Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe prijs van cocaïne is gehalvereerd: Onrust in de onderwereld

De prijs van cocaïne is gehalvereerd: Onrust in de onderwereld

12 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#1
www.nporadio1.nl

De prijs van cocaïne is gehalvereerd: ‘Onrust in de onderwereld’

De prijs van een kilo cocaïne is gehalveerd, dat is een opvallende daling in het criminele circuit. Ook zorgt het voor onrust in de onderwereld en bij de politie. Hoe zit dat precies? Misdaadverslaggever van het NRC Handelsblad, Jan Meeus schuift aan in Villa VdB.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Vanwege een grap in zijn podcast ontdekte misdaadjournalist Jan Meeus dat de prijs voor een kilo cocaïne, sinds september vorig jaar, is gehalveerd. Het kost nu namelijk 'maar' €13.000. En dat zorgt voor een hoop onrust in de onderwereld. Hoe zit dat precies? Meeus vertelt het in Villa VdB.


Verschillende netwerken

Het cocaïnenetwerk bestaat uit meerdere partijen, vertelt Meeus: "De smokkelaarsnetwerken brengen de cocaïne het land in en gaan met andere criminele netwerken in zee om de drugs door te verkopen. Dus de dealer die de cocaïne uiteindelijk aan de klant verkoopt, is niet verbonden met de organisatie die de cocaïne het land binnensmokkelt."

Onderwereldeconomie

"De vraag naar cocaïne stijgt best snel", vertelt Meeus. Zo blijkt uit onderzoek van het Trimbos Instituut dat een miljoen Nederlanders weleens cocaïne gebruikt. Hoe kan het dat de prijs dan toch zo snel daalt?

Dat komt door de productie, legt Meeus uit: "Deze is enorm gestegen. In Colombia, het groots producerende land, is de productie in de afgelopen 10 jaar, vervijfvoudigd." En die toegenomen productie is nu in de verkoop: "Dat zorgt voor een overaanbod, en dat leidt weer tot de dalende prijs."

Ingenomen cocaïne

Wat opmerkelijk is, is dat de hoeveelheid in beslag genomen cocaïne in de haven het afgelopen jaar significant is teruggelopen. Dat roept vragen op bij de politie, vertelt Meeus: "De politie zei: 'Jij hebt het altijd over die prijs, maar wij zien helemaal geen cocaïne. Hoe kan dat?'" Dat is volgens Meeus geen gekke vraag. "Je zou denken: als er minder in beslag wordt genomen, dan komt er ook minder het land binnen. Dus hoe kan die prijs dan dalen?"

Nieuwe routes

Dat komt deels doordat criminele netwerken hun routes verplaatsen, verklaart Meeus. De Nederlandse havens zijn te moeilijk om drugs doorheen te smokkelen. "Er zijn nu berichten over grote vangsten in Frankrijk en in Spanje, daar is het aanbod van cocaïne heel groot." De drugs gaan van Brazilië naar West-Afrika. Vanuit daar gaat het in kleinere schepen naar Noord-Afrika of Zuid-Spanje, waar het aan land wordt gebracht. "Wat ik heb begrepen is dat de hoeveelheid cocaïne die nu in Spanje ligt opgeslagen, nog niet eerder zó veel was", vertelt Meeus.

Dit alles wijst op een overvloed van cocaïne en wijst ook op de Colombiaanse betrokkenheid bij de smokkel van drugs naar West-Europa. Dat zorgt ervoor dat de Colombianen nog meer macht hebben, en dus ook meer macht om de prijzen te beïnvloeden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kan het kloppen dat ik daar nog niks van had gemerkt, of ben ik de enige?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
JeetjeMineetje zei:
Kan het kloppen dat ik daar nog niks van had gemerkt, of ben ik de enige?
Klik om te vergroten...

Nee hoor, wij betalen ook gewoon nog hetzelfde als altijd (dit jaar maar 2x gedaan maar toch)
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#4
JeetjeMineetje zei:
Kan het kloppen dat ik daar nog niks van had gemerkt, of ben ik de enige?
Klik om te vergroten...
Ik ook niet hoor… helaas 🤣
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
JeetjeMineetje zei:
Kan het kloppen dat ik daar nog niks van had gemerkt, of ben ik de enige?
Klik om te vergroten...
De inkoopprijs van coke ligt zelfs al een decennium fors lager dan daarvoor. Op straat merk je daar idd niks van. Dat het nu nog ietsje gezakt is, doet daar dan eigenlijk niks toe. Dit bericht is wat mij betreft dan ook bijzonder, in de zin dat het al spotgoedkoop was, alleen nu dus nog verder gezakt is. De hoe en waarom etc vraag in dit bericht is wat meer relevant imo
c
cyrilioLid
01-01-2024, 00:00
#6
In de afgelopen 10-20 jaar is de groothandelsprijs van cocaine inderdaad gigantisch gedaald. Vandaar dat je voor een gram ongeveer evenveel betaald als 20 jaar geleden, dus * modknip * Cocaine is dus 35% goedkoper nu dan in 2005.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
cyrilio zei:
* modknip *
Klik om te vergroten...
Je mag hier geen prijzen noemen met wat je je dealer betaalt, dus zou dat bedrag even weghalen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#8
De inkoopprijs vanuit de productielanden is nog steeds even hoog lees ik net.
Vooral de smokkelaars maken minder winst. Die verliezen momenteel 75%

https://archive.is/Xbw4s
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het gaat zich om de rangen ver boven de dealer. Die zullen er mogelijk wat van merken. Maar de dealer zal nooit in prijs omlaag gaan. De klant trekt toch wel de beurs
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
cyrilio zei:
In de afgelopen 10-20 jaar is de groothandelsprijs van cocaine inderdaad gigantisch gedaald. Vandaar dat je voor een gram ongeveer evenveel betaald als 20 jaar geleden, dus * modknip * Cocaine is dus 35% goedkoper nu dan in 2005.
Klik om te vergroten...

Geen prijzen noemen, zie de forumregels.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
JeetjeMineetje zei:
Kan het kloppen dat ik daar nog niks van had gemerkt, of ben ik de enige?
Klik om te vergroten...
in de grammetjes zal je het niet terugzien straatdealer die 10-50 gram koopt zal zal niet veel minder betalen nu paar kilo halen is een goede investering voor later meer rendement mogelijk als dat je nu bitcoin koopt:tilttearlaugh:
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
JeetjeMineetje zei:
Kan het kloppen dat ik daar nog niks van had gemerkt, of ben ik de enige?
Klik om te vergroten...

Op een gegeven moment zou je dat toch moeten gaan merken, zou je denken?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Op een gegeven moment zou je dat toch moeten gaan merken, zou je denken?
Klik om te vergroten...
Tuurlijk niet 50 euro voor een gram is zo ingeburgerd , enigste wat je kan krijgen is dat dealers gaan stunten om meer klanten te krijgen of dat ze minder versnijden. Toen spullen duurder waren werden grammetjes ook niet duurder. De gemiddelde dealer is alleen niet al te snugger over het algemeen....
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."