Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPTSS behandeling en de grenzen van traumatherapie

PTSS behandeling en de grenzen van traumatherapie

9 antwoorden
535 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ken idd mensen die daar behandeling hebben gehad en daar nu juist nog erger door getraumatiseerd zijn.

Ik ben echt heel blij dat ik langdurige ambulante traumatherapie heb gehad. Wel 3 jaar lang wekelijks met dezelfde therapeute. Dit was geen EMDR maar Narratieve Exposure Therapy. Daarbij zijn we alle traumasituaties (en dat waren er helaas tientallen, vandaar dat EMDR niet werkte) 1 voor 1 langsgegaan om ze te verwerken.

Wat @Kordie zegt klopt, vergeten doe je het nooit. En sommige situaties zijn nog weer makkelijker te verwerken dan andere situaties. Maar ik ben echt heel blij dat ik zo lang de tijd heb gekregen en zo'n goede band met mijn therapeute heb kunnen opbouwen zodat ik ook echt alles tegen haar durfde te vertellen. Naast schematherapie is dit wel echt de therapie geweest waardoor ik echt stappen vooruit heb kunnen zetten en niet constant in een vicieuze cirkel van depressies en opnames meer zat. Omdat ik met deze 2 therapieën echt de kern heb aangepakt.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
MyLittlePonyPack zei:
Ik ken idd mensen die daar behandeling hebben gehad en daar nu juist nog erger door getraumatiseerd zijn.
Klik om te vergroten...
Daarom ben ik onbehandeld verder gegaan ,het oprakelen van verleden wekt bij mij totaal iets anders op.
Iemand die ik simpelweg niet wil kennen ,en geloof me hun ook niet!

Verder zie ik er voor sommige wel heil in en het werkt op dat moment echt, maar wat @Kordie al aanhaalt is het feit, bij zeer ernstige vorm van PTSS dat een geestelijke terugval al meteen kan gebeuren als je bij GGZ buitenstap na de laatste sessie.

Voor mij is het dus strikt persoonlijk een deathtrap.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
MyLittlePonyPack zei:
Maar ik ben echt heel blij dat ik zo lang de tijd heb gekregen en zo'n goede band met mijn therapeute heb kunnen opbouwen zodat ik ook echt alles tegen haar durfde te vertellen
Klik om te vergroten...

Dat is essentieel.
En vooral dat kost heel veel tijd.
Voor dat ik een hulpverlener vertrouw ben ik al maanden verder.

MyLittlePonyPack zei:
omdat ik met deze 2 therapieën echt de kern heb aangepakt.
Klik om te vergroten...

Tot daar moet je komen.
Fijn dat dat bij jou ook gelukt is.

SoulAssassins zei:
Daarom ben ik onbehandeld verder gegaan ,het oprakelen van verleden wekt bij mij totaal iets anders op.
Klik om te vergroten...

Bij mij ook.
De therapie die ik had deed dingen nabootsen, kijken hoe je reageert en dan daarop inspelen met een behandeling.

Ik heb een gijzeling meegemaakt waar ik hier niet teveel details over zal delen.
Laten we het erop houden dat het zeer traumatisch is geweest voor me.
Wat deden ze op therapie? Mij tijdens een boswandeling in een tuinhuisje trekken en daar heb ik toen een middag gezeten.
Ze speelde de situatie na, inclusief geluiden en filmpjes.
Voor mij heeft dit echt niet gewerkt. Ben gelijk op slot gegaan en denk er nu nog veel vaker aan dan voor deze dag.

MAAR kanttekening:
Ik ken ook mensen die bovenstaande ook hebben meegemaakt, en waar het wel goed heeft uitgepakt.
Misschien was het mij gelukt als ik wat dieper was gegaan. Niet om 16u uit dat tuinhuisje en om 17u in de taxi. Ze hadden me 2 dagen daar moeten houden denk ik.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wauw heftig hoor @Kordie ! Exposure Therapy kan helpend zijn, maar dan moet het wel op de goede manier gebeuren met goede nazorg. Niet idd dat je dan een uur later in de taxi naar huis zit en aan je lot wordt overgelaten.

