Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCommissie zegt dat levens van mensen ook morgen weer door overheidsfalen vermorzeld kan worden

Commissie zegt dat levens van mensen ook morgen weer door overheidsfalen vermorzeld kan worden

2 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tweede Kamerlid Michiel van Nispen (SP) presenteerde vandaag de conclusies van de parlementaire enquêtecommissie naar de Toeslagenaffaire. Daarin zei hij onder meer:

"Zowel kabinet als het parlement heeft gefaald, uitvoerende diensten hebben onrechtmatig gehandeld en de rechtspraak is tekortgeschoten. In een verhard politiek en maatschappelijk klimaat zijn grondrechten van mensen geschonden en is de rechtstaat terzijde geschoven. Daardoor zijn levens van mensen in de vernieling geraakt."

Daarbij zegt hij dat dit soort dingen zomaar weer kan gebeuren, en dat de overheid fundamenteel anders naar mensen moet gaan kijken.

Leuk dat hij als Commissievoorzitter tot die conclusie is gekomen. Maar gaat Van Nispen dan ook anders in het drugsbeleid staan? De heer Van Nispen heeft namelijk een paar jaar geleden voor aanscherping van de Wet Damocles gestemd, waardoor mensen nu ook uit hun huis gezet worden als ze spullen aanwezig hebben die bij de voorbereiding van verkoop van drugs gebruikt kunnen worden. Joost mag weten wat daaronder valt, maar in de ogen van de politie vaak een weegschaal en wat gripzakjes.

Zie bijvoorbeeld:
decorrespondent.nl

Deze MS-patiënt wordt op straat gezet omdat de burgemeester denkt dat hij een drugsdealer is

Deze vrijdag wordt een Middelburgse MS-patiënt zijn huis uitgezet omdat hij te veel hennep in huis had. Hij zegt dat het om oude bladeren ging, waar hij thee van wilde zetten. Uit mijn reconstructie lijkt het niet om een gevaarlijke drugsdealer te gaan, maar om een voorbeeld van een averechts...
decorrespondent.nl decorrespondent.nl

en

www.rtlnieuws.nl

Burgemeester zet autistische Robin (34) uit huis om één wietplant

De burgemeester van Bergeijk heeft vorig jaar een autistische man op straat gezet, omdat in zijn woning wiet was gevonden. Verschillende hulpverleners trokken aan de bel omdat het volgens hen om een kwetsbare man gaat, die geen crimineel is. Hem uit zijn huis zetten zou desastreuze gevolgen...
www.rtlnieuws.nl www.rtlnieuws.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Daarbij zegt hij dat dit soort dingen zomaar weer kan gebeuren, en dat de overheid fundamenteel anders naar mensen moet gaan kijken.
Klik om te vergroten...
Dit blijft gewoon gebeuren, stelselmatig, keer op keer.
Hoeveel rapporten zijn er al over soortgelijke zaken waarbij groepen burgers machteloos staan tegen grote machtige instanties inclusief onze overheid?
Ze belanden allemaal in een la en worden daar stoffig.
Voor een cultuur verandering onder de verantwoordelijken is meer dan een rapport nodig. Dat leert de geschiedenis helaas…

En zich maar blijven verwonderen over het lage vertrouwen in onze overheid met hun mooie praatjes.
Let maar op dat ze beterschap beloven, maar morgen gewoon op de huidige voet verder gaan.
Op naar het volgende rapport.
Dieptriest.

Oké ik generaliseer, dit geldt voor het zeer ruime merendeel.
Dit is mijn mening.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Die wet geeft duidelijk teveel macht aan zo'n burgemeester. Dit soort dingen kun je toch voorkomen door meerdere mensen naar de zaak te laten kijken, waardoor tenminste de kans groot is dat daar iemand bij zit die wel een beetje menselijk is.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."