Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshelp! ga in ontwenning door mn werk!

help! ga in ontwenning door mn werk!

15 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi ik zit momenteel met een lastig probleem dat erg vervelend is. En er is geen arts bereikbaar op korte termijn word me simpel maar verteld aan de telefoon, en dat het heel vervelend is.

Sinds kort moet ik voor behoud van uitkering werkzaamheden verrichten voor 3 dagdelen in de week. Nu was dit eerst geen probleem, alleen is het probleem nu dat het soort werk is veranderd in lichamelijk zwaar werk. Dit bezorgd me letterlijk de hel.

Ik ben intussen weer terug op 12,5 mg methadon aangezien de ontwenning maar door en maar doorging en het zat was. :flushed: maarja is niet anders.
Op dagen dat ik niet werk voel ik me vrij normaal, en neem mn dosis altijd om 8 uur smorgens in (methadon). Alleen op dagen dat ik dit lichamelijke werk moet doen, schiet ik al om 3 uur smiddags in de ontwenning. Dit is op het begin vrij mild maar om 9 uur savonds toch al zo erg dat mn maag krampt, continu het huid-trek-beestjes achtige gevoel, rillingen, de onbeheersbare emoties, bijna niet kunnen eten, grote pupillen, en het ergste van alles, geen slaap!
Degene waarvoor ik het werk doe heeft weinig respect voor mijn situatie en zal mij korten op mn uitkering als ik dit werk weiger.
Dit gaat nu al sinds maandag zo, wat inhoud dat ik in totaal 2 uur heb geslapen in 72 uur tijd, en op dit moment voel ik me weer zo vreselijk. Het lijkt er dus op dat mn methadon maar 7 uur werkt voordat ik in ontwenning schiet.
Herkent iemand dit? Ik snap niet hoe het kan, ja dat het met het werk te maken heeft lijkt me duidelijk, zou ik daardoor mn methadon zoveel sneller verbranden? De arts heeft pas eind volgende week tijd om me te zien en vroeg me af of er mensen zijn die adviezen hebben, ze zijn erg welkom! :(
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Grapefruitsap zorgt ervoor dat je methadon metabolisme trager wordt en het effect wordt versterkt. Haalde tijdens een opname bij een turkswinkeltje wat grapefruits en dronk het sap met vruchtvlees. Het werkt zeker maar het lijkt me niet echt gezond en misschien dat het lichaam in de war raakt. Sterkte ermee..
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ja grapefruitsap is een optie, al zegt de een dat het wel werkt en de ander niet. Op de engelse wiki van methadone staat dat het wel werkt. Heb dit al geprobeerd maar helaas ook zonder success. iig bedankt!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#4
pammetje82 zei:
ja grapefruitsap is een optie, al zegt de een dat het wel werkt en de ander niet. Op de engelse wiki van methadone staat dat het wel werkt. Heb dit al geprobeerd maar helaas ook zonder success. iig bedankt!
Klik om te vergroten...

Mag ik vragen hoe je het hebt geprobeerd? Als je deze 'truc' wilt toepassen kan je het beste minimaal 30 minuten van te voren de grapefruit (sap) nemen en daarna dus pas (na 30 minuten) de medicatie. Op die manier geeft het aan als voorbeeld diazepam het effect dat 20mg op 40 mg lijkt.

grapefruit juice (ingested approx. 30 minutes before benzo) has a good potentiation effect on: Valium (Diazepam), Klonopin (Clonazepam), and Tranxene (Chlorazepate). Grapefruit juice seems to have a mild potentiation effect on: Xanax (Alprazolam), Ativan (Lorazepam), and Librium (Chlordiazepoxide).
Klik om te vergroten...

Other downers affected by grapefruit juice are: Buspirone (strongly clinically significant), Zaleplon (moderate significance), and Zolpidem (unlikely to be clinically significant).
Klik om te vergroten...

Hopelijk heb je er iets aan, veel succes!

PS icm met Oxynorm werd het bij mij wel een stuk heftiger maar heb geen ervaring met methadon. maar het is dezelfde 'familie' dus zou theoretisch denken van wel net zoals blijkbaar op wiki staat.