Ik durf de uitzending trouwens zelf helemaal niet te kijken omdat ik bang ben dat het te triggerend is. Maar omdat ik zelf natuurlijk bijna 20 jaar in de specialistische GGZ heb gezeten komt het natuurlijk wel veel voorbij op mijn tijdlijn bij mensen die ik uit dat wereldje ken. Sommigen hebben gewoon echt nog nachtmerries van die behandelingen bij Psytrec en zitten nu dan bij andere instanties om dat allemaal te verwerken. De behandeling heeft nogal een averechts effect gehad zo dus juist.

Ik had dat zelf bij EMDR bijvoorbeeld, daarmee bleef ik juist veel te veel in alle gevoelens hangen en werd alles alleen maar erger ipv beter. Bij NET was het de dagen na een sessie wel erg pittig, maar uiteindelijk had het dan wel het goede effect op mijn verwerking.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
MyLittlePonyPack zei:
Ik durf de uitzending trouwens zelf helemaal niet te kijken omdat ik bang ben dat het te triggerend is.
Klik om te vergroten...
Allereerst: dank voor jullie reacties.

Ik vond de uitzending heftig en dan heb ik dus geen PTSS en therapie daarvoor gehad. Als leek was ik verbaasd over deze behandeling en ik denk dat hun traumatherapie maar voor een klein groepje effectief zal zijn.

In ieder geval goed dat er aandacht aan wordt besteed en jammer dat ggz en zorgverzekeringen ook weer in een slecht daglicht komen te staan. Maar dat was natuurlijk wel te verwachten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
MyLittlePonyPack zei:
Ik durf de uitzending trouwens zelf helemaal niet te kijken omdat ik bang ben dat het te triggerend is.
Klik om te vergroten...
Uiteraard was het niet mijn bedoeling om mensen te triggeren met deze video..mijn excuses als dat wel is gebeurd..ik heb daar wel aan gedacht maar het leek me goed aandacht aan dit nogal beladen onderwerp te besteden.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Uiteraard was het niet mijn bedoeling om mensen te triggeren met deze video..mijn excuses als dat wel is gebeurd..ik heb daar wel aan gedacht maar het leek me goed aandacht aan dit nogal beladen onderwerp te besteden.
Klik om te vergroten...

Ja zeker goed hoor dat je het aankaart juist, maar ik had voor mezelf gewoon al besloten dat het niet verstandig was voor dit topic ook hoor👍
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
iteraard was het niet mijn bedoeling om mensen te triggeren met deze video..mijn excuses als dat wel is gebeurd
Klik om te vergroten...

Daarvoor hoef je geen sorry te zeggen.
Mensen met PTSS kunnen vrij goed filteren wat wel en niet kan. Ik heb ook met flarden gekeken. Bv de theorie erachter en niet de clienten aan het woord.


MyLittlePonyPack zei:
Wauw heftig hoor @Kordie ! Exposure Therapy kan helpend zijn, maar dan moet het wel op de goede manier gebeuren met goede nazorg. Niet idd dat je dan een uur later in de taxi naar huis zit en aan je lot wordt overgelaten.
Klik om te vergroten...

Ja precies.

Nadeel van mij is dat ik me ook niet echt opende tijdens deze sessie. Ik heb geleerd om bij angst juist stil te blijven. Geen teken van angst of pijn te geven, want dan ben je een makkelijkere "prooi". Dus ik uitte me tijdens die sessie in dat huisje ook niet. Dat kwam er later thuis in alle hevigheid pas uit.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heftige documentaire over PTSS traumatherapie in de instelling van Psytrec in Zeist.

K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben niet bij deze organisatie geweest, maar ik herken de (snelle) therapievorm wel.
Bij mij was het uitgebreider maar soortgelijk zelfde methode.

Wat mij op viel is dat als je daar was (en dus idd ook deed sporten) het best wel ok ging. Maar na therapie en in de rustweken tussendoor ben ik terug gevallen. Ik geloof ook wel dat je trauma's moet ophalen om ze te kunnen verwerken, maar het ligt aan de manier waarop.
Je zou dit fijner moeten hakken en kleiner moeten maken.

Persoonlijk denk ik dat je trauma's nooit echt kan vergeten.
Ze zitten vaak diep geworteld. Als een boom die wordt gerooid maar diep onder de grond blijven de wortels liggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."