Hallo Frank,
Mijn eerste ingeving is, natuurlijk is het niet gek dat je er bang voor bent.
Iedereen die uit eerste hand weet wat afkickziek zijn inhoud zal het waarschijnlijk met ons eens zijn. Het is 1 van de verschrikkelijkste lichamelijke tergende pijnen die je maar kunt hebben.
Niet meer dan logisch dat je daar dan tegenop ziet toch!
Absoluut niets om je voor te schamen, en je bent daar zeer zeker niet de enige in hoor.
Zowat iedereen die bruin gebruikt heeft en de afkick kent, vreest die periode.
Het ligt dus niet aan jou
Je hebt na 20 jaar gebruik nu al wel 3 jaar van dat bruine goedje af kunnen blijven, dus dat kun je alvast in je broekzak steken. Schouderklopje is wel op zijn plaats
Ik kan me goed voorstellen dat je dan de volgende stap wilt maken om ook van de methadon af te willen komen. Niet ten koste van alles natuurlijk, want je wilt zeker na die 3 jaar niet terugvallen op de bruin omdat je probeert af te kicken van de methadon.
In jouw geval lijkt me de langzame speeseend afbouwmanier wel een goede optie.
Je hebt geen haast om er snel van af te komen, zolang je uiteindelijk maar op nul staat, toch?
Zelf zeg je al dat het verder best goed hebt, mooi eigen huisje enzo.
Dat zou ik niet op het spel zetten door te snel af te willen bouwen met het vergrotend risico op een terugval naar heroine. Met uiteraard alle gevolgen van dien.
Wat je wel zou kunnen doen is met kleine hoeveelheden afbouwen die je nauwelijks merkt.
Al duurt een een jaar of 2!
Dus om de 2 weken met 5mg zakken, of als je daar te ziek van word desnoods met 1 of 2 mg p/week. als je dan op een lage dosis sta kun je overwegen het laatste stukje over te stappen op buprenorfine. Daar kun je hier in verschillende posts meer over lezen.
Ik zou zeggen, informeer jezelf zo goed mogelijk, en als je voor jezelf bedacht hebt wat jou het best lijkt, maak dan eventueel een afspraak met je verslavingsarts om een concreet plan op te stellen.
(Ik wil het niet opdringen hoor, is enkel goed bedoeld advies)
Wat je ook gaat doen, en hoe... ik wens je sterkte en erg veel suc6.
Gr, Yoro
