Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNaltrexon/Nalorex versus Naloxone

Naltrexon/Nalorex versus Naloxone

5 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik weet niets van μ-, én κ-opiod-receptoren dus moet het ook maar gokken.
Gek genoeg heb ik me dit ook wel eens afgevraagd en ik ging er altijd van uit dat die mensen die zo uit een OD worden gehaald ook ziek zijn dan. Ik heb het enkele keren op tv gezien in reportages en dan zag je iemand weer ontwaken. Maar de persoon bleef dan te kort in beeld om te kunnen zien of hij ziek was.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#2
wow, dat je nog leeft!
zeker na die 5 gr shotten, en dan de dope kwaliteit van 15 jaar geleden.
Hebben ze je snel gevonden denk ik.

Maar, ook ik ben benieuwd naar het antwoord.
Dus wie o wie weet het?
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste mensen,

Ik begrijp iets niet:
- als een verslaafde eerst opiaten (heroïne, methadon, etc.) gebruikt en vervolgens Naltrexon, dan gaat hij/zij acuut afkicken, doordat de Naltrexon de door opiaten bezette receptoren er acuut "afgooit" (toch???), maar
- als een verslaafde eerst (een overdosis aan) opiaten (heroïne, methadon, etc.) gebruikt en vervolgens van een arts Naloxon krijgt toegediend, dan worden de bezette receptoren er eveneens acuut afgegooid (toch???), maar iemand wordt NIET acuut ziek.
Ik citeer: "Naloxon verdringt in feite het opioïde van de receptor en kan zo de effecten van morfinomimetica opheffen." (bron: Wikipedia)

Dus samengevat:
1. opiaten + Naltrexon of (Belgische naam:) Nalorex = acute afkickverschijnselen, dus doodziek :kots:
2. opiaten + Naloxone = acute afstoting van (de overdosis) opiaten, maar totaal niet ziek

Hoe komt dat???

Groetjes,
R@ :wave:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik weet dit niet zeker, maar misschien is het verschil te verklaren doordat Naxolone vooral op de μ-opiod-receptoren gaat zitten, waar naltrexone voornamelijk op de μ-, én κ-opiod-receptoren gaat zitten.

Ook zal het verschil in dosering wel iets uitmaken, denk ik zo.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb inderdaad ooit een overdosis Methadon (350 mg.) genomen en ooit een overdosis heroïne (5 gram. intraveneus). Beide keren overigens ruim 15 jaar geleden, daarna nooit meer.

Maar goed, ik werd er inderdaad gelijk wakker van, maar was totaal niet ziek.

Het moet dus anders werken....

Wie oh wie weet het antwoord? Zelfs als ik het Google zie ik nergens het verschil helder uitgelegd, ook niet in het Engels...???


Groetjes,
R@ :wave:
D
DatwelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het verschil zit m denk ik in het gegeven dat Naltrexon langzamer en langer werkt en ook in een veel hogere dosis wordt gegeven (50 mg ipv 2/4 mg). Naloxone duwt in een bliksemactie de overtollige opiaten van de receptoren en raakt dan al weer snel uitgewerkt. Naltrexon heeft veel meer tijd nodig om in te werken maar doet dat vervolgens wel veel langer waardoor er ontwenning ontstaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."