Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVan 50mg naar 25 mg en weer terug naar 50mg methadon

Van 50mg naar 25 mg en weer terug naar 50mg methadon

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dezelfde vriend(in) als hier? klik hier Die ''kennis'' van jou kan best de waarheid vertellen. Of dit nu zijn/haar waarheid is of ons aller waarheid..
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een kennis van mij zit momenteel gedetineerd, en krijgt methadon om af te kicken. In de inrichting is hij begonnen met 50 mg, wat afgebouwd werd naar 25 mg. Nu hoorde ik vanmiddag tijdens het bezoekuur dat de dosis weer is opgeschroefd naar 50 mg.
Moeten wij (thuisblijvers) ons nu voorbereiden op het ergste? En vrede moeten sluiten met het gegeven dat na 15 maanden cel het gebruik even vrolijk verder gaat?
Als reden gaf deze kennis op niet te kunnen slapen van de lagere dosering methadon. Fabel? Of toch werkelijkheid?
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#3
van 25 naar 50 mg gaan is echt niet zo heftig qua uitwerking als het klinkt hoor.
Ze zal er hoogstwaarschijnlijk geen of amper extra roes van krijgen. methadon geeft in feite al bijna geen roes invergelijking met andere opiaten.

En niet slapen is een crime, omlaag gaan in methadon heeft vaker als (tijdelijke) bijwerking slapeloosheid... En voor iemand die altijd dope heeft gebruikt en dus altijd wel geslapen heeft, kan net dat beetje een enorm verschil zijn.

Het zegt natuurlijk wel wat over haar motivatie om af te kicken ... Samen met de dingen uit je andere topic zegt dat vooral dat die motivatie er gewoon niet is imho :wink:
Ik vraag me dus vooral af in hoeverre ze zelf wel gemotiveerd is om niet te gebruiken, als ze dat niet is zal ze natuurlijk direct na vrijlating weer lekker aan de dope gaan.
Je kunt mensen nu eenmaal amper dwingen.

Je kan hooguit je eigen conclusies erbij trekken, als mensen ondanks alle hulp die je ze wil bieden toch hun eigen weg willen blijven gaan, een weg waar jij overduidelijk niets mee hebt ..

sterkte
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
ArieKanariE zei:
van 25 naar 50 mg gaan is echt niet zo heftig qua uitwerking als het klinkt hoor.
Ze zal er hoogstwaarschijnlijk geen of amper extra roes van krijgen. methadon geeft in feite al bijna geen roes invergelijking met andere opiaten.

En niet slapen is een crime, omlaag gaan in methadon heeft vaker als (tijdelijke) bijwerking slapeloosheid... En voor iemand die altijd dope heeft gebruikt en dus altijd wel geslapen heeft, kan net dat beetje een enorm verschil zijn.

Het zegt natuurlijk wel wat over haar motivatie om af te kicken ... Samen met de dingen uit je andere topic zegt dat vooral dat die motivatie er gewoon niet is imho :wink:
Ik vraag me dus vooral af in hoeverre ze zelf wel gemotiveerd is om niet te gebruiken, als ze dat niet is zal ze natuurlijk direct na vrijlating weer lekker aan de dope gaan.
Je kunt mensen nu eenmaal amper dwingen.

Je kan hooguit je eigen conclusies erbij trekken, als mensen ondanks alle hulp die je ze wil bieden toch hun eigen weg willen blijven gaan, een weg waar jij overduidelijk niets mee hebt ..

sterkte
Klik om te vergroten...
Dit is nou net dat gene waar ik tegenaan hik. Overigens heb ik een een ander topic een fout gemaakt. Ze had geen 100 mg, maar 50 mg. Dus ze is nu weer terug bij het begin.
Volgens haar MMD'er is ze wel gemotiveerd, want ze heeft vrijwillig ingestemd met een trajectplan. Intussen is ook de datum van haar vrijlating bekend: begin december.

