Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsConstant in de rem-slaap door heroine!?

Constant in de rem-slaap door heroine!?

9 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MRSUITSLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo forum-gangers,

We weten dat we het meeste gedeelte van de nacht in de "non-remslaap" écht slapen en 4á5 rem-slaap periodes hebben, als we wakkerworden in de rem-slaap dan onthouden we onze droom. Het normaal dat we onze droom/dromen uit een nacht maar soms/een paar keer per week kunnen herinneren/onthouden.

Het rare is, ik onthoud dit iedere nacht! Mijn vriendin zegt dat m'n ogen constant de HELE nacht van links ná rechts vliegen, met geen tussenpauze. Heb ook altijd moe aan m'n ogen bij het wakker worden, en onthoud iedere droom ELKE nacht tot in detail. Normaal kan dit helemaal niet!? Zit de hele nacht in de rem-slaap lijkt 't wel. Had dit nuchter nooit, komt dus door gebruiken? Gebruik 5 jaar bruin, (in de eerste periode had ik het trouwens niet, in de eerste periode droomde ik helemaal nooit, kon me maanden-lang geen één droom herrineren) achteraf zie ik dat de constante rem-slaap pas kwam nadat m'n lichaam echt verslaafd/afhankelijk ervan was, sindsdien onthoud ik na het slapen echt ieder detail van alle dromen! van alle gedroomde dromen.

Elk klein detail van alle dromen in de hele nacht, alles herriner ik iedere dag weer. M'n ogen ook doen ongelooflijk moe als ik wakker word (kennelijk omdat m'n ogen constant in de rap-eye-movement zijn geweest?) maar waarom hebben andere gebruikers dat dan niet? Heb rond gevraagd en veel oudere/langdurigere gebruikers (die hetzelfde spul als mij hebben, dus daar kan 't ook niet aan liggen) zeggen helemaal nooit te dromen. Het enigste wat ik kan bedenken is dat 't verschil is dat ik het snuif, heeft dit een ander effect op de hersenen ofzo? En waarom had ik het dan niet in de begin-periode?

Misschien vinden anderen dit niet zo intressant maar ik vraag het me al jaren af.. mensen beseffen helemaal niet hoe langdurig wij eigenlijk dromen.. Lijkt me sterk dat ik de enigste ben die dit heeft, echter heb al heel internet afgezocht (en dit forum) maar ben echt verbaasd dat ik hierover niks kan vinden. Iemand?

Wel hierdoor tot de ontdekking gekomen hoe volreik onze dromenwereld eigenlijk is, uren-lange dromen hebben we waarin we meer doen dan we denken. Je droomt veel langer dan je aanvankelijk denkt, alleen normaal onthouden we dit niet, ben er inmiddels aan gewend maar m'n vriendin blijft het raar vinden dat m'n ogen geen seconden stilstaan. Hoe kan dit? Ergens hersen-wetenschappers hier toevallig? Hehe.

Groeten en hou u haaks.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb dit vroeger ook gehad (zat niet aan de bruin, maar wel veel andere shit) Als ik jou was en er zo'n last van hebt, even naar de huisarts ervoor gaan. Kan me goed voorstellen dat je je gebruik verzwijgt, ik zou zeggen dat ik dat al een tijd heb en blijft komen iedere nacht. Wellicht zal de dokter iets voorschrijven lijkt me. Ik vond het net als jij bijzonder vermoeiend. Ik hoop dat je snel weer gewoon kan slapen zonder dat je ogen pijnlijk en moe worden van slapen. Voel je je wel wat uitgeruster na je slaap? Hou je haaks en ga naar de dokter die weet er vast wat op. Zal niet nieuw zijn voor de huisarts lijkt me.
Wens je het allerbeste en hoop dat je snel weer lekker kan slapen zonder dat je vermoeid word.
Greets!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
ben zelf al een kleine 30 jaar heroine verslaafd maar dit is toch echt de eerste keer dat ik dit hoor, dus kan ik wel zeggen dat dit bijzonder uitzonderlijk is!

