Laten mensen er dan vervolgens verslaafd aan worden, vangen ondertussen geld van Big Pharma en wanneer mensen aangeven te willen stoppen met die rommel, dan is er vaak geen goed of überhaupt een afbouwplan...
Dit hoor ik zo vaak .. en sturen ze patiënten naar de verslavingszorg die letterlijk paar x tegen me vroegen waarom de dokter niet gewoon langzaam wil afbouwen. Misschien is dat hun 'protocol ' maar is onnodig deze omleiding. En verslaafd maken de artsen je of het nou een huisarts of neuroloog etc is.
Over de pijnpoli is mijn ervaring wel dat ze echt probeerden te helpen dmv een pijnblokkade , helaas werkte het bij mij slechts een maand. En mocht niet van de verzekering elke maand een blokkade krijgen. Zou dan zelf duizenden euro's in het jaar extra zelf moeten betalen. Maar ze hebben daar wel echt geprobeerd een uitzondering te krijgen voor me. Respect voor dat ziekenhuis (zal geen naam noemen ivm privacy)
Ik wil echt graag vertrouwen hebben in doktoren en ik geloof natuurlijk ook echt wel dat er heel veel zijn die gewoon mensen beter willen maken. Maar blijkbaar zijn er dus echt heel veel waarbij dat van secundair of helemaal geen belang is. Anders zagen we niet miljoenen verslaafd aan benzo's en opiaten. En afhankelijk van anti-depressieva, zonder dus goede voorlichting en zonder goed afbouwplan.... Ik kan er gewoon niet bij.... Als je dokter wordt, wil je toch überhaupt graag mensen helpen? Ergens wil ik dat ook echt geloven, want als zelfs de medici dit al niet belangrijk vinden... Maar de cijfers spreken boekdelen. En ik ken en heb mensen gekend waarbij hun dokter eigenlijk gewoon een soort veredelede pillen dealer is.
Dit baart mij ook veel zorgen, het gebeurt me te vaak dat ik meer specifieke kennis heb als sommige artsen. Ik geef toe ik lees veel op medscape , webmd , en andere betrouwbare sites die ook bij opleiding geneeskunde genoemd worden. Maar in een ziekenhuis dat ik moet uitleggen hoe mijn pijn werkt snap ik dat is complex regionaal pijnsyndroom type 2 heet het niet voor niets.
Bedoel hiermee te zeggen dat zelf onderzoek doen op betrouwbare bronnen (Medscape en WebMD confirmed) hier kan je zelf artsen helpen om de juiste hulp te versnellen.
Voor mij kwam er helaas uit na veel onderzoeken letterlijk 10+ verschillende testen en blokkades uit alleen medicamenteuze behandeling heeft patiënt profijt van.
Kan in mijn geval het ze niet kwalijk nemen volgens de Nederlandse WGBO richtlijnen , dat ik aan de oxy en Rivotril wat ook bij zenuwpijn helpt uit.
Ben ze dankbaar maar ook teleurgesteld, hoor van Belgen dat ze beweren dat het daar beter naar de oorzaak wordt aangepakt. Twijfel om daar een opinie aan te vragen op basis van mijn dossier alleen indien mogelijk.
Maar goed zoveel mensen die er nu verslaafd aan zijn opiaten/benzo's/ AD/AP en zelfs antihistamine als off label voor slapen soms.
Ik weiger vaak off-label omdat die medicijnen er NIET geschikt voor zijn. Waarom dan eerst patiënten onnodig laten lijden.. wordt hier triest van in naam van alle pijn en andere chronische diagnosises.
Hoop dat dit een keer effectiever wordt en de huisarts meer verantwoordelijkheid durft te nemen met afbouwen en goede eerlijke voorlichting.
Een voorbeeld zat tijd terug niet goed in mij vel en wou me gelijk op fluoxitine zetten (prozac) wat een bekende bijwerking heeft dat het juist je mood nog duister kan maken. Toen ik dat zei mocht ik dat skippen, en direct iets voor de pijn kreeg en me minder moedeloos (ongehoord) voelde. Ben vlak ervoor van huisarts veranderd omdat ik me niet gehoord voelde. Wat een goede beslissing was deze neemt echt de tijd. En wil ook weten hoe het gaat behalve de klachten meer persoonlijke relatie met de huisarts(en)
We moeten maar blij zijn met wat we hebben maar zou graag eens een hogere arts erover willen spreken.
Sorry is wat langdradig geworden..
Peace en de beste zorg toegewenst aan iedereen!