Iedere week ga ik bij haar op bezoek, en zie iedere week wel hoe beter ze eruit ziet. Maar als ik al hoor dat ze straks naar het CAD wil voor onderhoudsdoses Meet, dan bekruipt mij het angstige gevoel van dat ze eigenlijk helemaal niet wil, en dat het hele circus weer opnieuw begint. Ook al roept ze nu dat bruin een gepasseert station is, en dat ze slechts nu en dan een basepijp wil roken.
Dat drugsgebruiekers goede toneelspelers kunnen zijn si alom bekend. Maar als ik haar bijvoorbeeld vertel over een mishandeling van een vriendin van haar (ook gebruikster) wil ze er niks van horen, want ze wil zich losmaken van het wereldje. Een van haar dealers woont naast mij, en zijn vriendin heeft een paar weken terug een ernstig autoongeluk gehad. Ook daar wil ze niks van weten, en wordt kwaad als ik haar dan vertel dat ik met hem gesproken heb. Ze wil gewoon niks weten over het wereldje, en wil zich naar eigen zeggen losmaken ervan.
Via via hoor ik van mensen uit de scène dat ze bepaalde mensen op bezoek laat komen die haar dope brengen. Ik neem zo'n info ter kennisname aan, want ze heeft maar een bezoekmoment per week. en dan ben ik de enigste die haar bezoekt.

Alles wat ze mij verteld is de waarheid, want ik heb regelmatig contact met haar MMD'er en persoonlijk PIW'er, en die koppelen mij steeds de juistheid van haar aan mij verstrekte informatie terug. Volgens planning zou de afdeling MMD haar begeleiden na detentie: helpen met woonruimte, geld etc. Nu is een afdelingsgenootje onlangs vrijgelaten, en voor haar zou een woning geregeld worden. Echter bij vrijlating stond deze gewoon met haar hebben en houden op straat. Hiervan is ze best wel geschrokken. Nu is ze dubbel zo bang dat het ook zo zal vergaan, terwijl ze al de status van Z.V.W.O.V.P. had.
Wat ook opmerkelijk is dat ze mij waarschuwt voor de persoon met wie ze de strafbare feiten heeft gepleegd. IK moet uitkijken voor hem, want hij zou het op mij gemunt hebben omdat ik in een verklaring iets zou hebben gezegd waardoor hij vast is komen te zitten.
Maar tegelijkertijd wil ze met hem niks meer te maken hebben, want hij zou haar aangezet hebben tot de misdrijven waar ze nu voor vastzit, en dit alles onder invloed van die "klote drugs" zei ze vorige week.

Zelf denk ik weleens dat ze WEL gemotiveerd is om af te kicken, nu ze heeft ingezien dat het gebruik haar in deze positiie gebracht heeft, maar desgemotiveerd raakt van alle tegenslagen die ze te verwerken krijgt en heeft gekregen. Eerst zou haar voorlopige invrijheidstelling eind augustus zijn, maar nu kreeg ze te horen dat het december zou worden etc.

Dit is in vogelvlucht zo een beetje de positie waarin ze verkeerd. Zelf denk ik dat ze terug is naar 50 mg omdat de afbouw naar 25 mg toch wel erg snel is gegaan, te snel eigenlijk en ik heb ooit ergens gelezen dat je bij 25 mg op een wel erg kritieke fase terecht bent gekomen, en dat haar terugkeer naar 50 mg een soort van noodmaatregel is om haar die push te geven naar een leven zonder bruin. Aan de andere kant... het duurt nog lang eer het december is, er kan nog veel gebeuren.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tamaar zei:
Ook al roept ze nu dat bruin een gepasseert station is, en dat ze slechts nu en dan een basepijp wil roken.
Klik om te vergroten...

Dat is een valkuil die geheid weer zal leiden tot de bruin...
Kijk zelf maar in vershillende topics hier op dit forum en je zult zien dat het roken van een basepijp bijna altijd samen gaat met het gebruik van een flinke downer daar achterop.
En welke downer is daar het meest geschikt voor....smack!
Het een lijd tot het ander...