zelf droom ik waarschijnlijk niet wanneer ik onder invloed ben van dope, of doe dit wel maar herinner me het dan niet. wel droom ik wanneer ik s ochtends vroeg wakker word en dan niet direct een beetje dope neem maar blijf liggen dan weer even in slaap val. dan heb ik erg levendige dromen die niet zelden over dope gaan. ik gebruik geen methadon of iets anders (enkel weed en stuff), dus word ik altijd rond half 7 s ochtends ziek wakker. weet dat wanneer men ziek is van de dope met de sterkste dromen heeft en die ook het beste herinnert (vooral of alleen zoals je zelf al zei, als men wakker wordt tijdens deze droom).

voor zover ik je verhaal lees is het niet vervelend, enkel het het feit dat je ogen moe zijn, wat logisch is natuurlijk. dat is vervelend. dus zie ik niet zo snel de noodzaak om hier iets aan te doen, tezij het schadelijk zou zijn, weet niet of zoveel en zolang dromen iedere nacht schadelijk is. lijkt me niet, maar weet dit niet.
maar dit verder uitzoeken is natuurlijk altijd raadzaam, dus een huisarts bezoek is dan inderdaad de eerste stap die je kunt overwegen. lijkt me wel raadzaam om dan gewoon het gehele verhaal te vertellen, dat je dus heroine verslaafd bent. want anders kan die huisarts er ook weinig mee, of misschien kan hij er wel wat mee, maar dan doet hij dit op niet de juiste gronden.

mij is altijd aangeraden door mede verslaafden, en raad dit zelf ook altijd aan mede verslaafden aan, om geheel open te zijn tegen medici. dus gewoon altijd direct vermelden dat je heroine verslaafde bent. dit kan allerlei problemen bij voorbaat verhelpen, en waarom zou je het niet zeggen. goed, er zijn natuurlijk domme artsen die je dan gelijk met een andere bril bekijken, maar dat zijn nogal ouderwetse artsen dan als je het mij vraagt.
in praktijk zul je in ieder geval meer voordeel dan nadeel hebben van het eerlijk opbiechten.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet eerlijk zijn over drugsgebruik en zeker verslaving tegen je dokter is nooit handig. Medicatie end rugs hebben soms wisselwerkingen die je echt wel wilt weten. Altijd vertellen dus ja.

Je geeft aan alles wat je droomt te herinneren. Beleef je dan hele vakantiedagen of iets dergelijks in een nacht. Een hele nacht dromen onthouden klinkt wat onwaarschijnlijk, maar als het zo is dan ben je op zijn minst een interesant onderzoeksobject. Ik zou iig naar de dokter gaan.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#5
tja, nou je t zegt. dat is inderdaad erg interessant voor onderzoekers.

moet opeens een beetje denken aan mensen die en bepaalde aandoening hebben die maakt dat zij NOOIT iets vergeten, dus ALLES herinneren, ALTIJD!
lijkt leuk, maar is het waarschijnlijk niet. niet voor niets heeft de hersenen aanleg om dingen te vergeten, anders loopt je hoofd gewoon vol.

kan er toch maar moeilijk bij dat heroine dit bij jou oproept, normaal gesproken zou je juist geen enkele droom moeten hebben, of moeten herinneren. zou er dus zeker even mee naar een arts gaan, al was t maar om te vragen of dit kwaad kan. want een remslaap die de hele nacht aanhoudt, dat kan gewoon niet goed zijn als je t mij vraagt.
maarja, ik ben dan ook een leek.
hoor graag hoe dit verder gaat, mocht je besluiten je te laten onderzoeken.
zou me zelf voor kunnen stellen dat je betaald als onderzoeks object zou kunnen dienen. en wat is nu gaver dan de poen voor je dope te verdienen met slapen en dromen, haha.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#6
denk dat MrSuits bedoelt dat mensen in het dagelijks leven buiten dit forum het soms een gek verhaal vinden. het is natuurlijk ook afwijken van wat 'normaal' is. maarja, wat is normaal, dat is enkel wat de meerderheid der mensen ervaart.

