Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMinisterie van Justitie doet niks met wetenschappelijk bewijs

Ministerie van Justitie doet niks met wetenschappelijk bewijs

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een artikel uit het NRC zet het beleid van VVD-ministers van Justitie in een kritisch daglicht: is dat eigenlijk wel gebaseerd op wetenschap?

Nee, is de harde conclusie. Er wordt zelden iets gedaan met wetenschappelijke inzichten over interventies die wel/niet werken.
www.nrc.nl

Cocaïne heeft dezelfde prijs, verkrijgbaarheid en zelfs betere kwaliteit, maar Yesilgöz blijft bij haar misdaadaanpak

Dilan Yesilgöz: Als hardliner op law and order staat Dilan Yesilgöz als minister bekend om haar ferme taal en inspanningen voor hogere straffen. Maar de resultaten blijven uit, constateren wetenschappers en advocaten.
www.nrc.nl www.nrc.nl

Dat concluderen ook wetenschappers van de Universiteit Twente in een wat uitgebreider rapport:
www.wodc.nl

Ministerie van Justitie en Veiligheid werkt zelden evidence-based | WODC - Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum

Evidence-based werken is nog geen gemeengoed binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente in opdracht van het WODC. Vrijwel niemand van de onderzochte (beleids)medewerkers werkt alleen op...
www.wodc.nl www.wodc.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#2
NRC kon ik helaas niet lezen. 't is triestig dat beleidsvoering niet wordt gebaseerd op wetenschap.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Innerscoop zei:
NRC kon ik helaas niet lezen. 't is triestig dat beleidsvoering niet wordt gebaseerd op wetenschap.
Klik om te vergroten...
https://archive.is/X72mw
Het NRC artikel zonder paywall
F
FrimaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vooral lekker doorgaan met symptoombestrijding!!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ape zei:
https://archive.is/X72mw
Het NRC artikel zonder paywall
Klik om te vergroten...

Thanks, het artikel maakt me behoorlijk ongerust. Als het aan Yesilguz ligt, worden wij een politiestaat en worden mensenrechten geschonden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Innerscoop zei:
Thanks, het artikel maakt me behoorlijk ongerust. Als het aan Yesilguz ligt, worden wij een politiestaat en worden mensenrechten geschonden.
Klik om te vergroten...
Mensenrechten schenden is al jaren uitdrukkelijk VVD-beleid, bijvoorbeeld door ongedocumenteerde mensen strafbaar te stellen in plaats van hen aan een rechtspersoon helpen.

www.uu.nl

Artikel 6 – Erkenning voor de wet

Artikel 6 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens: Een ieder heeft, waar hij zich ook bevindt, het recht als persoon erkend te worden voor de wet.
www.uu.nl www.uu.nl
www.amnesty.nl

Universele Verklaring van de Rechten van de Mens - Amnesty

De leden van de Verenigde Naties hebben de UVRM in 1948 aangenomen, zonder tegenstemmen, maar met acht onthoudingen.
www.amnesty.nl www.amnesty.nl
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De gevestigde orde die de wetenschap negeert? Ik verbaas me er niet meer over, sinds 2020 💉

"Ze" wilden Galileo ook niet geloven toen hij met bewijs kwam dat de Aarde om de Zon draait! :stoned: #NeverForget

Innerscoop zei:
Thanks, het artikel maakt me behoorlijk ongerust. Als het aan Yesilguz ligt, worden wij een politiestaat en worden mensenrechten geschonden.
Klik om te vergroten...

VVD'ers lijken 1984 volgens het boekje uit te voeren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
henkie2 zei:
De gevestigde orde die de wetenschap negeert?
Klik om te vergroten...
Meanwhile, in NRC...

Een officier van Justitie uit Antwerpen mag op de voorpagina kritiekloos klagen over dat er zoveel drugsgerelateerd geweld is, terwijl hij toegeeft dat de strategie van het drugsbeleid is om de drugsmarkt te destabiliseren, wat leidt tot geweldadige conflicten tussen criminele organisaties.

En wat moet eraan gebeuren? Meer informatie delen tussen allerlei verschillende instanties natuurlijk!
Even kritisch kijken naar het beleid zelf? Nee! Natuurlijk niet. Want het beleid is heel succesvol (in het destabiliseren van de drugsmarkt).

www.nrc.nl

‘De Antwerpse haven wordt overspoeld door Nederlandse drugscriminelen’, zegt OM-baas Franky De Keyzer

Franky De Keyzer: Nederlanders spelen een hoofdrol in de Europese cocaïnehandel, ondervindt de baas van het Openbaar Ministerie in Antwerpen. „Een hele gevangenisvleugel zat hier laatst vol met Nederlanders.”
www.nrc.nl www.nrc.nl

Kennelijk is NRC weer lekker overgegaan tot de orde van de dag.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."