Betreft de zorgen na haar vrijlating kan ik uit ervaring spreken dat dit jammergenoeg niet ontercht is. Niet dat ik je bang wil maken, maar een kennis van me heeft in totaal al zo'n 8 jaar vast gezeten waarvan de langste achtereenvolgende detentie 2 en een half jaar was.
En iedere keer wanneer hij vrijkwam was het precies hetzelfde..
Niets geregeld, geen woonruimte, geen geld, helemaal niets.
Letterlijk met zijn hebben en houden buiten de poort gezet: zoek het zelf maar uit.
Dus reken alsjeblieft niet uitsluitend op de instanties om dit uit eigen initiatief voor haar te regelen.
Als je deze vriendin echt wil helpen dan heb je nog tot December om haar te helpen zoeken naar een woonruimte. Uitkering kan ze dan aanvragen zodra ze eigen woonruimte heeft.
Maar woonruimte is toch de belangrijkste eerste behoefte. Zonder dit, ook geen uitkering en dus geen geld.
En deze 2 dingen zijn toch een basis. Pas wanneer ze in zoverre rust daarin heeft zal zo ook de kracht kunnen vinden om te stoppen met bruin/wit.
Als ze het gevoel heeft dat ze niets heeft om voor te vechten, dan is de drempel heel laag om terug te vallen. Zeker met het vooruitzicht dat ze straks met niets op straat komt maakt het niet makkelijk om nu tijdens haar detentie gemotiveerd te blijven.

Als je zelf niet sterk in je schoenen staat en er echt niets meer mee te maken wil hebben kun je er beter nu al afstand van nemen.(hoe moeilijk dat ook is). Maar het feit dat je iedere week nog op bezoek gaat en hier op dit forum er mee bezig bent zegt mij dat je toch veel om deze vriendin geeft, en ze nog niet hebt opgegeven.
Mijn advies is in dat geval: probeer ze te helpen met de basis, zodat zij makkelijker zichzelf kan helpen. Maar meer kun je ook echt niet doen. Zoals de Kanarie zegt, je kunt ze niet dwingen. Ze zal het uiteindelijk zelf moeten willen en doen. En als ze dan toch die weg in gaat waar jij niets mee te maken wilt hebben zul je je eigen conclusies moeten trekken. iig heel veel sterkte en succes!
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Yoro zei:
Tamaar zei:
Ook al roept ze nu dat bruin een gepasseert station is, en dat ze slechts nu en dan een basepijp wil roken.
Klik om te vergroten...

Dat is een valkuil die geheid weer zal leiden tot de bruin...
Kijk zelf maar in vershillende topics hier op dit forum en je zult zien dat het roken van een basepijp bijna altijd samen gaat met het gebruik van een flinke downer daar achterop.
En welke downer is daar het meest geschikt voor....smack!
Het een lijd tot het ander...
Klik om te vergroten...
Helaas is de werkelijkheid anders. Ze heeft samen met een andere gebruiker diverse delicten gepleegd waaronder zwarttanken. Helaas is die andere persoon de aanstichter des kwaads. Deze persoon heeft al vaker gezeten voor autodiefstal en tanken zonder te betalen, maar kwam steeds weer op het verkeerde pad. Nu verklaarde ze tegen mij continue dat ze met deze man niks meer te maken wilde hebben, en dat hem nooit meer wilde zien etc.

Kom ik vorige week zijn moeder tegen bij de supermarkt, en wat meen je.... Hij heeft nu ieder weekend verlof, en komt op 3 juli vrij. Zij pas 3 december. So far so good. Opeens verteld zijn moeder mij dingen die ze van haar zoon had gehoord, en die hij alleen van haar te horen kon hebben gekregen. Maar dat was nog niet alles, paaszondag heeft ze hem zelfs thuis gebeld bij zijn moeder. Natuurlijk heb ik haar daar mee geconfronteerd toen ik bij haar op bezoek was, en zij natuurlijk alles ontkennen. Van mij mag ze omgaan met wie ze wil, maar uitgezonderd met hem, want dan gaat het spel gewoon verder waar ze zijn gestopt in oktober. Wat voor mij het ergste is, is dat ik lijdzaam langs de zijlijn moet toekijken hoe haar (voorgespiegelde) toekomst als een ballon uiteenspat.

Het duurt nog lang eer het december is. Dat hij op bezoek mag bij haar is uitgesloten. Dit omdat hij momenteel gedetineerd zit, maar wel op weekendverlof mag. Maar een gedetineerde mag na zijn vrijlating gedurende drie maanden niet op bezoek bij een andere gedetineerde. Dat is alvast een opluchting.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."