zit opeens te denken, gebruik jij de meeste dope lang voordat je gaat slapen?
vraag dit omdat zoals ik al eerder zei ikzelf en de meeste anderen enkel dromen (herinneren) wanneer ze ziek zijn of beginnen te worden. dus ik kan me zo voorstellen dat je zeg maar 3/4 van je dagelijkse dope hoeveelheid s middags gebruikt en dan nog maar een klein beetje over hebt voor s avonds voor het slapen gaan, of zelfs niet meer hebt. en dan kan t zijn dat na t in slaap vallen de dope snel is uitgewerkt en dat je dan dus levendig begint te dromen, en dit begint te herinneren.

je verhaal doet me ook een beetje denken aan de tijd toen ik enkel hasj gebruikte (in 1982/83) ik rookte dan altijd dikke hasj pijpen net voor het naar ben gaan (letterlijk op de rand van mij bed). en dan kreeg ik altijd waanzinnige droom beelden, die ik ook nog eens perfect kon besturen. het mooiste was dan altijd dat ik kon vliegen, heel langzaam, maar ook echt heeeeel erg snel. en het leukste was dan altijd om over weilanden te vliegen en dan tussen de electriciteist masten door te vliegen. dat gaf altijd zo'n kick. zo jammer dat ik dat niet meer heb of kan. maar, zoals ik al zei, dat was op hasj, en niet op dope.

maar, zoals met alle drugs werkt ook heroine echt heel erg verschillend. een voorbeeld, de meeste gebruikers worden amper nog sexueel opgewonden wanneer met stoned is van de dope. toch ken ik een man die juist extra opgewonden raakt als hij stoned is!
en een ander voorbeeld is het heroische gevoel. men heeft zelfs dope ernaar vernoemd, heroine/heroisch. t schijnt dus dat de meeste gebruikers juist zich erg sterk voelen wanneer ze stoned zijn, en dus dan amper bang zijn. bij mij is het precies omgekeerd, ik vind mezelf vaak zelfs laf wanneer ik stoned ben, en dat terwijl als ik nuchter/clean ben ik veel meer standvastig ben, en sterker.
dus, dat jij erg veel droomt juist onder invloed van dope is apart, maar niet vreemd. iedere drug werkt weer anders voor iedereen, alhoewel t wel in grote lijnen voor de meeste mensen opgaat.

dat je ogen zo vermoeid of pijnlijk aanvoelen, dat kan inderdaad door het vele draaien met je ogen zijn, REM. maar, misschien komt t (ook) doordat je misschien wel je ogen niet helemaal sluit, wat zou kunnen betekenen dat ze een beetje uitdrogen door het vele gedraai.
ik weet t niet hoor, ik zeg zomaar wat in me opkomt.

toch is het raadzaam om hier eens naar te laten kijken, t kan nooit kwaad. schamen hoef je je niet, artsen hebben vaak genoeg met verslaafden te doen. wie weet kan het verholpen worden, of is de oorzaak en of het gevolg simpel te verhelpen en of te verklaren.,
M
MRSUITSLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dank voor de reactie's mensen.

Zo te zien ben ik hier ook al de enige, snap er dan niks meer van. Zou het dan echt een illusie zijn? Onthoud wel degelijk alles elke nacht, misschien dat ik constant in de rem-slaap wakker word maar niet de hele gehele nacht droom? Blijft raar dat andere heroine gebruikers zelfs tottaal niet dromen (wat ik ook in de begin-peroide had, ook weer zoiets raars) vind het wel irritant dat iedereen je voor gek verklaard! Maar denk je dat ik het uit een duim zuig? Kom op zeg, heb wel wat plezierigers te doen.

