Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1 jaar clean

1 jaar clean

33 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je ergens niet bang voor hoeft te zijn is het wel om uitgelachen te worden.
Echt niet, iedereen is verslaafd dus als ze jou uitlachen lachen zich zichzelf uit.
En wat je allemaal gebruikt hebt daar gaat het helemaal niet over, het gaat over herstel.
Je hoeft helemaal niks te zeggen als je dat niet wilt. Sommige mensen hebben er heel veel steun aan, je krijgt een boekje met de tel.nrs. van de mensen die daar zijn en je kunt elkaar altijd bellen. Maar sommige mensen vinden het niks. Maar dat kun je alleen voor jezelf uitmaken als je gaat. Je zult je zeker niet onwelkom voelen.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey, dank voor jullie reacties. Vandaag bij psych geweest, heb een telnummer gekregen van NA. Dat ga ik eerst maar's bellen. Heb gezegd dat ik nog even wil wachten met er naar toegaan, want ben nu nog te bang, maar wil met een paar weken toch 's proberen. Wil een groep uitzoeken die hier niet in de buurt is, zodat de kans, dat ik bekenden tegenkom verkleind wordt.

Over 2 weken heb ik een introductie bij een ander soort groep (niet verslavingsgerelateerd) dan kan ik 's kijken hoe dat gaat; een groepmeeting, wellicht als ik dat een paar keer gedaan heb de stap durf te nemen om naar een NA meeting te gaan.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#3
nvt
f
fullerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik wil graag reageren op de angst om naar binnen te gaan.
Je vriend hoeft niet buiten te wachten. Hij kan er bij zijn en (eventueel) zeggen: "ik begeleid mijn vriend". Komt best vaak voor. Gisteren nog zat er een zus van een jongen bij.

Er zijn bij NA nauwelijks regels: Je mag komen zonder iets te zeggen, je mag komen in een Burka en een sportbroek. Met of zonder schoenen. Je mag denken wat je wil. Je hoeft ook niet Clean te zijn. Het gaat om het verlangen om clean te worden. Je mag in god geloven, je mag er ook nog over vertellen. Maar je kan ook vertellen dat je dat helemaal niks vindt, en er geen snars van geloofd. Je hoeft ook niet te zeggen: "ik ben verslaafd". Als jij wilt zeggen "ik ben niet verslaafd", dan zeg je dat. Het kan ook dat je het niet weet: dan zeg je dat.

Ik heb mensen gesproken die anderhalf jaar niet gesproken hebben voordat ze iets zeiden. Dat is prima, je hebt er ook (zoals ikzelf) die vroeger meer vertelden en tegenwoordig liever luisteren.

Je hoeft geen angst te hebben. Come, as you are.

Als je de groep bij jou om de hoek niks vind: check eens een andere meeting. Als je het allemaal te nabij is: ga eens naar een international meeting. Daar praten ze Engels, en zijn het meer expats, immigranten enzovoort.

NA doet niet aan werving. Dit is dan ook geen commercial, we proberen niemand over te halen. Je komt als je wilt. Niet meer, en niet minder. Als je niet komt, even goede vrienden. Na zet in geen geval een voet tussen de deur. Wij willen niemand bekeren. Iedereen doet wat hij zelf wil, wat hij zelf denkt dat goed voor hem of haar is.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
De meeting over 2 weken is afgesproken, daar ga ik sowieso naar toe. Mijn psych heeft dit geregeld, gisteren uitnodiging ontvangen en de dag daarvoor heb ik nog een gesprek met psych.

het is goed te lezen dat je iemand mee mag nemen, dat zal voor mij enorm schelen en ook dat je niet clean hoeft te zijn, want dat ben ik inmiddels niet meer. (hoewel ik het tot een minimum beperk en geen tramadol/codeine/alcohol neem, alleen amfetamine +wiet)

Heb ook van de week even een update van de verslavingskliniek gehad, de begeleiding laat nog zeker 4 weken op zich wachten. Het is wel jammer ben 2 maanden clean geweest dit jaar, denk wel eens als er toen meteen aansluitend opvang was geweest, had ik het misschien wel gered, maar nu werd de eenzaamheid te groot en hop uiteindelijk weer naar de middelen gegrepen. nou ja ooit komt er een moment dat ik het allemaal zo zat ben, dat ik de dope links kan laten liggen.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#6
beste f,
ik las dat je naar een n a zou gaan, ben je geweest en ben je al overgestapt op de bup?
ik hoop echt voor je dat het lukt joh! verwacht niet teveel tegelijk maar doe het rustig aan, dan zal je zien dat alles op een gegeven moment beter gaat.
kijk naar mij en als ik het kan, kan jij het ook :wink:
xjes
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#7
nvt
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik moet toch ff wat kwijt: heb net met de NA gebeld en mag idd iemand meenemen :rock: nou dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.. ga woensdag naar een meeting toe hier in de buurt toch maar en 's kijken of dat wat voor me is. Wow dat ik heb gebeld, kan het me amper voorstellen dat ik dat durfde.. op naar de volgende stap dan maar he.. :sunglasses: Thnx Fuller voor je reactie :)
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#9
hoi f,
je hebt gelijk dat jezelf belangrijker bent hoor.
naar mijn idee moet het wel lukken begin juli klaar zijn, ik was van 20 mg in 2 weken naar 0, dat was vooral de laatste week klote en de eerste 2 weken op 0 waren nog erger maar daarna ging het toch beter hoor en dat was zonder buprenorfine, het duurt alleen wel ff voordat je weer normaal slaapt, ik had zolpidemtartraat gekregen van mijn huisarts, geen benzo maar wel goed.
ik slik ze nu al bijna niet meer( hooguit 2 x in de week een halve) dus je ziet hoe snel het gaat :grin:

arizona,
goed dat je gebeld hebt, het begin is er nu en je kan alle hulp en begrip goed gebruiken hoor
suc6 :wave:
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#10
nvt
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#11
hey f,
vraag er maar eens naar bij je huisarts, het helpt echt en je hebt je slaap hard nodig hoor!
en ik weet als je er middenin zit het zwaar klote is maar ik ben nu 2 mndn verder en voel me prima en met bup is het een stuk draaglijker hoor.
ik denk dat je echt de n a een kans moet geven, ik heb gemerkt dat ik het heel prettig vond er hier over te kunnen praten omdat men je begrijpt (dan bedoel ik de mensen die een heroine/coke/meet verslaving hebben gehad en niet de huppelkutjes die alles nog stoer vinden) en ik heb er zelfs hele leuke contacten aan over gehouden, das ook belangrijk hoor !!
suc6 en ik hoor wel van je hoe het verder gaat :wave:
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#12
nvt
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ben geweest :) moet het wel ff allemaal op me in laten werken. maar ga zeker nog een keer binnenkort. Had me voorgenomen dat als ik was geweest als beloning mocht gaan blowen, maar zal dit niet doen. De beloning heb ik per slot van rekening daar al gekregen :)
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#14
nvt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."