En bah wat denken die artsen toch makkelijk (of beter gezegd egoïstisch) na lees ik in je eerste bericht erg herkenbaar.. Hun hebben makkelijk praten, het is hun probleem niet en gaan het te graag opzij als dat even kan grr

Sterkte!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je kan het altijd proberen maar denk niet dat het werkt op langere termijn.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb het vroeger gedaan door gewoon een liter grapefruitsap van coolbest op te drinken een uur voor mn methadon. Helaas helpt dit nu niet en ik voel me nog veel slechter dan op het moment dat ik dit topic opende.

Elke nacht word ik nu om 2 of 3 uur wakker met een paniekaanval, ik heb het gevoel dat de botten uit mn lichaam willen komen, mn hoofd gloeit en suist terwijl ik tegelijkertijd het gevoel heb dat ik in een ijskoud bad zit. En toch zweet ik heel erg. De momenten dat ik slaap heb ik gruwelijke herbelevingen (nachtmerries) en voor de rest slaap ik helemaal niet. Mn nerveusheid is zo hoog dat ik het gevoel heb dat ik door het dak ga, mn emoties oncontroleerbaar. Ik ga nu ook niet meer heen werken dus dat is al van de baan maar toch blijft het probleem bestaan en ik snap het niet en kan er echt niet meer tegen.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb net gebeld met een crisisdienst en deze heeft mij geadviseerd te stoppen met het gebruik van dextro-amfetamine, tegen adhd die ik sinds kort heb.
Volgens mij zorgt dit ervoor dat ik de methadon razendsnel verbrand, en het gevoel dat ik nu heb is erger dan mn ergste coldturkey heroine afkick dat kan ik je verzekeren
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kan je niet wat omhoog dat met je methadon totdat je weet wat je verder wilt. Pijn lijden is niets dat weet ik wel.
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#9
pammetje82 zei:
Ik heb net gebeld met een crisisdienst en deze heeft mij geadviseerd te stoppen met het gebruik van dextro-amfetamine, tegen adhd die ik sinds kort heb.
Volgens mij zorgt dit ervoor dat ik de methadon razendsnel verbrand, en het gevoel dat ik nu heb is erger dan mn ergste coldturkey heroine afkick dat kan ik je verzekeren
Klik om te vergroten...

Ik doe alvast mn petje af, omdat je niet naar heroine teruggrijpt, en ik geloof je best dat je ontwenning/gevoel nu erger is dan je ergste coldturkey heroine afkick, je hebt toch wel een sterk karakter hoor en een sterke wil!!!

Goed dat je toch bij iemand terecht kon, om advies te vragen ivm de snelle verbranding van je methadon. Ik schreef net in een ander topic ( farma) hoe het met je ging nu, maar had niet bij dit topic gekeken, sorry daarvoor...

En wat Willem vroeg, was ook mijn vraag eigenlijk: ga wat omhoog terug met je methadon, of heb je daar de mogelijkheid niet toe?

En idd artsen kunnen zich, bepaalde artsen toch, snel even verstoppen en zij weten niet hoeveel je afziet.

Sterkte en veel moed gewensd!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Om nog even terug te komen op het grapefruitsap verhaal. De meeste sapjes met grapefruit bevatten een heel laag percentage grapefruit maar een paar %. Dan zou je beter de vruchten bij een turkswinkeltje of ergens waar ze fruit verkopen halen. Dat maakt zeker een heel groot verschil in wat het doet. Het vertraagt je methadon metabolisme oftewel stofwisseling waardoor het zoiezo langer werkt en misschien zelfs sterker.
M
MRSUITSLid
01-01-2024, 00:00
#11
En je kent ook niemand die ook op Methadon staat en toevallig een voorraad heeft? En het CAD die kunnen zeker ook niet helpen in noodgevallen?

Weet je overigens 100% zeker dat het wel aan de lichamelijke werkzaamheden ligt, misschien denk je dat toevallig omdat het nét gebeurde op het moment dat je met die werkzaamheden begon maar kan ook zijn dat het in wezen is dat je al een tijd op dezelfde dosis MG stond daardoor raakt je lichaam gewend en zullen met de tijd zowiezo sneller ziek symptomen optreden, en dit bij jou dus net (toevallig) gebeurde tijdens die werkzaamheden. Maar de week is inmiddels om, dus kijk eens of je in het weekend als je vrij hebt óók ziek word rond dat tijdsstip dan, als je niet ziek word dan word je inderdaad ziek door de lichamelijke werkzaamheden. Zou ook best kunnen, door lichamelijk bewegen ontnuchter je namelijk sneller.

