Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsChro pijn, je slikt oc! per defenitie verslaafd ?

Chro pijn, je slikt oc! per defenitie verslaafd ?

4 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
y
yolandaLid
01-01-2024, 00:00
#1
:confused:
y
yolandaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb deze Geplaatst omdat ik in de meeste topic's toch merk dat alles wat met opiaden te maken heeft je direct als verslaafde bestempeld wordt ja je ben na een aantal jaren lichaam afhankelijk dat betekend niet dat je geestelijk ook afhankelijk bent, toch? Als ik van de pijn af zou zijn is er geen dna cel die er over denkt om ermee door te gaan maar dat is mijn mening eigelijk wil ik opkomen voor mensen die net als ik moeten vechten om die stempel niet te krijgen dat is toch waanzin het erge is dat de doktoren in mijn geval allemaal weten wat er aan de hand is ik moet zelfs naar een reumatoloog en toch beginnen ze met methadon en verslavingszorg vervolgens wordt ik boos en vraagt aan mij zal ik je oc voorschrijven nee dokter ik heb genoeg als ik echt een verslaafde ben had ik het met beide handen aangepakt dus kom ik terug op mijn vraag ben je per defenitie een verslaafde? :confused: :(
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik haat het stigma van verslaafde. Ik ben ooit, lang geleden, echt verslaafd geweest - aan drugs dus - maar ben al jarenlang clean. Heb nu echter een chronisch pijnprobleem. Ik krijg daarom nog steeds (opnieuw) methadon maar wil ontzettend graag andere medicatie omdat methadon zo'n stigma heeft maar mijn arts wil niet eens iets anders voorschrijven vanwege mijn verleden. Achterlijk want methadon is verslavender dan de meeste andere (kortwerkende) opiaatachtige pijnstillers.
Het stigma blijft je gewoon altijd achtervolgen, ook al heb je een volkomen normaal leven, al heb je een baan, een huis, vrienden en geld op de bank... als je een opiaat gebruikt tegen pijn, en zeker methadon, ben je per definitie een ''verslaafde''.
Wat ze vergeten is dat een pijnpatient medicatie nodig heeft om normaal te kunnen functioneren. Ze noemen een suikerpatient toch ook geen insuline-verslaafde?!

En je verhaal is erg herkenbaar: als ik geen pijn zou hebben zou ik echt absoluut geen medicatie meer slikken!!
m
morfientjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
hoi

ik snap jullie helemaal, ben zelf al tien jaar chronische ziek, door mijn ziekte kan ik niet meer eten en moet ik al mijn medicijnen bijna ook spuiten anders moet ik er van overgeven, ik krijg niet alleen de stempel dat ik verslaafd ben maar er zijn ook nog van die idioten erbij die mijn vanalles bestempel van anorexia tot verslaafde en niet een ding klopt ik doe niks voor mij lol, zit niet in die stoel voor mijn plezier en sla dat bord frieten niet over omdat ik ze niet wil, en dan nog niet te spreken over de pijn, en het ergste is als ze niet meer weten wat ze moeten doen dan is het makkelijk om er een stempel op te plakken dan zijn ze er vanaf

nu willen ze me een permente morfine pomp geven ben benieuwd ach ja we zien wel

moest even mij kots kwijt sorry

groetjes
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#5
ik denk dat je verslaafd bent, als je, om welke reden dan ook, elke keer iets moet nemen omdat je a) anders ziek wordt of b) omdat je anders veel pijn hebt of c) omdat je als je geen drugs of medicatie neemt, gewoon niet anders kan dan het nemen van die zooi, zodat de reden van de 'ellende' voor even weg kan.
Natuurlijk bouwt die korte termijn verlichting wel bij aan 'lange termijn ellende', die verergert daar logischerwijs door. Iets dat nogal wat artsen ook schijnen te vergeten(lees:negeren) Soms zijn mensen zelf eigenwijs.Tegen beter weten in nemen mensen het dan toch. Anderen bijvoorbeeld moeten het wel nemen, omdat ze anders enorm lijden. Dan ben je in mijn ogen hoe dan ook verslaafd. Hoe rot het ook klinkt. Dat geldt dus voor aardig wat mensen hier inc. mijzelf :wink:. Dat is mijn logische benadering op zoiets. Maar ga je zoiets met daadwerkelijk gevoel bekijken, iets wat nogal wat medici laken, dat gevoel :sunglasses: Dan zie je dat het toch helemaal niet zo simpel ligt.

Of de reden nu lichamelijk, mentaal of emotioneel is, het gevolg van drugs/zware medicatie is een levensstijl die erop gericht is om die zooi te kunnen nemen. Ook al wil iemand dat niet, zoals yolanda bijvoorbeeld. Natuurlijk wil ze niet verslaafd zijn aan die zooi. Als ik het zo lees is ze bijna kwaad op dr eigen lichaam dat het die zooi nodig heeft. Afgezien van misschien wel terechte woede naar onze gewaardeerde doktoren :) Dat is natuurlijk gewoon gigantisch kut en aan zoiets kunnen mensen letterlijk kapot gaan.

Dan zou je toch een enorme idioot zijn om haar als een verslaafde te betitelen. Iemand die letterlijk door de situatie gedwongen wordt. Das toch iets heel anders dan een junk op straat :) Al zullen de meesten van hen zeggen dat zij ook door een situatie gedwongen zijn natuurlijk, dat is altijd een mentaal/emotionele kwestie die inhoudt dat ze afleiding zochten in drugs. Nogal iets anders dan iemand die door een lichamelijke of geestelijke ziekte zware medicatie moet nemen.

Ikzelf denk eigenlijk ook dat over het algemeen de enige verslaafden die voor altijd afkicken, degenen zijn die verslaafd waren aan medicatie door bv een ziekte of ongeval. En dankzij onze voortreffelijke medische zorg zijn dat er nog best wat :) Er zijn er echter ook nog best wat die verslaafd blijven. Nou ga dan maar eens aan een schuldvraag zitten, lijkt mij niet te doen :)

Misschien is het uiteindelijk dan toch gewoon beter om die schuldvraag niet te zoeken, bij geen enkele verslaafde aan wat dan ook en maar gewoon te zorgen dat er goede gerichte hulp kan komen, zodat die persoon van zichzelf gered kan worden. Voor zover dat nog mogelijk is natuurlijk. Sommige mensen willen gewoon niet gered worden en ook dat moet best kunnen vind ik. zolang ze geen last voor de maatschappij opleveren.

Er zit best wat verschil tussen verslaafden dus, maar uiteindelijk zijn het allemaal mensen die gewoon lichamelijk, emotioneel of geestelijk een (tijdelijke) klap hebben gekregen. Net als iedereen die krijgt, alleen zij hadden de pech om wat harder geraakt te worden dan de meeste anderen. En iemand die hulp nodig heeft help je toch? zoals je zelf ook graag geholpen wil worden als je hulp nodig hebt :) Wij betalen ons letterlijk lam aan ziektekostenverzekeringen voor die hulp, dus dan mag je toch best verwachten dat je goede hulp krijgt zonder vooroordelen enzo. Misschien tijd voor een second opinion bij een arts die je zelf hebt uitgezocht:wink:

en hoe crux het ook klinkt, probeer gewoon een beetje lol in je leven te hebben. Met of zonder drugs of medicijnen, zolang het maar echte hartelijke lol is :)

Grinnik .. ik ben van mening dat het best goed voor een mens kan zijn om zijn ergernissen van hem of haar af te schrijven dus ga vooral door met gal spugen .. zoveel gal zat dr nml ook weer niet bij :wink:
veel geluk
:wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."