Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsbang bang zo zo bang

bang bang zo zo bang

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
f
frankie666micLid
01-01-2024, 00:00
#1
hoi,
ik ben nieuw hier
ik heb 20 jaar heroine gebruikt,maar ben er nu bijna 3 jaar vanaf
ik heb via cad[nu tactus] een mooi huisje,en heb het best goed...maar........
wel heb ik nog methadon [140mg]en diazepam [50mg] per dag
ik wil zo graag afbouwen en er helemaal vanaf zijn,maar ik ben er zo zo bang voor
ik weet uit het verleden hoe ziek ik word.
ben ik de enige die er ZO bang voor is?
ik zou van andere mensen wel willen weten hoe zij daar over denken.
gr. frank
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Frank,

Ik begrijp dat je bang bent. Het is ook eng, want afbouwen en afkicken voelt alsof je jezelf steeds meer verliest (in pijn, verdriet etc.). En de paradox is dus dat je jezelf eigenlijk juist meer en meer terug zal vinden. Maar dat punt is nu nog te ver van je af en zegt jou even geen bal, lijkt me...

Ik zou net als Yoro adviseren: de "Eendmanier": heel langzaam afbouwen. Gewoon stapje voor stapje. En als het te snel gaat, even stabiel blijven.

Nergens staat geschreven dat het per se snel moet; die peper in je reet, stoppen (de meeste) (inclusief ik vroeger, hoor) er zélf in.

Neem alle tijd die jij ervoor nodig hebt, dan hoef je ook niet zo bang te zijn.

Je wilt' wél afbouwen, schrijf je, dan zou het zonde zijn om je door angst te laten leiden; angst is een slechte raadgever.

Veel suc6 en vooral rust van binnen wens ik je toe!

Groetjes, R@r@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo Frank,

Mijn eerste ingeving is, natuurlijk is het niet gek dat je er bang voor bent.
Iedereen die uit eerste hand weet wat afkickziek zijn inhoud zal het waarschijnlijk met ons eens zijn. Het is 1 van de verschrikkelijkste lichamelijke tergende pijnen die je maar kunt hebben.
Niet meer dan logisch dat je daar dan tegenop ziet toch!
Absoluut niets om je voor te schamen, en je bent daar zeer zeker niet de enige in hoor.
Zowat iedereen die bruin gebruikt heeft en de afkick kent, vreest die periode.
Het ligt dus niet aan jou :wink:

Je hebt na 20 jaar gebruik nu al wel 3 jaar van dat bruine goedje af kunnen blijven, dus dat kun je alvast in je broekzak steken. Schouderklopje is wel op zijn plaats :)
Ik kan me goed voorstellen dat je dan de volgende stap wilt maken om ook van de methadon af te willen komen. Niet ten koste van alles natuurlijk, want je wilt zeker na die 3 jaar niet terugvallen op de bruin omdat je probeert af te kicken van de methadon.

In jouw geval lijkt me de langzame speeseend afbouwmanier wel een goede optie. :)
Je hebt geen haast om er snel van af te komen, zolang je uiteindelijk maar op nul staat, toch?
Zelf zeg je al dat het verder best goed hebt, mooi eigen huisje enzo.
Dat zou ik niet op het spel zetten door te snel af te willen bouwen met het vergrotend risico op een terugval naar heroine. Met uiteraard alle gevolgen van dien.

Wat je wel zou kunnen doen is met kleine hoeveelheden afbouwen die je nauwelijks merkt.
Al duurt een een jaar of 2!
Dus om de 2 weken met 5mg zakken, of als je daar te ziek van word desnoods met 1 of 2 mg p/week. als je dan op een lage dosis sta kun je overwegen het laatste stukje over te stappen op buprenorfine. Daar kun je hier in verschillende posts meer over lezen.
Ik zou zeggen, informeer jezelf zo goed mogelijk, en als je voor jezelf bedacht hebt wat jou het best lijkt, maak dan eventueel een afspraak met je verslavingsarts om een concreet plan op te stellen.

(Ik wil het niet opdringen hoor, is enkel goed bedoeld advies) :)

Wat je ook gaat doen, en hoe... ik wens je sterkte en erg veel suc6.

Gr, Yoro :wave:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi Frank,

Teneerste mijn complimenten voor het afkicken van de heroine.
Ik begrijp je angst en dat je graag helemaal zou willen afkicken van alles.
Maar zolang je bang bent is het denk ik nog goed om niet helemaal te stopen met je medicatie!
L
LeninLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bouw het af in stapjes waar jij je goed bij voelt.. ook al zijn het heel kleine stapjes, afkicken is ook een hele grote mentale stap, beginnen met te grote angst is daarom nooit goed omdat je dan om in psychologische termen te spreken aan 'Self-furfilling prophecy' gaat doen.. je verwacht helse pijnen dus krijg je helse pijnen ook al valt de pijn best mee.., dus langzame stapjes tot een groot deel van je angst is verdwenen en daarna kan je nog zien of je grotere stappen wilt nemen..

en gefeliciteerd met de afkick van bruin, echt respect voor zo'n zaken! :sunglasses:
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi frank,

Ik herken dat direct ben zelf sins 16 september 2006 vrij van alle drugs behalve methadon.
Ik was zoooo bang voor het afkicken dat ik zolang heb gewacht ik ben een half jaar gelden begonnen met afbouwen stond op 75mg ben afgebouwt tot 25mg en had daar weinig last van maar die laatste 25mg daar was ik zo bang voor nu 5 mei 2009 ben ik ineens gestopt wilde mezelf bevrijden die dag ik had verwacht heel ziek te zijn maar dat viel heel erg mee ik was ziek voelde me kut en wist even niet meer waarom ik leefde, maar 1 week en 2 dagen later ben ik op het vliegtuig gestapt naar turkeij en toen ik daar kwam voelde ik me eigenlijk best goed heb er 2 weken last van gehad daarna was het bijna over ik zit nu alleen nog de hele dag te gapen en ben moe maar als ik eerder had geweten dat het zoooo zou gaan had ik het veel eerder gedaan. je moet zelf aanvoelen wanneer je weer een stapje naar beneden kan gaat het niet ga weer 1 stap omhoog wacht een paar weken en ga dan weer een stapje naar beneden je moet het zelf aanvoelen heel veel sucses.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."