Nee, heb er tottaal geen last van (alleen pijn aan m'n ogen bij het wakkerworden, alsof ze een mega-rollercoaster zijn gereden van hier tot tokio) in tegenstelling, heb al dat dromen vrij intressant gevonden aangezien ik de afgelopen jaren heb ontdenkt hoe groot, lang, en realistisch onze reike dromen-wereld eigenlijk is. Ieder mens heeft zo'n dromen alleen ik kan het op een of andere manier alles onthouden. En droom trouwens nooit meer echt eng (nuchter "vroeger" wel) heb vrij rustige dromen.

Dan je vraag, waar droom ik over? Over alles wat je in de buiten-wereld ziet/op aarde, en alles wat je op een dag doet! Elke nacht is het verschillend, maar doe extreem veel in een droom! Lopen, praten, eten, winkelen, vliegen, loop soms kilometers waarin ik alles wat ik tegenkom/alles wat ik ondertussen gedaan heb (alle details: de gesprekken met mensen, de huisjes, de lucht, dieren, de geluiden, kleren, kraampjes, blaadjes, tassen, auto's, gebouwen, alle mensen, reizen, rennen, wandelen, bomen, velden) alles wat je op een dag meemaakt van het s' morgens de deur uitgaan tot sávonds beleef ik ook in alle dromen. Allemaal doen we dat, alleen onthouden we normaal alleen het einde van de droom.

Droomde ook eens dat ik in een reuzerad kilometers in de lucht zat met velen mensen met allemaal snoep aan de stalingen, dingetjes in de verte, kleren/sieraden/horloges van andere mensen, alle gesprekken, de aarde gebouwen zag ik onder, probeerde te klimmen maar zo ontzettend veel kleine details zie je. En droom vaak over dat ik de trein van heel ver moet nemen na NL neem dat ik daar aan 't wachten op 't station ben met een massa aan mensen, alle bankjes, kraampjes, gesprekken, kleren, de klok op 't station, de wegen, dan de reis terug alle landschappen herinner ik uit de droom.

Maar vond het altijd intressant maar onderhand na al die honderden dromen wil ik weer eens een diepe slaap ervaren, ik word wel uitgeslapen wakker maar het is anders dan ik ervaarde toen dat dromen nog niet was. Op het begin van 't dromen was het intressant maar het fijne aan dat heroine roes-diepe-slapen vond ik altijd dat je écht helemaal slaapt en even tottaal weg/onbewust bent, dromen is weliswaar ook onbewust maar tóch anders, je geest is toch aan het werk. Die diepe slaap lijkt er niet meer te zijn. Maar lichamelijk gezien word ik trouwens wel uitgerust wakker, soms ziek maar niet moe, alleen ogen doen pijn. Maar los daarvan heb ik relatief geen last.

Ook ervaar ik de dromen heel realistisch, ben ook al jaren aan 't oefenen om lucide te dromen, het lukt maar is maar 3keer gelukt om ze eventjes te besturen maar vrijwel altijd direct bij het beseffen dat je droomt word ik direct wakker. Het is moeilijk uit te leggen maar onze dromen zijn nét hezelfde als het leven dat we leven hier op aarde. Maar dit dromen is echt anders dan toen ik "vroeger" bij het nuchter zijn droomde, toen herrinerde ik maar een HEEL klein deel, nu herriner ik teveel om op te noemen.

snap er ook niks meer van onderhand. Met name aangezien andere gebruikers dit niet hebben, dacht eerst dat 't kon komen omdat heroine de rem-slaap oproept omdat omgekeerd de rem-slaap ervoor zorgt dat ons lichaam verlamt. Gebruik trouwens niks anders (ook geen medicijnen, methadon) en drink niet. Maar andere bruin gebruikers dromen jullie écht nooit of wel soms?

Denk inderdaad dat ik maar eens na de dokter ga, wel eens fijn om eens iemand te hebben die je niet voor gek verklaard. Maar ik snap het wel, misschien als ik het zelf niet had en iemand anders dit hebben misschien zou ik dat dan ook denken omdat het onwaarschijnlijk is. Een ander makkelijk idee is dat ik eens m'n ogen onder de 10/12uur dat ik slaap opneem, als m'n ogen als een rollercoaster op en neer gaan zonder tussenpauze dan weten we genoeg.