Waarom ga je niet naar een andere huisartsenpost? Normaal is het toch verplicht dat de dokter altijd bereikbaar is in gevallen van nood? En bij uitkeringen kan men toch altijd regelen voor ander werk dat wel bij je past?

Succes in ieder geval!
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben vandaag echt gebroken tijdens een gesprek met het ribw. ik heb namelijk erg last van suicide gedachten. Dit komt allemaal door de methadon. morgen heb ik een gesprek met mn eerst verantwoordelijke hulpverlener en zal misschien opgenomen worden vanwege de zelfmoordgedachten. En dan zal ik ws ook dik omhoog gaan met de methadon. ik ben gewoon aan deze dossiis gewend want in hhet weekend ben ik net zo ziek. Het is echt afschuwelijk. Er is NIKS dat vergelijkbaar is met de afkick dan de duivelse methadon. nog 1 nachtje en morgenvroeg om 10.15 gesprek wat er gaat gebeuren.
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#13
pammetje82 zei:
Ik ben vandaag echt gebroken tijdens een gesprek met het ribw. ik heb namelijk erg last van suicide gedachten. Dit komt allemaal door de methadon. morgen heb ik een gesprek met mn eerst verantwoordelijke hulpverlener en zal misschien opgenomen worden vanwege de zelfmoordgedachten. En dan zal ik ws ook dik omhoog gaan met de methadon. ik ben gewoon aan deze dossiis gewend want in hhet weekend ben ik net zo ziek. Het is echt afschuwelijk. Er is NIKS dat vergelijkbaar is met de afkick dan de duivelse methadon. nog 1 nachtje en morgenvroeg om 10.15 gesprek wat er gaat gebeuren.
Klik om te vergroten...

Ik wens je veel moed toe alvast!

In Belgie hebben ze me eens in een separatiecel gezet omdat ik suicidaal was, niet leuk, maar de complete stilte en rust deed me goed.
En beter nu even terug omhoog gaan, maakt niet uit toch of het veel omhoog is, want vind het op zich al heel knap dat je echt van de methadon afwilt.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi Pammetje,

Hoe ging het gesprek met je hulpverlener?

Het gebruik van verschillende medicatie/drugs met elkaar samen kan ook een bron voor depressieve gevoelens veroorzaken, ben daar voorzichtig mee.

Heel veel sterkte!
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoi someone,

nou het ging zo... het was duidelijk dat ik teveel leed onder de ontwenningsverschijnselen en ze hebben me naaar de crisisdienst doorgestuurd, deze heeft me zo teruggeploft op 30 mg methadon.
Het klinkt slecht maar ik was er heel blij mee! Ik heb deze meteen ingenomen en precies 1 uur en 20 minuten later zakten alle nare gevoelens weg, ik ben toen als een blok in slaap gevallen op de bank (slaapgebrek), ben 5 uur later wakker geworden en voelde me gewoon normaal, niks geen suicideneigingen meer en ik voelde me lichamelijk ook gewoon ok! Nou ben ik echt heel blij dat ik me beter voel, maar ik wil toch niet te lang op de 30 blijven hangen, liever naar 17,5 (ik zat op 12,5) Als ik nu een week op 30 blijf zou mn lichaam daar dan al aan wennen en zou ik dan bijvoorbeeld al meteen weer ontwenningsverschijnselen krijgen als ik terugzak naar 20 of 17,5? of is een week niet voldoende om die 30 mg de macht over me te laten krijgen?
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Pammetje,

Ik ben blij dat je je nu beter voelt op 30mg methadon. En ik zou daar nu niet meteen weer mee beginnen klooien maar eerst even een poosje stabiliseren. Ook om de rust weer terug te laten komen in je leven want dat kun je wel gebruiken lijkt me.
Op 10 trok je het niet meer, dus dan kan 30 echt niet veel te veel voor je zijn. Daarbij was het je al duidelijk dat je voorlopig een onderhoudsdosis nodig zou hebben en dat afbouwen momenteel geen optie voor je was. Dus, houwen zo!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."