legaal en vrij verkrijgbaar.

Of dan vergelijken we alcohol bijvoorbeeld met GBL, ook vrij verkrijgbaar. Bovendien zijn het beide GABA-agonisten.
GBL is qua effecten dan weer super-vergelijkbaar met GHB. Maar die middelen kan je dan weer niet vergelijken, simpelweg omdat een paar politici hebben gezegd dat het verboden is?

Sorry ik snap het niet meer.
Klik om te vergroten...
Letterlijk dit.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Deze discussie had ik niet verwacht. En ik betrok alcohol er niet eens bij en toch krijg ik het gevoel dat ik het moet verdedigen. Terwijl ik het met jullie eens ben dat, zolang drugs in het verdomhoekje zit, alcohol schadelijker is.

Maar ik bekijk het breder; stel nou dat alles word vrijgegeven en alle drugs net zo normaal en geaccepteerd zijn als alcohol. Dan word er waarschijnlijk veel meer gebruikt, en dan pas kun je een goede vergelijking maken welk middel het meest schadelijk is. Met schade bedoel ik de individuele schade per persoon maar ook de schade aan de maatschappij. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.

Maar ik wil eigelijk geen discussie voeren over wat nou slechter is. Ik voer liever een discussie over hoe de maatschappij er uit zou zien als alles legaal zou zijn. Is dat überhaupt mogelijk? Ik zie dat eigenlijk niet gebeuren maar ik dacht : stel dat dat zelfreinigende vermogen wat hier op het forum heerst, als de maatschappij dat nou overneemt, dat zou het meest ideaal zijn. Maar omdat die middelen zo sterk zijn, denk ik dat het de maatschappij nog steeds ontwricht. Want er zullen altijd mensen zijn die er niet verstandig mee omgaan. En ook al ga je er verstandig mee om; als er meer gebruikt word dan gaan er ook meer mensen aan dood. En de interessante vraag is dan of dat er dan meer zijn dan aan de gevolgen alcohol.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kubiak zei:
Maar ik bekijk het breder; stel nou dat alles word vrijgegeven en alle drugs net zo normaal en geaccepteerd zijn als alcohol. Dan word er waarschijnlijk veel meer gebruikt, en dan pas kun je een goede vergelijking maken welk middel het meest schadelijk is. Met schade bedoel ik de individuele schade per persoon maar ook de schade aan de maatschappij. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg
Klik om te vergroten...
Natuurlijk maken gebruikscijfers uit voor de totale maatschappelijke schade. Hoewel ik niet denk dat zodra iets legaal is, dat mensen het dan automatisch gaan gebruiken (zie bijvoorbeeld research chemicals en mescaline cacti die nogal niche zijn).

Ik vind het gewoon zeer onwetenschappelijk om zo'n enorme selection bias aan te houden op basis van arbitraire kenmerken en dan doen alsof de geanalyseerde middelen extreem ontoelaatbaar gevaarlijk zijn, terwijl je zelf zegt dat een ander middel tot veel meer problemen leidt.
Dat is jou niet aan te rekenen, maar het Trimbos-instituut wel.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cannabis in de top 10 vind ik wel bijzonder. Onze 'onschuldige' knuffeldrug, waar ik het pertinent mee oneens ben overigens. Als ik blow ga ik vaak helemaal loco, terwijl ik dit vroeger enorm veel gedaan heb. Ik vind dat benzo's wel een aantal plaatsen hoger gerangschikt mogen worden trouwens. Voor de rest heb ik gelukkig weinig ervaring met de top 10.

Edit: Oja, fuck... tabak en alcohol was ik voor het gemak eventjes vergeten.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."