Greetz!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#8
Volgens mij zegt niemand dat je gek bent, hooguit wordt je verhaal als gek ervaren, maar zelfs dat lijkt wel mee te vallen.
Ben benieuwd wat de dokter ervan zegt.
g
glamourgirlLid
01-01-2024, 00:00
#9
Goedennacht,

Ik wou even zeggen dat ik geen drugs gebruik maar dat ik precies hetzelfde probleem heb!!
Ik droom elke nacht soms wel 2 a 3 verschillende dromen en ook ik weet elk detail soms denk ik wel een dat ik iets mankeer omdat altijd als ik het aan iemand vraag niemand dit herkent.
Velen mensen kunnen hun dromen zich niet herrineren en ik dus wel!
Of ik dit nu echt fijn vind NEEE want vaak zijn het ook enge dromen.
Ook als ik wakker word zijn mijn ogen en mij hele lichaam moe alsof ik niet geslapen heb
KAN IEMAND MIJ HIERBIJ RAAD GEVEN???? :confused:

Groetjessss :wave:
S
SkinPickerLid
01-01-2024, 00:00
#10
met heroïne heb ik 0,0 ervaring, maar de rest wat er te proberen valt wel. en heb door de jaren heen toch enkele favoriete gevonden. Net zoals bij alles is een te hoog en frequent gebruik van drugs op bepaalde delen in het lichaam meer agressief dan bij andere.
En ik heb gemerkt dat wanneer ik te lang wakker ben of teveel van iets heb genomen ik steeds specifieke en ook beangstigende side-effects. Ik heb dit droomgedoe dus echt bij speed. als ik echt al weken bezig ben gebeurt dit droom fenomeen ineens als ik toch in slaap val. ik merk dan dat ik heel vreemd wakker word, onrustig, gedesoriënteerd. Had ik een fijne droom ben ik teleurgesteld omdat ik stilaan begin te beseffen dat het een droom was ook al was het zo helder. Maar was het een dikke horror nachtmerrie ben ik zo opgelucht omdat het echt zo helder in mijn hoofd zit gelijk een film diek al een paar keerheb gezien. Als ik dan tijden zo een droom WORDT wakker gemaakt door de poes die naar beneden wil dan moet ik echt tien minuten droom van realiteit onderscheiden. Onlangs nog door de kat om 3 uur wakker geworden. zie ik mijn mama in mijn kamer en ze zegt kom we moeten naar de dokter achter een halfuur, dus ik huh dokter hoezo (--> mijn realiteit die doorbreekt) ahjah, bij kherriner me dat ik dokter moest (dit komt uit de droom) Ik had me bij deze situatie dus letterlijk gedouched, en na het douchen besefte ik pas dat mijn ma helemaal niet meer bij ons woont, het helemaal geen ochtend is maar Bijna half 4, kbegon eerst te lachen in mezelf, maar besefte wel hoe abnormaal dit was.

Hoe dan ook, heb gehoord dat bijna praktisch alle drugs slecht biologisch afbreekbaar is --> dit is de reden dat het legaal word gemaakt. Bv speed is slecht biologisch afbreekbaar, veel medicatie die je kunt krijgen in apotheek zouden je wel eens hetzelfde gevoel kunnen geven, maar zijn goed biologisch afbreekbaar. De slechte, de illegale drugs dus, tasten de 2 delen van je heersen aan, traag maar zeker Raken de verbindingen tussen linker kant en rechter kant op allerlei plekken aangetast . Het kan dus zijn dat bij bij sommige gebruikers de verbindingen die de vat op realiteit (1 kant) en fantasie (andere kant) koppelen gaan aantasten. Dit veroorzaakt dus allerlei geestljke kwaaltjes, en je geheugen, je manier van logisch nadenken, je realiteitszin, je evenwicht, je intelligentie..
Mss heb je nu een beetje meer inzicht ofzo buh :''')

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."